قانون اساسی ما اصولی ثابت و غیرقابل تغییری مانند اسلامیت و جمهوریت دارد/ اجرای ناقص قانون اساسی دلیل ناکارآمدی های قانون نیست

رئیس‌جمهور گفت: قانون اساسی ما اصولی ثابت و غیرقابل تغییری مانند اسلامیت و جمهوریت دارد. البته سازوکارهایی برای اجرای قانون وجود دارد که حتماً قابل تغییر است.

قانون اساسی ما اصولی ثابت و غیرقابل تغییری مانند اسلامیت و جمهوریت دارد/ اجرای ناقص قانون اساسی دلیل ناکارآمدی های قانون نیست

سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی در محل سالن اجلاس سران که به مناسبت ۱۲ آذر روز قانون اساسی برگزار شد، اظهار داشت: قانون اساسی میثاق ملی و تبلور و تجسم انقلاب شکوهمند اسلامی است.قانون اساسی تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام و تضمین کننده حقوق اساسی و آزادی های مشروع است.

آیت الله رئیسی ادامه داد: قانون اساسی اساس و اصولی است که هم نشان از حقوق و هم نشان از تکالیف دارد. حقوقی که خداوند برای آحاد شهروندان قرار داده و تکالیفی که در کنار این حقوق برای مسئولان و دست اندرکاران وجود دارد. با توجه به اینکه حق عبارت است از آن قرار واقعی عالم هستی، با تکالیفی همراه است و حق و تکلیف باهم است. باید دید قانون اساسی اجرا می‌شود یا برخی از آن مورد کم توجهی قرار می گیرد که جای این در کلاس های آکادمیک نیست بلکه در عرصه اجتماعی پرداختن به این اصول برای صاحبان حق و تکلیف بسیار آموزنده خواهد بود.

رییس جمهور تصریح کرد: آنانی که حقی دارند براساس قانون اساسی بدانند چه حقی دارند و آنانی که تکلیف دارند ببینند آیا به تکلیف عمل کرده اند یا نه.

وی با اشاره به سفرش به آفریقا گفت: در این سفر یکی از اساتید برجسته حقوق که رفاقت بسیار نزدیکی با  ماندلا داشت، خاطراتی بیان کرد، مبنی بر اینکه، بعد از حکومت آقای ماندلا در افریقای جنوبی من و چند نفر  برای نوشتن قانون اساسی مامور شدیم و تمام قوانین اساسی دنیا را من و دوستانم مطالعه کردیم، به این نتیجه رسیدیم که مترقی ترین قانون اساسی دنیا، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، چون شما موفق شده اید، بین آرمان و دموکراسی جمع کنید.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه اجرای ناقص قانون اساسی دلیل ناکارآمدی های قانون نیست، گفت: اصول جمهوریت، اسلامیت، استقلال و آزادی نظام اسلامی حقوق و آزادی هایی که در قانون اساسی قید شده است، اصل این قانون است و روش ها و سازو کارهایی برای اجرای قانون وجود دارد که حتما قابل بررسی است و روش قابل تغییر است اما ارزش قابل تغییر نیست. روش امکان تغییر دارد و ارزش لایتغیر است. سازوکارها و روش ها را به اقتضا می توان برررسی کرد.

وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ بن بستی ندارد تنظیم، تدوین و نهایی شدن آن به نحوی است که در اجرای قانون اساسی و اجرای امور کشور با بن بست مواجه نخواهید شد.

منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها