فوری | وام 6 تا 11 میلیونی در راه است + جزئیات

خرداد ماه گذشته، بانک مرکزی خبر خوشی برای سهامداران عدالت داشت. بانک مرکزی اعلام کرد دارندگان سهام عدالت می توانند وام قرض الحسنه بدون ضامن بگیرند.

فوری | وام 6 تا 11 میلیونی در راه است + جزئیات

خرداد ماه گذشته، بانک مرکزی خبر خوشی برای سهامداران عدالت داشت. بانک مرکزی اعلام کرد دارندگان سهام عدالت می توانند وام قرض الحسنه بدون ضامن بگیرند. یعنی خود سهام عدالت به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار می گیرد تا اقساط وام به پایان برسد. حتی در آذرماه هم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد که آماده است سرویس‌های لازم را به بانک‌ها ارائه کند تا بانکها برای اعطای کارت‌های اعتباری به دارندگان سهام عدالت مشکلی نداشته باشند. اما بانک های خصوصی در پرداخت این وام بهانه جدیدی آوردند. محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی اعلام کرد سهام عدالت نمی تواند وثیقه وام باشد.

 

بانک های خصوصی وثیقه را قبول ندارند

دبیر کانون بانک‌های خصوصی جمشیدی درباره وثیقه شدن خود سهام عدالت گفت:« سهام عدالت نمی‌تواند وثیقه تسهیلات باشد چون اگر قیمت آن در بورس کاهش پیدا کند در اصل وثیقه بانک در برابر تسهیلات اعطا شده، کم شده و بانک کسری وثیقه می‌آورد. اگر سهام عدالت بخواهد وثیقه باشد رقم تسهیلات محدود می‌شود به مبلغ اسمی سهام عدالت. یعنی ۵۳۲ هزارتومان یا یک میلیون تومان.» جمشیدی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌ها منابع کافی برای اعطای چنین تسهیلاتی را دارند، گفت:« این وام از نظر منابع فشار زیادی به بانک‎ها وارد می‌کند. پیش از این هم با ورود کرونا وام‌های متعددی که برای آن‌ها تکلیف شد که فشار زیادی به منابعشان آورد، حالا هم منابعشان به قدری نیست که بتوانند همه موارد را با هم پیش ببرند. تعدادی از سهام عدالت‌ها یک میلیون‌تومانی و بخشی ۵۳۲ هزارتومانی است.

هر کدام هم یک قیمت بازار و یک قیمت اسمی دارند که قیمت بازار آن‌ها در حال نوسان است بنابراین باید مشخص باشد که ۵۰درصد این سهام چقدر می‌شود که بانک روی آن تسهیلات بدهد.»

 

وام های دولتی وثیقه شدن سهام عدالت را می پذیرند

با اینکه دبیر کانون بانکهای خصوصی معتقد است سهام عدالت به عنوان وثیق وام پذیرفته نمی شود، علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در این باره می گوید:« پذیرفتن سهام عدالت به عنوان وثیقه بلامانع است. »

 

او در ادامه به تجارت نیوز می گوید:« بانک‌ها از سالهای گذشته سهام پذیرفته شده در بورس را به عنوان وثیقه می‌گیرند که در تمام بانک‌ها این عملیات انجام می‌شود. با توجه به این که سهام عدالت متشکل از سهام چند شرکت است و نحوه توثیق آن متفاوت بوده، به همین دلیل بانک مرکزی در خرداد ماه بخشنامه‌ای صادر کرد که براساس آن بانک‌ها از این بابت مشکلی ندارند و پذیرفتن سهام عدالت به عنوان وثیقه بلامانع است.» به گفته قیطاسی وثیقه شدن سهام عدالت مشکلی ندارد،‌اما هنوز سازو کار آن راه اندازی نشده است. او در این باره می گوید:« برای انجام این کار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باید سازوکار توثیق سهام عدالت را برای بانک‌ها فراهم کند که به صورت سیستم برخط در شعب بانک‌ها امکان به وثیقه گذاشتن سهام عدالت فراهم باشد. اما این سیستم هنوز آماده نشده است.» کارت اعتباری سهام عدالت به زودی صادر می شود

به گفته دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی ، هفته گذشته شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای را ارسال کرده تا بانک‌ها بررسی کنند. پس از امضای تفاهم‌نامه مورد قبول طرفین امکان توثیق سهام عدالت براساس درخواست بانک‌ها توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی فراهم می‌شود. قیطاسی می گوید:« اگر سازوکار توثیق سهام عدالت برای بانک‌ها فراهم شود، امکان صدور کارت اعتباری با مکانیزم‌های هر بانک در قبال توثیق سهام عدالت وجود دارد.» اگر مشکل پرداخت کارت اعتباری سهام عدالت فراهم حل شود، دارندگان سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی می‌توانند وام یا کارت اعتباری ۶ میلیون تومانی بگیرند. به دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی هم وام یا کارت اعتباری ۱۱ میلیون تومانی اعطا می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها