ارتباط عارضه کبد چرب با نارسایی قلبی

طبق تحقیق دانشمندان، کبد چرب غیر الکلی خطر نارسایی قلبی را افزایش می دهد.

ارتباط عارضه کبد چرب با نارسایی قلبی

محققان از قبل می‌دانستند که کبد چرب غیر الکلی می‌تواند منجر به آسیب دائمی کبد و افزایش خطر ابتلاء به تصلب شرایین و تشکیل پلاک در شریان‌ها شود.

اما تحقیقات کمتری در مورد رابطه کبد چرب غیر الکلی با نارسایی قلبی انجام شده است.

نارسایی قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که قلب به خوبی خون را پمپاژ نمی‌کند. نارسایی قلبی با تغییر سبک زندگی، دارو‌ها و روش‌های جراحی قابل درمان است.

محققان داده‌های نظرسنجی ملی سلامت از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ و بیش از ۳.۸ میلیون بزرگسال مبتلا به کبد چرب غیر الکلی از جمله حدود ۴۰۰،۰۰۰ نفر که نارسایی قلبی نیز داشتند را بررسی کردند.

افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی که مسن‌تر و مرد بودند یا مبتلا به دیابت یا بیماری عروق کرونر قلب بودند، به ویژه در معرض خطر بیشتر نارسایی قلبی قرار داشتند.

محققان دریافتند بزرگسالان مبتلا به کبد چرب غیر الکلی ۳.۵ برابر بیشتر از افراد بدون این بیماری در معرض نارسایی قلبی هستند.

دکتر واردمان جین، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه اموری در آتلانتا گفت: ما انتظار خطر را داشتیم؛ اما نه این قدر بالا.

جین گفت: پزشکان باید عملکرد قلبی و همچنین نشانگر‌های زیستی کبد را زیر نظر داشته باشند و مطمئن شوند که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به بیماری کبد چرب مبتلا نمی‌شوند و بالعکس.

وی در ادامه افزود: چاقی، دیابت و کلسترول بالا اغلب نقش مهمی در بیماری کبد چرب غیر الکلی دارند.

وی برای بهبود و حفظ سلامت قلب و عروق، حفظ وزن مناسب، سیگار نکشیدن، فعالیت بدنی، داشتن رژیم غذایی سالم، خواب کافی و کنترل فشار خون، کلسترول و قند خون را توصیه کرد.

جین تاکید کرد: نتایج این مطالعه واقعاً پیامی را در مورد اهمیت جدی گرفتن سلامتی در اوایل زندگی و حفظ یک سبک زندگی سالم برای طولانی مدت نشان می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها