عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با «مستقل آنلاین»

جهش تولید با حمایت از تولیدکنندگان واقعی امکان پذیر است

جهش تولید با حمایت از تولیدکنندگان واقعی امکان پذیر است

مستقل آنلاین / گروه اقتصادی: رفع موانع تولید برای تولیدکنندگان واقعی و حمایت از آنها، یکی از مهمترین الزامات تحقق شعار سال 99، یعنی «جهش تولید» است. در روزهایی که اقتصاد ایران همزمان با دو بحران تحریم های غیرقانونی و ناجوانمردانه آمریکا از یک سو و بحران جهانی حاصل از شیوع ویروس کرونا از طرف دیگر دست به گریبان است، بهبود شرایط برای انجام فعالیت تولیدی توسط بنگاه های اقتصادی اهمیت بالایی پیدا می کند.

گروهی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که برای جهش تولید بیش از هر چیز نیازمند عزم راسخ دولت و مجلس هستیم. راهکارها در این زمینه عمدتا شناخته شده و پیش از این ارائه شده اند،‌ نکته اساسی پیاده سازی و رفع موانع اجرای آنهاست. اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی و تامین مالی و بهبود فضای کسب و کار از الزامات جهش تولید است. حقیقت این است که جهش تولید نیاز به برنامه ریزی دارد؛ اما باید به این نکته توجه کرد که برای برنامه ریزی دقیق نیز نیازمند داده‌های معتبر و به‌روز هستیم.

بخش مهمی از داده‌های در کشور یا به روز نیست یا در دسترس قرار نمی‌گیرد. به عبارت ساده تر نظام آماری ناکارآمدکنونی پاشنه آشیل نظام حکمرانی است. افزایش سرمایه گذاری و بهره وری از لوازم جهش اقتصادی است. از ابتدای سال 1390 به طور متوسط سالانه حدود 2 درصد موجودی سرمایه در بخشهای مهم اقتصادی کم شده و بهره‌وری سرمایه سالانه یک درصد کاهش داشته است. در این صورت با همین شیوه اداره امور  تحقق جهش تولید دچار مشکل خواهد شد.

 

رفع موانع تولید از سر راه تولیدکنندگان واقعی

در همین ارتباط هادی سبحانیان، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار «مستقل آنلاین» می گوید: در شرایطی که همه کشورهای جهان تحت تأثیر کرونا قرار گرفته اند نیاید تولید را فدای کرونا کنیم. به خصوص در وضعیتی که با اقدامات و تحریم های هوشمندانه اقتصاد در تنگنا قرار گرفته و حتی تجارت با کشورهای همسایه هم با محدودیت مواجه است. در این شرایط اگر بخواهیم چرخ تولید را متوقف کنیم قطعا در ماه های آتی با آسیب هایی فراتر از آسیب حاصل از کرونا مواجه خواهیم شد.

به گفته این کارشناس اقتصادی؛ اگر واقعا تحقق جهش در تولید مد نظر است، مسئولان باید در وهله اول بر رفع موانع تولید تمرکز داشته باشند. در این شرایط راهی جز عمل در راستای شعار سال و افزایش تولید نداریم.

کارشناس پیشین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقتصاد امروز ایران نیازمند یک جراحی بزرگ است. به‌خصوص در دو حوزه نظام بانکی و  نقدینگی نیازمند راهکارهایی هستیم که سرمایه های در گردش را به سمت بورس و تأمین مالی بنگاه های تولیدی هدایت کنیم.

سبحانیان تصریح کرد: یکی از مهم ترین اقداماتی که در سال پیش رو باید صورت گیرد پوست اندازی در حوزه قوانین و بخشنامه هاست تا موانع برای ادامه فعالیت تولیدکنندگان واقعی نه تولیدکننده نماها هموار شود. شرایط خاص امروز به نحوی است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت دولت برای حضور در بازارهای بین‌المللی هستند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بخشنده تأمین نقدینگی بنگاه‌های تولیدی یکی از مهمترین اولویت های مورد توجه مسئولان برای حمایت از تولیدکنندگان است. با توجه به تورم موجود، تأمین نقدینگی به‌منظور حفظ اشتغال و جلوگیری از تعدیل نیروهای انسانی بسیار حائز اهمیت است. باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که اگر امروز نقدینگی واحدهای تولید تأمین شود، فردا به‌واسطه پرداخت بیمه بیکاری، هزینه‌ ای چند برابر به دولت تحمیل خواهد شد.

سبحانیان گفت: یکی دیگر از مهم ترین مولفه های تحقق شعار سال را در گروی هماهنگی میان دستگاه های اجرایی است؛ متاسفانه در طول سال های گذشته یکی از مهمترین نقص هایی که به بخش اقتصادی کشور آسیب جدی وارد کرده، جزیره ای عمل کردن دستگاه های اجرایی کشور است.

عضو هیات عملی دانشگاه خوارزمی در پایان گفت: با مختل شدن تجارت بین‌الملل و حتی حمل‌ونقل داخلی، زنجیره ارزش طیف وسیعی از محصولات دچار اختلال شده و ظرفیت تولید واحدها به دلیل محدودیت دسترسی‌ها کاهش یافته است، در حقیقت بازار تقاضا با چند ماه وقفه روبرو است و نیاز واقعی وجود دارد. لذا این شرایط فرصتی برای تقویت بخش تولید و بازرگانی است، شرایط فراهم است تا با تحقق اقتصاد مقاومتی و اتکا به درون به دنیای بعد کرونا بیندیشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها