طریقه اصولی راه اندازی و سرویس چیلر

سرویس چیلر ساختمان و تعمیر آن کار بسیار پیچیده است که نیازمند دانش و تجربه کاری می‌باشد و فرد تعمیر کار باید به تمامی جزئیات مکانیکی و الکتریالی تسلط داشته باشد.

طریقه اصولی راه اندازی و سرویس چیلر

سرویس چیلر باید توسط تعمیرکاری صورت پذیرد که بتواند به درستی عیب یابی کند و طبق برنامه ریزی، درست و اصولی به سرویس یا تعمیر آن بپردازد. شرکت به فیکس با متخصصان زبده‌ در تعمیر و سرویس چیلر در این راستا می‌توانند کمک رسان باشند.

کاربرد چیلر

چیلر، دستگاهی است که با تغییر دمای آب یا بهتر است بگوییم کاهش دمای آب، به سرد شدن هوای ساختمان کمک می‌کند. اما این عمل چگونه انجام می‌گیرد؟ بعد از کاهش دمای آب واحد‌هایی که وظیفه توزیع هوای سرد را دارند، آب سرد شده را تحویل می‌گیرند. از آنجا که انتقال آب سرد از طریق لوله‌ها صورت می‌پذیرد راهی برای تبخیر یا گرم شدن آن وجود ندارد و به راحتی این آب به دستگاه‌های هواساز ورود پیدا می‌کند. ممکن است تصورکنید چیلر تنها جهت تعویض هوای گرم ساختمان به کار گرفته می‌شود، درحالی‌که نقش چیلر در خنک سازی دستگاه‌های مورد استفاده صنعت و کارخانه جات را نباید نادیده گرفت.

 در طول زمستان یا پاییز که دمای هوا پایین‌تر است احتیاجی به استفاده از چیلر در ساختمان‌ها نمی‌باشد و به جای آن موتور خانه، آب با دمای بالا را درون لوله‌ها به جریان می‌اندازد تا از طریق فن کویل‌ها سبب گرم شدن ساختمان شود. اما با فرارسیدن فصل تابستان و اوج گرما که نیاز به کاهش دمای ساختمان احساس می‌شود، روشن کردن چیلر امری واجب است. بعد از یک دوره طولانی مدت، روشن کردن دوباره چیلر و استفاده دوباره از آن بدون سرویس کردن به مرور می‌تواند سبب آسیب رسیدن آن شود و مجبور به تقبل هزینه بیشتر جهت تعمیر آن باشید. این درحالی است که با سرویس چیلر هر چند وقت یک بار و در دوره‌ای مشخص می‌توانید به طولانی شدن عمر چیلر کمک کرده باشید. قبل از آشنایی با مشکلات رایج چیلر و تعمیر آن خوب است بدانید چیلر‌ها در دو نوع جذبی و تراکمی موجود می‌باشند که در این مقاله به تعمیر و مشکلات چیلر‌های تراکمی پرداخته شده است. اجزای چیلر‌های تراکمی شامل: کمپرسور، کندانسور، اپراتور، شیر انبساط، لرزه گیر می‌باشد.

عیب یابی چیلر

2

یکی از قطعاتی که معمولا در معرض خرابی و یا اشکال قرار می‌گیرد کمپرسور چیلر می‌باشد. درصورت خرابی کمپرسور که هسته مرکزی چیلر محسوب می‌شود، چیلر نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد. اما کمپرسور چه وظیفه‌ای دارد؟ مهم‌ترین وظیفه کمپرسور این است که مبرد گازی وارد شده را تحت فشار قرار داده و سبب افزایش دمای آن می‌شود و بعد آن را از طریق لوله‌ای به کندانسور منتقل می‌کند. مشکلاتی که در چیلرهای تراکمی، ممکن است برای کمپرسور رخ دهد شامل:

  • عدم روشن شدن کمپرسور، این مشکل ممکن است به علت وصل نبودن سوییچ رخ دهد ولی گاهی نیز سیم کشی‌های اشتباه، سوختگی فیوز یا قطعی در کنترل سیستم، می‌توانند سبب خاموش شدن کمپرسور شوند.
  • کمپرسور روی دور آرام تنظیم نمی‌شود، وجود حالت باز در رله، افت ولتاژ و خرابی در خازن و مشکلاتی که در سیم کشی وجود دارد و نیز اشکالاتی که در موتور کمپرسور ایجاد می‌شود مثل قطعی یا داشتن اتصال کوتاه می‌توانند سبب ایجاد این حالت شوند که با سرویس چیلر در هر دوره توسط بنفیکس می‌توان زودتر از این مشکلات اطلاع پیدا کرد و اقدام به حل آن‌ها کرد.
  • اورلد عمل کردن کمپرسور، گاهی اوقات به دلیل اتصال کوتاه موتور کمپرسور این اتفاق می‌افتد. همچنین سوختن فیوز به دلیل گذشتن آمپر اضافی از مدار و مشکلات در خازن و افت بالای ولتاژ در آن ممکن است کمپرسور اورلد عمل نماید.
  • کمپرسور به طور دائم کار می‌کند، در صورتی‌ که فضای تهویه نسبت به دستگاه بزرگ باشد و یا دستگاه ظریفیت پایینی داشته باشد و در صورت خرابی شیر انبساط اپراتور، یا حتی در صورت کثیف بودن کندانسور یا کویل ممکن است کمپرسور دائما کار کند.
  • سوختگی در رله استارت، مشکل در خازن، کارکرد نادرست رله، عدم تعادل در ولتاژ (یا خیلی پایین یا بالا) سبب ایجاد این حالت می‌شوند.
  • یخ زدگی و عرق کردن خط مایع، امکان بسته بودن یا گرفتگی شیر خط مایع وجود دارد.
  • بالا بودن فشار، این علامت ممکن است به سبب کثیف بودن کندانسور یا خرابی فن آن ایجاد شود و یا حتی بسته بودن شیر اصلی آب و یا نصب شدن یونیت در جای خیلی گرم سبب ایجاد چنین مشکلی می‌شود.
  • پایین بودن فشار، این مشکل در اثر سرد بودن آب کندانسور، یا نصب شدن یونیت در محل سرد و یا کاهش گاز مبرد در سیستم می‌تواند ایجاد شود.

سرویس چیلر در شرکت به فیکس

وجود یک شرکت فنی مهندسی که بتواند مشکلات فنی ما را به صورت کاملا تخصصی حل کند الزامی می‌باشد. شرکت به فیکس با وجود تیم متخصص و با تجربه خود از بهترین‌ها در این زمینه محسوب می‌شود. در شرکت به فیکس دانش و تجربه باهم  برای حل مشکلات به کاربرده می‌شوند تا برای تعمیر و سرویس چیلر بتوانند بهترین روش را انتخاب کنند. مهم‌ترین نکته‌ای که در خصوص شرکت به فیکس می‌توان به آن اشاره کرد آشنایی این تیم با تعمیر و سرویس انواع چیلر‌های موجود در بازار می‌باشد و از آنجایی که پیداکردن تعمیرکار ذبده‌ای که به برند‌های مختلف مسلط باشد کار دشواری است. انتخاب به فیکس می‌تواند بهترین گزینه برای این کار باشد. یکی دیگر از مزایای شرکت به فیکس در سرعت پاسخ‌گویی و حل مشکل می‌باشد. متاسفانه خیلی از اوقات برای حل مشکل ضروری مجبوریم که چندین روز صبر کنیم تا تعمیر کار مناسب پیدا شود؛ در صورتی که شرکت‌های خدمات فنی همانند به فیکس با ارائه سریع‌ترین خدمات می‌تولنند رضایت مشتریان خود را تا حد زیادی جلب کنند.

3

به هر تعمیرکاری اعتماد نکنید

در حرفه سرویس و تعمیر چیلر همانند هر حرفه و شغل دیگر همواره افراد سود جویی وجود دارند که بدون شناخت و دانش کار تعمیرات چیلر را بر عهده می‌گیرند. در صورتی که تعمیرات چیلر بسیار تخصصی تر می‌باشد و حتی داشتن تنها یک مدرک نمی‌تواند تضمین کننده دانش آن تعمیر کار در زمینه تعمیر یا سرویس چیلر باشد. شرکت به فیکس با هدف ارائه خدمات در زمینه مهندسی و فنی و تاسیسات و ایجاد محتوای مناسب و استاندارد در این زمینه وبسایت خود را با آدرس behfix.com درسال 1397 راه اندازی کرده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها