جزئیات انتقال پول‌های بلوکه‌شده ایران از زبان اعضای دولت جو بایدن

ادعای اعضای دولت جو بایدن: پول ایران از یک حساب محدودشده در کره جنوبی به حساب محدودشده دیگری در قطر منتقل شد.

جزئیات انتقال پول‌های بلوکه‌شده ایران از زبان اعضای دولت جو بایدن

رسانه‌های آمریکایی ساعاتی پس از انجام تبادل زندانیان میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده، روایت خود از نحوه انتقال پول ایران از کره جنوبی و موارد استفاده از آن در قطر را منتشر کردند. آنچه در زیر می‌خوانید روایت دو مقام دولتی ایالات متحده است که به شرط محفوظ ماندن نام با رسانه‌های آمریکایی گفت و گو کردند:

ما ۶ میلیارد دلار از وجوه ایران را که پیش از این در کره جنوبی نگهداری می‌شد، به حسابی محدود شده‌ای در قطر منتقل می‌کنیم، جایی که برای تراکنش‌های بسیار محدود شده بشردوستانه، یعنی غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات کشاورزی در دسترس ایران قرار می‌گیرد.

این پول‌ها دلارهای مالیات دهندگان آمریکایی نیستند، این [انتقال پول] هیچ نوع پرداختی از سوی آمریکا نیست و هیچ وجهی به شرکت‌ها یا نهادهای ایرانی پرداخت نمی‌شود. این پول‌ها در دولت پیشین آمریکا هم به طور قانونی برای تجارت در موارد تحریم نشده در دسترس ایران قرار داشته است.

این پول‌ها وجوه ایرانی هستند، پرداخت‌هایی که کره جنوبی به ایران بابت خرید نفت سال‌ها پیش، انجام داده بود. [اتفاقی که حالا افتاده این است که این پول‌ها] از یک حساب محدود شده در کره [جنوبی] به حساب محدود شده دیگری در قطر منتقل شده است.»

این وجوه فقط برای تراکنش کالاهای بشردوستانه از طریق فروشندگان ثالث غیر ایرانی در دسترس خواهند بود.»

ما نظارت بر تراکنش‌ها را از طریق ایجاد کانال بشردوستانه در قطر اجرا می‌کنیم و وزارت خزانه داری اطلاعات بیشتری از جمله شرح استانداردهای نظارت و بررسی دقیق خود را ارائه خواهد کرد.

این کانال به صراحت برای محافظت در برابر پولشویی، سوء استفاده از تحریم‌های آمریکا طراحی شده است.

اگر ایران تلاش کند وجوه را منحرف کند یا از آنها برای هر چیزی غیر از اهداف محدود بشردوستانه مجاز استفاده کند، ما برای قفل کردن وجوه اقدام خواهیم کرد./ جهان دیپلماسی

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها