در سریلانکا:

ادارات تعطیل و کارمندان مجبور به دورکاری شدند

در پی ایجاد بحران اقتصادی و افزایش قیمت سوخت،دولت ادارات را مجبور به دورکاری کرد.

ادارات تعطیل و کارمندان مجبور به دورکاری شدند

یکی از وزیران دولت سریلانکا روز سه‌شنبه در قطر بود و وزیر دیگری در آخر هفته در جستجوی قراردادهای انرژی به روسیه سفر خواهد کرد تا کمبود شدید سوخت را کاهش دهد که اقتصاد این کشور جزیره‌ای را فلج کرده و موجب شده که مدارس تعطیل شود.

 این کشور 22 میلیون نفری آسیای جنوبی در چنگال یک بحران مالی است که ذخایر ارزی را به شدت پایین آورده است و واردات کالاهای ضروری از جمله غذا، دارو، بنزین و گازوئیل را به طور فزاینده ای با مشکل مواجه کرده است.

 اعتراضات، برخی از مردم خشونت آمیز، در ماه های اخیر بالا گرفته و وزرای کلیدی استعفا داده اند و باعث شده است که رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا و نخست وزیر رانیل ویکرمسینگه برای ایجاد ثبات در کشور مبارزه کنند.

 در اقدامی با هدف دریافت سوخت بیشتر به سریلانکا، وزیر نیرو و انرژی روز سه‌شنبه گفت که دو قطبی کنترل واردات پایان می‌یابد و شرکت‌های کشورهای تولیدکننده نفت اجازه ورود به بازار را خواهند داشت.

 دولت همچنین در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول (IMF) بر سر بسته وام است و شرکای کلیدی هند، چین و ژاپن را به یک کنفرانس کمک‌کننده دعوت کرده است تا به میلیاردها دلار کمکی که قبلاً قول داده شده اضافه شود.

 داده‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه بر آسیب‌هایی که این بحران به اقتصاد وارد کرده است تأکید می‌کند.

 اقتصاد سریلانکا در ژانویه تا مارس 1.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2021 کاهش یافت و تحلیلگران گفتند که افزایش تورم و عدم اطمینان سیاسی می تواند منجر به انقباض 5 درصدی در سه ماهه دوم شود.

 این آشفتگی ناشی از تلاقی همه‌گیری کووید-19 است که صنعت پرسود گردشگری کشور و حواله‌های کارگران خارجی، کاهش بی‌موقع مالیات توسط راجاپاکسا که خزانه‌های دولت را تخلیه کرده و همچنین دلیل افزایش قیمت نفت رخ داده است.

 دولت مدارس شهری را برای حدود دو هفته از روز سه‌شنبه تعطیل کرد و اجازه عرضه سوخت را فقط به خدمات ضروری مانند بهداشت، قطار و اتوبوس داد، زیرا بر اساس تقاضای معمول، انبارها فقط یک هفته یا بیشتر دوام می‌آورند.  سخنگوی دولت روز دوشنبه گفت که مردم تشویق شده اند تا از خانه کار کنند.

 مردم عادی به طور فزاینده ای به دنبال فرصت هایی برای خروج از کشور و یافتن یک زندگی جدید در خارج از کشور هستند.

 تقاضا برای گذرنامه افزایش یافته است و نیروی دریایی اعلام کرد که 47 نفر از جمله هفت کودک را در اواخر روز دوشنبه در سواحل غربی در حالی که تلاش می کردند به طور غیرقانونی به استرالیا مهاجرت کنند، بازداشت کرده است.

 بیش از 120 نفر در دو هفته گذشته هنگام تلاش برای خروج از کشور با قایق های کوچک متوقف شده اند.

 یکی از مقامات این کشور که از افشای نامش خودداری کرد، گفت که ویژه‌سکرا امیدوار است یک تامین‌کننده سوخت طولانی‌مدت در قطر پیدا کند که "مایل به همکاری با چالش‌های ارز خارجی سریلانکا و سایر چالش‌ها باشد."

 راجاپاکسا در توییتر نوشت که روز دوشنبه با یوری ماتری، سفیر روسیه دیدار کرده است.  سریلانکا ماه گذشته 90000 تن نفت روسیه خریداری کرد.

 راجاپاکسا گفت: «حفظ روابط دوجانبه مستحکم بین دو کشور و در عین حال تمرکز بر توسعه فرصت‌های تجاری به طور گسترده در این نشست مورد بحث قرار گرفت».

عبور و مرور روز سه‌شنبه در خیابان‌های شهر اصلی کلمبو، با تعطیلی مدارس و اکثر کارمندان بخش دولتی و خصوصی از خانه به راحتی صورت گرفت و خیابان‌ها کاملا خلوت بود.

 اما اتوبوس‌ها و قطارها در حال حرکت بودند و مغازه‌ها برای خواربارفروشی و سایر اقلام ضروری باز بودند.

 دولت گفت سریلانکا 250000 هکتار (617763 هکتار) از زمین های بلااستفاده متعلق به موسسات مذهبی از جمله معابد، کلیساها و مساجد را برای کمک به جلوگیری از کمبود مواد غذایی در ماه های آینده کشاورزی خواهد کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها