پیرامون خبر سفر ولیعهد انگلیس به ایران:

ولیعهد با چه کسی ملاقات می‌کند؟

پرنس چارلز در تدارک سفر به ایران است و قاسم محبعلی دیپلمات پیشین میگوید ولیعهد انگلیس قدرت اجرایی ندارد و برای آزادی نازنین زاغری پیشگام ماموریت انسان دوستانه شده. باید منتظر بمانیم و ببینیم پاسخ ایران چه خواهد بود.

ولیعهد با چه کسی ملاقات می‌کند؟

مستقل آنلاین، هرمز شریفیان/

 ولیعهد انگلستان با ابراز امیدواری برای انجام یک سفر رسمی به ایران، کشورمان را یک بخش مهم از جهان با مردمی فوق‌العاده خواند. پرنس چارلز، ولیعهد بریتانیا در گفت‌وگو با خبرنگار سلطنتی "ساندی‌تایمز" گفت: امیدوار است که بتواند یک سفر رسمی به ایران داشته باشد. شاهزاده چارلز گفته ایران «بخش مهمی از دنیا، با مردمی فوق‌العاده» است. نایب‌السلطنه بریتانیا در سال ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۸۳) و پس از زلزله ناگوار بم، همراه با صلیب سرخ بریتانیا دیداری خصوصی و غیررسمی از ایران داشت. روابط دو کشور ایران و بریتانیا از سال ۲۰۱۶ و پس از بازداشت "نازنین زاغری" شهروند دوتابعیتی ایرانی‌ - بریتانیایی به جرم جاسوسی از سوی جمهوری اسلامی، دچار بحران‌های سخت شده است. جمهوری اسلامی، زاغری را به جاسوسی متهم کرده اما او این اتهام را رد می‌کند.

پرنس چارلز: ایران بخش مهمی از جهان است

 شاهزاده چارلز در این گفت‌وگو اضافه کرده:‌ «می‌دانم که ایران  قرن‌هاست که بخش مهمی از جهان بوده و به دانش، فرهنگ، شعر، و هنر بشر خدمت بسیاری کرده است. من همیشه فرهنگ، معماری و هنر اسلامی را ستایش کرده‌ام». آخرین بار ملکه الیزابت در سال ۱۳۵۲ در بازگشت از استرالیا، ساعاتی در تهران اقامت و با شاه سابق ایران، دیدار داشت. ساندی تایمز نوشته در محافل خصوصی سلطنتی در بریتانیا، گمان بر این است که شاهزاده چارلز احساس می‌کند که می‌تواند برای بهبود مناسبات و روابط ایران و بریتانیا نقش دیپلماتیک بازی کند و «گفت‌وگو و رابطه را بین دو کشور» ترغیب و به سطح بهتری برساند. به گفته این نشریه، وزارت امور خارجه بریتانیا درباره این دیدار رسمی ولیعهد بریتانیا از ایران با مقام‌های جمهوری اسلامی وارد گفت‌وگو شده بود اما پس از زندانی شدن نازنین زاغری‌، این اقدامات متوقف شده است.

 شاهزاده با "پنس" دست نداد!

ولیعهد بریتانیا که در جریان دیدار در سالگرد هولوکاست در اسرائیل از دست دادن با "مایک پنس" معاون "دانلد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا خودداری کرده بود، معمولا و با توجه به قوانین سلطنت مشروطه اجازه ندارد تا به‌طور یک‌جانبه وارد حوزه دیپلماتیک و اجرایی دولت شود. اما گویا دولت "بوریس جانسون" نخست‌وزیر فعلی بریتانیا نیز بی‌میل نباشد تا با استفاده از یک مقام تشریفاتی بلند پایه، مانند ولیعهد، مناقشه‌های سخت بین تهران و لندن را به‌نوعی کاهش دهد. البته اجرای چنین سفری آن‌هم به شکل رسمی، تشریفات و رویه‌های بسیار خاصی دارد که بعید به‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها ممکن شود. ضمن اینکه هنوز احزاب تندروی بریتانیا که مخالف سیاست‌های جمهوری اسلامی هستند هنوز واکنشی به این سفر از خود نشان نداده‌اند.

واکنش ترامپ به سفر پرنس چارلز!

از طرف دیگر بعید به‌نظر می‌رسد که متحد قدرتمند و همیشگی بریتانیا یعنی ایالات متحده آمریکا که هرروز بر کارزار "فشار حداکثری" بر ایران پای می‌فشارد، موافق چنین سفری باشد. خانواده سلطنتی بریتانیا با اینکه از دخالت در سیاست منع شده‌اند اما به‌عنوان مقام‌های سلطنتی، اعتبار خاصی دارند و سفر آنان به کشورهای مختلف جهان همواره با واکنش‌های بسیاری در رسانه‌های جهان روبه‌رو می‌شود. هرچند به باور ناظران می‌توان از قصد اصلی سفر احتمالی او به ایران جنین برداشت کرد که نایب‌السلطنه بریتانیا درپی ریش سفیدی برای آزادی زندانیان دو تابعیتی در ایران است.

کاهش مناقشات ایران و بریتانیا ممکن می‌شود؟

اما همین سفر احتمالی و همچنین احتمال آزادی این زندانیان سبب می‌شود که سطح مناقشات بین دو کشور به‌شکل فزاینده‌ای کاهش یابد، چه از یک سو مقامی سلطنتی برای پایان یک بحران سخت، ریش سفیدی کرده و طرف مقابل نیز با احترام به آن، زندانیان را آزاد کرده است. چنانچه این تئوری شکل واقعیت به‌خود بگیرد می‌توان گفت که سطح دیپلماسی کشور به حد زیادی از زیر فشارهای بین‌المللی بیرون خواهد آمد و این پادرمیانی و نتیجه مثبت آن، بر وجهه بین‌المللی کشور، می‌افزاید. باید منتظر ماند و دید که این سفر در نهایت صورت خواهد گرفت یا نه، اما توصیه به حاکمیت و دستگاه دیپلماسی این است که از چنین فرصتی می‌توان بهره‌های بسیار بزرگی برد و درِ گفت‌وگو با کشورهای غربی که امروز بیشتر مشکل جمهوری اسلامی با آنان است را، باز نگه داشت.

مستقل در همین باره نظر "قاسم محبعلی" مدیرکل پیشین وزارت امور خارجه و کارشناس مسائل جهان را جویا شد. محبعلی به مستقل گفت: در انگلیس خانواده سلطنتی فاقد نقش اجرایی هستند. اما همچنان جایگاه معنوی مهمی در ساختار و خصوصا در بین افکار عمومی این کشور و حتی کشورهای انگلیسی زبان و یا انگلیسی‌تبار ایفا می‌کنند. محبعلی افزود: روشن است که آنان بازکردن درهای بسته سیاست خارجی و به عبارتی خطرات ناشی از احساس انزواگرایی و عوارض خشونت بار ناشی از آن را برای منطقه و جهان زیان‌بار می‌دانند. خاندان سلطنتی بریتانیا همانند روسای جمهور سابق آمریکا که معمولا ماموریت‌های انسان دوستانه و غیر رسمی را در قبال جوامع بسته مثل کره شمالی فعلی و چین عصر مائو به عهده می‌گرفته و می‌گیرند از جمله پرنس چارلز و اعضای خانواده سلطنتی نیز ماموریت‌های مشابهی ظاهرا بی‌ارتباط ولی هماهنگ شده با دولت را انجام می‌دهند. قاسم محبعلی در پایان گفت: احتمالا هدف اولیه پرنس چارلز آزادی خانم زاغری است که هم تنش را بین ایران و انگلیس کاهش می‌دهد و هم محبوبیت وی را در این دوران کهولت افزایش داده تا نام خیری از خود درتاریخ انگلیس برجا گذارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها