مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران:

میانگین سهم هر ایرانی از یارانه انرژی ۱۹ میلیون تومان در سال است

دهک‌های بالا ۲۰ برابر دهک‌های پایین از یارانه استفاده می‌کنند

اگر همین رقم ۶۳ میلیارد دلار را که آقای میرکاظمی گفتند در نظر بگیریم در واقع میانگین سهم هر ایرانی از یارانه انرژی ۱۹ میلیون تومان در سال خواهد بود.  اگر ما بتوانیم درصدی از این پول را به صورت هدفمند به اقشار آسیب پذیر بدهیم حتما اقتصاد به حرکت در می‌آید.

میانگین سهم هر ایرانی از یارانه انرژی ۱۹ میلیون تومان در سال است

 بیست و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران صبح امروز به صورت حضوری و آنلاین و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در بخشی از سخنانش در این جلسه گفت: آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه اعلام کرده‌اند که ۶۳ میلیارد دلار در سال یارانه انرژی پرداخت می‌شود.

از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی هم در گزارشی عنوان کرده است که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در ایران ۹۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت شده که به صورت میانگین می‌شود سالانه بیش از ۹۸ میلیارد دلار که از رقم آقای میرکاظمی بیشتر است.

اما اگر همین رقم ۶۳ میلیارد دلار را هم در نظر بگیریم در واقع میانگین سهم هر ایرانی از یارانه انرژی ۱۹ میلیون تومان در سال خواهد بود.

اگر ما بتوانیم درصدی از این پول را به صورت هدفمند به اقشار آسیب پذیر بدهیم حتما اقتصاد به حرکت در می آید.

در حال حاضر بیشترین سود را از یارانه انرژی دهک های بالا می برند برای مثال از یارانه بنزین دهک‌های پایین ۱/۶ درصد استفاده می کنند درحالی که دهک های بالایی ۲۱/۸ درصد بهره می برند، یعنی دهک های بالا ۲۰ برابر دهک های پایین از یارانه استفاده می کنند و در اکثر یارانه های دیگر هم همین روال وجود دارد و متاسفانه این روش سالیان سال است که ادامه دارد. اثراتی که این شرایط می گذارد دامن زدن به اختلافات طبقاتی است که روز به روز بیشتر می شود و آثار مثبتی در رفاه مردم نخواهد داشت و از طرف دیگر باعث می شود با کنترلی که روی قیمت ها صورت می گیرد شاهد آزادسازی قیمت ها نباشیم و به دنبال آن قاچاق کالا و محصولات تولیدی کشور افزایش پیدا کند.

رئیس اتاق تهران همچنین در ادامه صحبت هایش به دو اولویت اقتصادی پرداخت و گفت: «اگر قرار است اقتصاد سامان دهی شود باید به موضوع هدفمندی یارانه ها و یکنواخت کردن ارز توجه شود. متاسفانه ما هنوز شاهد پرداخت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی هستیم که در بودجه هم مصوب شده است. امیدواریم هرچه زودتر بحث هدفمندکردن یارانه ها و حذف ارز چند نرخی انشالله در دستور کار دولت قرار بگیرد.»

خوانساری همچنین مهم ترین خواسته از دولت را کنترل تورم عنوان کرد و گفت:« امیدواریم مسئولان اقتصادی دولت و معاون اول رئیس جمهور اولین هدفشان در روزهای آتی کنترل تورم و جلوگیری از افزایش آن باشد.»    

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها