معرفی 10 فیلم که بیشترین بخت را در جوایز اسکار 2022 دارند

فصل جوایز اسکار سال 2022 در راه است و بسیاری از علاقمندان سینما منتظر رقابت فیلم‌های امسال در اسکار هستند. در این میان گمانه‌زنی منتقدین و کارشناسان نشان می‌دهد که بخت‌های مسلم اسکار از قبل قابل‌پیش‌بینی هستند.

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: نگاهی داریم به 10 فیلم برتر امسال که بیشترین بخت را در مراسم اسکار 2022 خواهند داشت.

شمارنده‌ی کارت - The Card Counter

1.     شمارنده‌ی کارت / The Card Counter

  • کارگردان: پل شریدر
  • بازیگران: اسکار آیزاک، تای شرایدن، تیفانی هدیش، شیا لباف، ویلیام دفو

پل شریدر از مطرح‌ترین فیلم‌نامه‌نویسان سینمای هالیوود است که در فیلم‌های مهم و درخشانی چون «راننده تاکسی» (Taxi Driver)، «گاو خشمگین» (Raging Bull) و «آخرین وسوسه‌ی مسیح» (The Last Temptation of Christ) با مارتین اسکورسیزی همکاری داشت. شریدر در سال ۲۰۱۸ برای فیلم «نخستین اصلاح شده» (First Reformed) برنده‌ جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی غیر اقتباسی شد.

شمارنده‌ کارت آخرین فیلم شریدر در مقام فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان است که پاییز سال 2021 اکران خواهد شد. داستان فیلم درباره‌ی یک قمارباز حرفه‌ای با بازی اسکار آیزاک) که مربی مرد جوانی می‌شود که تصمیم گرفته از دشمن مشترکشان انتقام سختی بگیرد.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها پل شریدر و فیلمش از بخت‌های مهم اسکار ۲۰۲۲ به شمار می‌آیند. همچنین اسکار آیزاک بازیگر گواتمالایی هم که با وجود بازی‌های درخشانش در فیلم‌هایی مثل «اکس ماشینا» (Ex Machina) و «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (Star Wars: The Last Jedi) تا کنون بخت نامزدی اسکار چیدا نکرده است. با توجه به اینکه فیلم‌نامه‌های شریدر معمولا با درخشش بازیگران اصلی همراه بوده می‌توانیم از همین حالا آیزاک را از بخت‌های مسلم جایزه اسکار بازیگری بدانیم.

ساگی باتم -Soggy Bottom

2.     ساگی باتم / Soggy Bottom

  • کارگردان: پل توماس اندرسون
  • بازیگران: بردلی کوپر، کوپر هافمن، شان پن، النا هایم، بنی سفدی

پل توماس اندرسون کارنامه درخشانی در اسکار دارد. دو نامزدی بهترین کارگردانی برای فیلم‌های «رشته‌ی خیال» (Phantom Thread) و «خون به پا خواهد شد» (There Will Be Blood)، چهار نامزدی بهترین فیلم‌نامه برای فیلم‌های «مگنولیا» (Magnolia)، «شب‌های بوگی» (Boogie Nights)، «خباثت ذاتی» (Inherent Vice)، خون به پا خواهد شد و دو جایزه‌ی بهترین فیلم برای رشته‌ی خیال و خون به پا خواهد شد ؛ با وجود این سوابق درخشان بی‌شک توماس اندرسون از گزینه‌های مورد توجه داوران اسکار خواهد بود. ساگی باتم نام موقت تازه‌ترین فیلم اندرسون است. این فیلم که توسط کمپانی مترو گلدن مایر (MGM) تهیه شده توسط یونایتد آرتیستس (UAR) در تعطیلات کریسمس امسال از سرویس‌های پخش فیلم اینترنتی پخش خواهد شد. نمایش ساگی باتم از ۲۶ نوامبر به صورت محدود آغاز و از ۲۵ دسامبر به صورت سراسری در سینماها نمایش داده می‌شود.

ماجرای ساگی باتم که در دهه‌ی ۷۰ میلادی اتفاق می‌افتد درباره‌ یک دانش‌آموز دبیرستانی است که با یک بازیگر و کارگردان معروف آشنا می‌شود. بردلی کوپر بازیگر اصلی فیلم است که تاکنون هشت بار نامزد جایزه اسکار شده است. او امیدوار است این بار خوش‌شانس باشد و جایزه اسکار ۲۰۲۲ را به چنگ آورد. همچنین اخبار غبررسمی حاکی از حضور یک بازیگر جوان با استعداد در کنار کوپر است.

قدرت سگ

3.     قدرت سگ/ The Power of the Dog

  • کارگردان: جین کمپیون
  • بازیگران: بندیکت کامبربچ، کریستن دانست، جسی پلمونس، توماسین مک کنزی، کدی اسمیت- مک فی

جین کمپیون با فیلم تحسین‌شده «پیانو» (The Piano) دومین زنی بود که توانست در بخش بهترین کارگردانی نامزد شود و جایزه‌ بهترین فیلم‌نامه‌ی غیر اقتباسی را دریافت کند. کمپیون پس از سال‌ها با فیلم قدرت سگ که اقتباسی از رمان توماس ساویج است به سینما برمی‌گردد. در این فیلم که بازیگرانی چون بندیکت کامبربچ، کریستین دانست و جسی پلمونس ایفای نقش کرده‌اند، با یکی از جذاب‌ترین و بحث‌انگیزترین بخت‌های اسکار ۲۰۲۲ روبرو هستیم.

جین کمپیون برای ساخت سریال‌هایی مثل «بالای دریاچه» (Top of the Lake) و «بالای دریاچه: دختر چینی» (Top of the Lake: China Girl) مشهور است.. «ستاره‌ی فروزان» (Bright Star) آخرین فیلم اوسن که در سال ۲۰۰۹ نویسندگی و کارگردانی کرد و حالا پس از حدود ۱۳ سال با قدرت سگ به دنیای جذاب اسکار بازمی‌گردد.

قدرت سگ فیلمی در مایه‌های وسترن است و ماجرای آن زندگی دو برادر را روایت می‌کند که مالک مزرعه‌ای در ایالت مونتانا هستند. برادر کوچکتر با زنی محلی ازدواج کرده است و برادر بزرگتر این موضوع را بهانه یک درگیری خانوادگی تمام‌عیار می‌کند.

اولین اکران رسمی قدرت سگ در جشنواره کن بود و که توانست توجه تماشاگران و منقدین را به خود جلب کند. نتفلیکس صاحب حق پخش فیلم است و قرار است هم زمان در بعضی از سینماهای استرالیا نیز به نمایش درآید.

خاندان گوچی

4.     خاندان گوچی / House of Gucci

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: لیدی گاگا، آدام درایور، جرد لتو، آل پاچینو، جک هیوستون، سلما هایک

خاندان گوچی بدون شک یکی از بحث‌برانگیزترین فیلم‌های اسکار ۲۰۲۲ است و به دلیل داستان جنجالی، گروه بازیگری مشهور و عوامل سازنده‌اش، پیش‌بینی می‌شود بخت فراوانی در رشته‌های مختلف اسکار داشته باشد.

ریدلی اسکات از مشهورترین کارگردان‌های سینمای هالیوود به حساب می‌آید که با وجود ۴ نامزدی هنوز نتوانسته اسکار بهترین کارگردانی را به دست آورد. اما امسال علاوه بر خاندان گوچی، آخرین دوئل را هم در نوبت اکران دارد و باید دید آیا این طلسم در سال ۲۰۲۲ طلسم شکسته خواهد شد یا نه.

خاندان گوچی داستان ترور پر سروصدای مائوریتزیو گوچی توسط همسر سابقش پاتریزیا رجیانی است. لیدی گاگا بازیگر نقش پاتریزیا است و این فیلم می‌تواند فرصت بی‌نظیری برای اثبات قدرت بازیگری‌اش باشد. در کنار گاگا بازیگران بسیار مطرح برنده اسکاری چون آل پاچینو و جرد لتو حضور دارند که احتمالا از این جمع چند نفر نامزد جایزه اسکار خواهند شد. خاندان گوچی پاییز ر سینماها ۲۰۲۱ به نمایش درخواهد آمد.

داستان کناره‌ غربی

5.     داستان کناره‌ غربی/ West Side Story

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: انسل الگورت، ریچل زیگلر، ریتا مورنو، کوری استول، برایان دارسی جیمز

آثار استیون اسپیلبرگ همیشه کنجکاوی تماشاگران و منتقدین را برانگیخته‌اند و حالا او با فیلم موزیکال داستان کناره‌ی غربی بازگشتی دوباره به سینماها داشته و بعد از اسکار بهترین کارگردانی برای «نجات سرباز رایان» (Saving Private Ryan) و «فهرست شیندلر» (Schindler’s List) برای سومین اسکار خود دندان تیز کرده است.

فیلم تازه‌ی اسپیلبرگ ماجرایی شنیدنی دارد؛ نمایش‌نامه‌ای به همین نام برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ در برادوی به روی صحنه‌ رفت که اقتباسی از رومئو و ژولیت ویلیام شکسپیر بود. در سال ۱۹۶۱ فیلم موزیکالی بر اساس این نمایش‌نامه ساختهشد که توانست برنده‌ ۱۰ جایزه‌ی اسکار شود و یکی از بهترین فیلم‌های موزیکال تاریخ سینما لقب گرفت. اسپیلبرگ این نمایشنامه معروف را برای بار دوم با فیلمنامه‌ای از تونی کوشنر بازسازی کرده است.

ماجرای کناره‌ی غربی روایتگر دعوای بین دو گروه خلافکار خیابانی است که منجر به یک رابطه‌ی عاشقانه میان دو نفر از اعضا می‌شود. جالب است بدانید ریتا مورنو که در نسخه‌ی ۱۹۶۱ جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را دریافت کرده بود، در نسخه‌ی ۲۰۲۱ هم بازی کرده است.

در ارتفاعات

6.     در ارتفاعات / In The Heights

  • کارگردان: جان ام. چو
  • بازیگران: آنتونی راموس، کوری هاکینز، ملیسا باررا، لزلی گریس، اولگا مردیز، دافنه رابین-وگا

اسکار ۲۰۲۲ فرصتی است برای زورآزمایی دو فیلم موزیکال برتر سال به نام‌های در ارتفاعات و داستان کناره‌ی غربی. در ارتفاعات نیز مانند مثل رقیب سرسختش از یک نمایش‌نامه‌ی قدیمی نوشته لین-منوئل میرندا اقتباس شده است. فیلم روایت داستان صاحب یک مغازه‌ی خواربارفروشی است که با احساسات متناقضی را در آستانه‌ی بازنشستگی دست و پنجه می‌کند.

گروه بازیگری در ارتفاعات ترکیبی از بازیگران جوان و تازه‌کار است که اگر بر اساس پیش‌بینی‌ها می‌توانند نظرات مثبت اعضای آکادمی اسکار را به خود جلب کنند.

گزارش فرانسوی

7.     گزارش فرانسوی / The French Dispatch

  • کارگردان: وس اندرسن
  • بازیگران: فرانسیس مک دورمند، بیل مری، تیموتی شالامی، جفری رایت

وس اندرسن کارگردان نابغه سینما ۳ سال بعد از فیلم «جزیره سگ‌ها» (Isle of Dogs) که نامزد جایزه‌ اسکار بهترین فیلم انیمیشن و بهترین موسیقی شد با فیلم گزارش فرانسوی به سینماها قدم گذاشته  است. «هتل بزرگ بوداپست» (The Grand Budapest Hotel) آخرین فیلم بلند اندرسن، توانست نامزد ۹ اسکار شود و جایزه بهترین موسیقی، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس و بهترین چهره‌پردازی را به دست آورد.

البته تنها پیشینه درخشان اندرسون نیست که فیلم گزارش فرانسوی را به یکی از شانس‌های بالقوه‌ی اسکار مبدل کرده است؛ بلکه حضور فرانسیس مک دورمند برنده‌ی ۳ اسکار که آخرین جایزه‌اش را برای فیلم سرزمین آواره‌ها کسب کرد نیز از عوامل مهم جذابیت فیلم برای داوران اسکار خواهد بود.

گزارش فرانسوی داستان زندگی واقعی گزارشگرهای نیویورکر و روایتگر کارمندان یک مجله‌ اروپایی است که تصمیم می‌گیرند برای سه واقعه مهم یادبود منتشر کنند، سه واقعه حبس یک هنرمند، گروگان‌گیری و شورش‌های دانشجویی. اولین نمایش جهانی گزارش فرانسوی در جشنواره‌ی کن ۲۰۲۱ بود.

تراژدی مکبث

8.     تراژدی مکبث / The Tragedy of Macbeth

  • کارگردان: جوئل کوئن
  • بازیگران: دنزل واشینگتن، فرانسیس مک دورموند، برندان گلیسون

اقتباس سیاه و سفید جوئل کوئن از نمایشنامه‌ی مکبث با بازی دنزل واشینگتن و فرانسیس مک دورمند در نقش مکبث و لیدی مکبث، فیلمی نیست که اعضای آکادمی اسکار به سادگی از کنار آن بگذرند. مکبث ماجرای یک لرد اسکاتلندی است که با حقه‌های سه جادوگر و همسر طمع‌کارش تصمیم می‌گیرد برای تخت پادشاهی تمام ارزش‌های اخلاقی را زیر پا بگذارد.

جوئل کوئن داستان مکبث و لیدی مکبث را در ۶۰ سالگی‌اشان روایت کرده است؛ به همین خاطر با توجه به بالا بودن سن شخصیت‌ها نسبت به نسخه‌ی اصلی، عامل اضطرار و کم بودن فرصت به قصه اضافه می‌شود و این درام غم‌انگیز را به نوعی تریلر بدل می‌کند. مک دورموند، برنده‌ اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای سرزمین آواره‌ها در این رابطه گفت: «عامل اضطرار، فشار زمانی خاصی را به شخصیت‌ها وارد و به داستان‌پردازی هم کمک می‌کند و این درخشش حقیقی اقتباس جوئل است. در این فیلم یک تعلیق واقعی داریم؛ چون زمان نه‌تنها برای شخصیت‌های اصلی رو به پایان است بلکه داستان را هم پیش می‌برد».

هنوز تاریخ دقیق اکران تراژدی مکبث اعلام نشده اما با توجه به اتمام مراحل فیلم‌برداری احتمالا به اسکار ۲۰۲۲ خواهد رسید.

آمرزیدگان فراوان شهر نیوآرک

9.     آمرزیدگان فراوان شهر نیوآرک / The Many Saints of Newark

  • کارگردان: آلن تیلور
  • بازیگران: آلساندرو نیوولا، جان برنثال، ویرا فارمیگا، کوری استول، بیلی مگنوسن، ری لیوتا، مایکل گاندولفینی

این فیلم جذاب که طرفداران سریال‌های جنایی سال‌هاست انتظارش را می‌کشند بالاخره در پاییز ۲۰۲۱ اکران می‌شود و شانس زیادی برای جلب نظر اعضای آکادمی اسکار خواهد داشت. آمرزیدگان فراوان شهر نیوآرک پیش‌درآمدی بر سریال محبوب «خانواده سوپرانو» (The Sopranos) محسوب می‌شود که ماجراهای شکل‌گیری گانگستر بزرگ تونی سوپرانو و خانواده تبهکارش را در دهه‌ی ۶۰ میلادی به پرده سینماها می‌آورد.

سریال «خانواده سوپرانو» از محبوب‌ترین سریال‌های پخش‌شده از HBO است که ۶ فصل و ۸۶ قسمت دارد و در مجموع ۱۱۱ بار نامزد امی شد و ۲۱ جایزه .

جالب است بدانید مایکل گاندولفینی پسر جیمز مایکل گاندولفینی در نقش جوانی‌های تونی سوپرانو بازی می‌کند و راه پدرش را برای ایفای نقش این شخصیت مرموز ادامه می‌دهد.

زمانی برای مردن نیست

10.   زمانی برای مردن نیست / No Time to Die

  • کارگردان: کری فوکوناگا
  • بازیگران: دنیل کریگ، رامی ملک، لئا سیدو، لاشانا لینچ، بن ویشاو، نائومی هریس

زمانی برای مردن نیست آخرین فیلم از سری جیمز باند بالاخره پس از تعویق‌های پی‌درپی ۸ اکتبر اکران خواهد شد. این فیلم آخرین حضور دنیل کریگ در نقش جیمز باند و مامور ۰۰۷ بعدی یک خانم با بازی لاشانا لینچ است.

سری فیلم‌های جیمز باند همیشه در رشته‌های فنی توجه اعضای آکادمی اسکار را جلب می‌کند اما تا به حال جایزه‌ی بهترین فیلم را نبردند. باید ببینیم زمانی برای مردن نیست می‌تواند این طلسم را بشکند یا نه.

«اسکای فال» (Skyfall) با وجود نظر مثبت منتقدان موفق به دریافت هیچ‌کدام از جوایز اصلی اسکار نشد اما مجموعا ۵ جایزه به دست آورد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به بهترین فیلم‌برداری، بهترین صداگذاری و بهترین ترانه‌ی اصلی برای ادل اشاره کرد.

ماجراهای زمانی برای مردن نیست مربوط به ۵ سال پس از اسپکتر است و این بار جیمز باند درگیر پرونده‌ی ربودن یک دانشمند می‌شود. فیلم از همین حالا نامزد بالقوه‌ی بهترین فیلم‌برداری برای لینوس ساندگرن و بهترین ترانه‌ی اصلی برای بیلی آیلیش در مراسم اسکار ۲۰۲۲ است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها