رکوردزنی تورم ماهانه بخش گوشت در کشور/ افزایش 122درصدی قیمت گوشت

در ماه‌های اخیر تورم ماهانه و نقطه‌ای در یک کالای خوراکی مهم به اوج خود رسیده است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در نیمه بهار امسال، قیمت گوشت قرمز و ماکیان ۱۲۲.۴ درصد گران‌تر از موقعیت مشابه خود در سال قبل به ثبت رسیده است.

رکوردزنی تورم ماهانه بخش گوشت در کشور/ افزایش 122درصدی قیمت گوشت

در میان کالاهای خوراکی، قیمت گوشت قرمز در کشور رشد بالایی داشته است. در بررسی‌های ماهانه و نقطه‌ای در سه ماه اخیر مشاهده می‌شود روند تورم این کالا در کشور وضعیت صعودی داشته و در بالاترین سطح خود در ۱۰ سال اخیر قرار گرفته است. پیش از این یک‌بار دیگر در سال ۱۳۹۸ قله تورمی در این بخش به ثبت رسیده بود.

رکوردزنی تورم ماهانه بخش گوشت در کشور

مرکز آمار ایران در آخرین اطلاع خود از تغییرات شاخص قیمت مصرف کننده در کشور همواره بخش خوراکی‌ها به تفکیک را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در بخش گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن در کشور مشاهده می‌شود تورم ماهانه در اسفند سال گذشته به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده و برابر با ۱۹ درصد ثبت شد.

در ماه‌های بعد اما با اینکه سطح این رشد ماهانه کمتر شده اما همچنان در رده‌های بالای تورمی قرار داشته است. به عنوان مثال تورم ماهانه ثبت شده در فروردین ماه امسال، برابر با ۵.۴ درصد در رده چهارم بخش‌های تورمی بوده و در اردیبهشت با ثبت ۵.۹ درصد سومین رتبه را در میان رشد ماهانه قیمت‌ها داشته است.

این بخش همواره در تقسیم‌بندی مرکز آمار دو شاخه متفاوت دارد. گوشت قرمز و ماکیان مهمترین بخش بوده که دلالت بر قیمت گوشت مرغ و گوشت گاو و گوسفند و ... دارد. شاخه دیگر نیز ماهی‌ها و صدفداران هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد ماهانه قیمت‌ها در ادامه منجر به ثبت تورم بی‌سابقه در مقایسه‌های سالانه شده است.

رکوردزنی تورم سالانه گوشت

تورم نقطه‌ای به معنای رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده در هر مقطع در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته است. این شاخص اردیبهشت امسال برابر با ۱۱۶.۳ درصد در کل بخش گوشت به ثبت رسیده که بالاترین سطح را در بازه ۱۰ ساله داشته است. پیش از این در فروردین سال ۱۳۹۸ این بخش رکورد بالایی را ثبت کرده بود.

در بررسی اجزای این گروه مشاهده می‌شود تورم نقطه ای گوشت قرمز و ماکیان در کل خانوارهای کشور به ۱۲۲.۴ درصد رسیده که هیچگاه در ۱۰ سال اخیر این سطح از رشد قیمت را تجربه نکرده بود. در بخش ماهی‌ها و صدفداران اما روند تورم در کشور تا پایان سال نزولی بوده که در ماه‌های اخیر دوباره خیز برداشته است.

برخی کارشناسان معتقدند رشد نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال گذشته می‌تواند از عواملی باشد که با بالابردن تورم تولیدکننده دراین بخش، عرضه گوشت را کاهش داده و در نهایت تورم گوشت قرمز و ماکیان را به سطحی بی سابقه کشانده است.

این در حالی است که تا پایان سال گذشته در ایران، روند تورم ماهی‌ها و صدفداران در ایران، مسیری نزولی را سپری کرده و در آذر ماه سال قبل برابر با ۲۹ درصد به ثبت رسید. در ادامه اما این شاخص روندی صعودی را در پیش گرفته و با طی یک روند افزایشی به ۶۱.۲ درصد در رادیبهشت ماه امسال رسیده است.

به عبارت دیگر در ماه‌های خیر روند تورم در گوشت قرمز و ماهی ها مداوما و هم سو با هم افزایش داشته و رشد این بخش را به بالاترین سطح خود در سال های اخیر رسانده است.

منبع: اقتصاد نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها