تورم و بحران اقتصادی در انتظار ترکیه

بنا بر اعلام بانک مرکزی ترکیه،این کشور در سال آینده میلادی با بحران شدید مالی مواجه خواهد شد.

تورم و بحران اقتصادی در انتظار ترکیه

به گزارش مستقل آنلاین الشرق الاوسط نوشت:

لیر ترکیه با دوران خوب خود خداحافظی کرد و تا 2 درصد سقوط کرد و به پایین ترین حد خود در روز جمعه رسید. این اتفاق یک روز پس از سقوط 6 درصدی و در زمانی رخ داد که بانک مرکزی تحت فشار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، نرخ بهره را کاهش داد و نشان داد که کاهش ریسک بیشتری در بازار وجود دارد.

 لیر ابتدا تا 10.83 در برابر دلار افزایش یافت و به 11.32 رسید و برای هشتمین بار متوالی به پایین ترین حد تاریخ رسید.  ارزش آن در روز جمعه 11.2 بود که به مثابه اعلام خطر برای اقتصاد و آینده سیاسی اردوغان است. لیر که بدترین عملکرد را در بازارهای نوظهور داشت، تنها در این هفته حدود 12 درصد سقوط کرد که به دلیل تصمیم بانک مرکزی مبنی بر کاهش 100 واحدی نرخ بهره به 15 درصد به رغم تورم نزدیک به 20 درصد، افزایش یافت.

 سقوط روز پنجشنبه بزرگترین کاهش روزانه لیر از زمانی بود که اردوغان، دشمن نرخ بهره، ناچی آگبال، رئیس سابق بانک مرکزی جنگ طلب را در ماه مارس برکنار کرد.

 به نظر می‌رسد که بانک مرکزی ترکیه در برابر درخواست‌های اردوغان برای محرک‌های اقتصادی تسلیم می‌شود، زیرا با توجه به سقوط لیر و فشار تورمی مورد انتظار تا اواسط سال 2022، تحلیلگران به عنوان یک چرخه کاهش بی‌دیده تلقی می‌شوند.

 

 فروش ارز از طریق واردات باعث افزایش قیمت ها می شود.  زمانی که بانک مرکزی در ماه سپتامبر این اقدام را انجام داد و بعداً شروع به کاهش نرخ بهره در مجموع 400 واحد پایه کرد، این نرخ به طرز چشمگیری تشدید شد.

 Emre Cayirli، مدیر بخش تحقیقات ALB Forex، گفت که قیمت لیر ممکن است به 11.5 در برابر دلار برسد، زیرا انتظار می رود موج سنگین کاهش در دسامبر وجود داشته باشد و به دلیل تقویت دلار این موج ادامه یابد.

 وی با اشاره به افزایش 2.19 درصدی وام ها از زمان کاهش نرخ در اکتبر، گفت: تورم می تواند به افزایش ناشی از افزایش نرخ ارز، افزایش احتمالی تقاضا در اقتصاد و افزایش قیمت واردات ادامه دهد.

 

 به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، بانک های دولتی روز جمعه از بانک مرکزی پیروی کردند و نرخ بهره وام ها را تا 100 واحد پایه کاهش دادند.

 

 ترکیب سیاست

 

 افزایش هزینه های زندگی و کاهش 65 درصدی لیر در چهار سال به درآمد ترک ها آسیب رسانده و اقبال عمومی در نظرسنجی ها نسبت به اردوغان را در آستانه انتخابات حداکثر تا اواسط سال 2023 را تحت تأثیر قرار داده است. رهبران اپوزیسیون خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام برای تغییر مسیر سریع سیاست های اقتصادی شده اند.  اردوغان روز چهارشنبه متعهد شد که برای تقویت صادرات، سرمایه گذاری و اشتغال به مبارزه با نرخ بهره «تا آخر» ادامه دهد.

بانک مرکزی اعلام کرد بسیاری از فشارهای قیمتی موقتی است و تا اواسط سال 2022 ادامه خواهد داشت، و افزود که برنامه هایی برای کاهش احتمالی نرخ بهره در ماه آینده دارد.

 تحلیلگران بانک وال استریت می گویند: «ترکیب سیاست فعلی پایدار نیست و احتمالاً به سرعت به تورم تبدیل می شود.» آنها افزودند که کاهش ارزش لیر احتمالاً تورم را تا اواسط سال 2022 بالای 20 درصد نگه می دارد.

لیر امسال پس از رسیدن به سطح بالای 6.9 در ماه فوریه، 39 درصد کاهش یافته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها