با انجام آزمایش خون میتوان چندین مورد سرطان را شناسایی کرد

متخصصان در انگلیس در یک بررسی پی بردند که با انجام آزمایش خون میتوان چندین مورد سرطان را که بدون علائم آشکاری هستند، شناسایی کنند.

با انجام آزمایش خون میتوان چندین مورد سرطان را شناسایی کرد

پس از انجام مطالعه‌ای که نشان داد با یک آزمایش خون ساده می‌توان چندین نوع سرطان را قبل از بروز علائم واضح شناسایی کرد، نظام سلامت برای دوره جدیدی از غربالگری سرطان آماده میشود.

در این مطالعه انجام آزمایش خون برای بیش از ۶۶۰۰ بزرگسال ۵۰ ساله و بالاتر پیشنهاد و ده ها مورد جدید بیماری شناسایی شد. بسیاری از موارد تشخیصی در مراحل اولیه بودند و تقریبا سه چهارم آن ها شکل‌هایی از بیماری بودند که به طور معمول غربالگری نمی شوند.

این اولین بار است که نتایج آزمایش خون موسوم به "گالری" (Galleri) که با منظور شناسایی DNA سرطان در خون انجام میشود، به بیماران و پزشکان آنها بازگردانده می شود تا بررسی نشانه‌های سرطان و هر گونه درمان لازم به درستی انجام شود.

تست Galleri که توسط سرویس سلامت همگانی انگلیس (NHS) به عنوان یک تغییر دهنده بازی توصیف شده، قرار است نتایج یک آزمایش بزرگ که شامل ۱۶۵ هزار نفر است در سال آینده منتشر کند. پزشکان امیدوارند این آزمایش با تشخیص زود هنگام بیماری سرطان، جان انسان ها را نجات دهد تا جراحی و درمان موثرتر باشد اما این فناوری هنوز تکمیل نشده است.

دکتر "دب شراگ"، محقق ارشد این مطالعه در نیویورک گفت: آنچه در مورد این الگو و مفهوم جدید هیجان انگیز است، این است که بسیاری از آنها سرطان هایی بودند که هیچ غربالگری استانداردی برای آنها وجود ندارد.

در این مطالعه، انجام تست خون Galleri به ۶۶۲۱ بزرگسال ۵۰ ساله و بالاتر پیشنهاد شد. برای ۶۵۲۹ داوطلب نتیجه آزمایش منفی بود، اما در ۹۲ نفر سرطان نشان داده شد. در این آزمایش دو نوع سرطان در زنی که دچار تومورهای سینه و اندومتر بود، شناسایی شد.

به گزارش روزنامه گاردین، به گفته متخصصان، این تست فراتر از تشخیص وجود بیماری، موقعیتی که بدن با سرطان درگیر است را نیز پیش‌بینی می‌ کند و به پزشکان امکان می‌دهد تا اقدامات لازم برای موقعیت یابی و تایید سرطان را پیگیری کنند. این آزمایش نه تنها ۱۹ تومور جامد را در بافت‌هایی مانند سینه، کبد، ریه و روده بزرگ شناسایی بلکه سرطان‌های تخمدان و پانکراس را نیز شناسایی کرد که معمولا در مراحل پایانی تشخیص داده می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها