بزرگترین نیروگاه اتمى اروپا از کنترل خارج شد

اوکراین خبر داد حملات روسیه صدمات شدیدی به بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا وارد کرد.

بزرگترین نیروگاه اتمى اروپا از کنترل خارج شد

شرکت ملی تولید انرژی اتمی اوکراین اعلام کرد که حملات روز شنبه نیروهای روسی صدمات شدیدی به نیروگاه زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا، وارد کرده است.

 

 

شرکت انرگواتم اوکراین روز شنبه ۱۵ مرداد، با انتشار گزارشی در صفحه تلگرام خود در ادامه گفته است خط فشار‌ قوی این نیروگاه قطع شده و بدون برق، امکان خنک نگه داشتن استخرهای ذخیره ۲۰ هزار سوخت هسته‌ای با پمپ‌های خنک‌کننده در این نیروگاه وجود ندارد و در صورت ادامه قطعی برق، یک فاجعه هسته‌ای اتفاق خواهد افتاد.

 

هم‌زمان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس از لزوم اجازه فوری به بازرسان این آژانس برای دیدار از نیروگاه اتمی زاپوریژیا اوکراین خبر داده و گفته است وضعیت در این نیروگاه هر روز خطرناک‌تر می‌شود.

 

نیروهای روسی اوایل مارس ۲۰۲۲، اسفند پارسال، در اولین روزهای تهاجم، این نیروگاه در جنوب شرق اوکراین را اشغال کردند.

 

آقای گروسی می‌گوید کنترل این نیروگاه «به طور کامل» از دست خارج شده و هم‌اکنون نبردهای سخت در نزدیکی این نیروگاه در جریان است.

 

اوکراین و روسیه همدیگر را به حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا متهم کرده‌اند.

 

 گروسی همچنین گفته ارسال قطعات یدکی و تجهیزات لازم برای نیروگاه اتمی یاد شده نیز کماکان مختل است و اعزام بازرسان آژانس به این نیروگاه بسیار مهم است.

 

همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب توییتر خود، فعالیتهای نظامی روسیه در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب شرق اوکراین را محکوم کرد.

 

وی تاکید کرد که قوانین ایمنی هسته‌ای به طور جدی و غیر مسئولانه توسط روسیه نقض شده است.

 

آسوشیتدپرس می‌نویسد صدمه به نیروگاه اتمی زاپوریژیا می‌تواند به فاجعه دیگری در مقیاس حادثه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ منجر شود.

 

نیروهای روسی همچنین نیروگاه چرنوبیل اوکراین را نیز ماه‌هاست که در اشغال خود دارند. آقای گروسی ۲۷ آوریل از این نیروگاه بازدید کرد.

 

هر دو نیروگاه یاد شده اگرچه در اشغال و کنترل نظامیان روس هستند، اما به پرسنل اوکراینی اجازه ادامه فعالیت در این نیروگاه‌ها داده شده است.

 

اسفند پارسال نیز یکی از ساختمان‌های نیروگاه اتمی زاپوریژیا مورد هدف موشک‌های روسی قرار گرفته بود.

 

با این‌حال، کرملین روز شنبه نیروهای اوکراینی را مسئول حمله به این نیروگاه خواند و آنها را به «تروریسم هسته‌ای» متهم کرد.

 

اداره اطلاعات نظامی بریتانیا روز شنبه، ۱۵ مرداد، در تازه‌ترین ارزیابی خود از اوضاع جنگ روسیه در اوکراین اعلام کرد که نبردها در آستانه ورود به یک مرحله جدید است و بیشتر عملیات جنگی در جبهه‌ای به طول ۳۵۰ کیلومتر در جنوب غرب، از نزدیکی زاپوریژیا تا خرسون، به موازات رودخانه دنیه‌پر، متمرکز خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها