کاهش شدید تورم در اروپا؛ تورم به 9 درصد رسید!

نرخ تورم در اروپا پس از 2 سال روند کاهشی گرفت و به 9 درصد رسید.

کاهش شدید تورم در اروپا؛ تورم به 9 درصد رسید!

به گزارش مستقل آنلاین، آسوشیتدپرس نوشت:

 تورمی که اقتصاد اروپا را ویران کرده بود در ماه فوریه بار دیگر کاهش یافت و به دلیل افزایش نرخ‌های بهره، کاهش قیمت‌های نفت و گاز مانع از افزایش قیمت در فروشگاه‌ها شد و به 2.6 درصد کاهش یافت.

آژانس آمار اتحادیه اروپا، یورو استات، روز جمعه اعلام کرد که رقم تورم ماه فوریه برای 20 کشوری که از واحد پول یورو استفاده می کنند، در مقایسه با ژانویه 2.8 درصد است.

تورم اکنون بسیار کمتر از اوج خود یعنی 10.6 درصد در اکتبر 2022 است، که پس از قطع انتقال گاز از سوی روسیه و افزایش قیمت انرژی به اوج خود رسید.

اما بازگشت تورم به 2 درصد، هدف تعیین شده توسط بانک مرکزی اروپا، زمان می برد. تورم مواد غذایی از 5.6 درصد به 4 درصد کاهش یافت و به افرادی که درآمد متوسطی دارند و بیشتر از افراد ثروتمند حقوق خود را صرف مایحتاج می کنند، تسکین می دهد. عامل دیگر قیمت انرژی بود که 3.7 درصد کاهش یافت.

یکی از نشانه‌های کلیدی که نشان می‌دهد تورم در حال کاهش است، تورم اصلی نامیده می‌شود که نوسانات قیمت مواد غذایی و سوخت را حذف نمی‌کند. این رقم که توسط بانک مرکزی اروپا به‌عنوان معیاری برای سنجش فشار تورم اساسی در اقتصاد به دقت مورد بررسی قرار گرفت، به 3.1 درصد رسید که از 3.3 درصد کاهش یافته و پایین‌ترین رقم از مارس 2022 است.

پس از قطع شدن گاز طبیعی به اروپا توسط روسیه، افزایش قیمت‌های انرژی افزایش یافت، و با افزایش پس از همه‌گیری منجر به کاهش عرضه قطعات و مواد خام شد. این مشکلات کاهش یافته است، اما از دست دادن قدرت خرید مردم اقتصاد را کند کرده است و بسیاری از کارگران هنوز نتوانسته اند از طریق توافقنامه های جدید دستمزد به هدف برسند.

کاهش نرخ تورم، بانک مرکزی اروپا را به هدف خود یعنی تورم 2 درصدی نزدیک‌تر می‌کند، نرخی که بهترین نرخ برای اقتصاد در نظر گرفته می‌شود. بانک مرکزی منطقه یورو به سرعت نرخ های بهره را افزایش داد تا تورم را از اقتصاد خارج کند و نرخ کلیدی خود را در سپتامبر به رکورد 4 درصد رساند.

نرخ‌های بالاتر با گران‌تر کردن خرید نسیه، کاهش تقاضا برای کالاها و فشار صعودی بر قیمت‌ها، با تورم مبارزه می‌کند. با این حال، هزینه‌های اعتباری بالاتر می‌تواند مانع رشد شود و این در اروپا با کمبود مواجه بوده است. منطقه یورو در سه ماه آخر سال گذشته رشد صفر را نشان داد، پس از کاهش 0.1 درصدی در سه ماهه قبل از آن.

نگرانی ها در مورد رشد و تورم معتدل تمرکز را به زمانی که بانک مرکزی اروپا ممکن است شروع به کاهش نرخ کند، معطوف کرده است. شورای حاکم بر تعیین نرخ این بانک روز پنجشنبه تشکیل جلسه می دهد، اما هنوز انتظار نمی رود نرخ ها تغییر کند.

کارستن برزسکی، رئیس کلان جهانی بانک ING، گفت: شورا و کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، احتمالا منتظر اطلاعات بیشتر در مورد دستمزدها و قیمت ها خواهند بود تا مطمئن شوند که تورم قبل از کاهش نرخ ها در ژوئن تحت کنترل است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها