در اردیبهشت ماه تورم به ۲ درصد می رسد!

بسیاری از کارشناسان معتقدند تا اردیبهشت ماه،نرخ تورم به ۲ درصد می رسد.

در اردیبهشت ماه تورم به ۲ درصد می رسد!

ترجمه از:امیررضا نظری

به گزارش مستقل آنلاین،الشرق الاوسط نوشت:

ارقام رسمی اما غیرمنتظره نشان داد که نرخ تورم سالانه قیمت مصرف کننده در بریتانیا برای اولین بار در ۱۰ ماه گذشته در دسامبر افزایش یافت و از ۳.۹ درصد در نوامبر به ۴ درصد افزایش یافت. نظرسنجی رویترز از نظرات اقتصاددانان حاکی از 3.8 درصد بود.

این داده‌ها که پس از کاهش بیش از حد انتظار تورم در ماه‌های اخیر به دست می‌آیند، احتمالاً نگرانی‌هایی را از سوی بانک مرکزی انگلیس ایجاد می‌کند که نرخ بهره را به بالاترین سطح خود در ۱۵ سال گذشته یعنی ۵.۲۵ درصد در ماه اوت رساند.

بانک مرکزی در نوامبر پیش بینی کرد که تا اواخر سال ۲۰۲۵ طول می کشد تا تورم به هدف موردنظر یعنی نرخ ۲ درصدی خود بازگردد. اما بسیاری از اقتصاددانان اکنون بر این باورند که این اتفاق ممکن است در ماه آوریل یا مه سال جاری رخ دهد که بخشی از آن به دلیل کاهش قیمت عمده فروشی گاز است.

افزایش قیمت گاز پس از تهاجم روسیه به اوکراین، تورم بریتانیا را به بالاترین سطح خود در ۴۱ سال گذشته یعنی به ۱۱.۱ درصد در اکتبر ۲۰۲۲ رساند که به طور قابل توجهی فشارهای تورمی موجود ناشی از مشکلات زنجیره تامین پس از همه‌گیری "کووید-19" را افزایش داد.

ارقام روز چهارشنبه نشان داد که تورم اصلی - که قیمت‌های نوسان مواد غذایی، انرژی، الکل و تنباکو را شامل نمی‌شود - در دسامبر و در مقایسه با با نوامبر به ۵.۱ درصد رسید. تورم خدمات در دسامبر از ۶.۳ درصد در نوامبر به ۶.۴ درصد افزایش یافت.

بانک مرکزی انگلستان تورم CPI و خدمات را به عنوان راهنمای بهتری برای فشارهای اساسی قیمت در اقتصاد، به ویژه فشارهای ناشی از رشد سریع دستمزدها می‌داند.

ارقام روز سه شنبه همچنین نشان داد که میانگین درآمد هفتگی بدون احتساب پاداش‌های سالانه ۶.۶ درصد افزایش یافته است که در سه ماه منتهی به پایان نوامبر، کم‌ترین افزایش در یک سال گذشته است، اما دو برابر سرعتی که بانک مرکزی انگلیس آن را مطابق با بازگشت تورم می بیند.

جرمی هانت، وزیر دارایی بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کرد که تورم به طور مستقیم کاهش نمی یابد.

وی در بیانیه ای گفت: «تورم در مسیر مستقیم حرکت نمی کند. اما طرح ما کارساز است و باید به آن پایبند باشیم.»

به موازات آن، ارزش پوند در روز چهارشنبه، پس از انتشار اطلاعات مربوط به افزایش تورم قیمت مصرف کننده، افزایش یافت و بالاتر از حد انتظار قرار گرفت و انتظارات مبنی بر کاهش سریع نرخ بهره توسط بانک انگلستان را به چالش کشید.

پوند انگلیس پس از افت ۰.۱۹ درصدی قبل از انتشار اطلاعات، در معاملات اخیر ۱۲۶۳ دلار ثبت کرد که ۰.۰۵ درصد کاهش داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها