معرفی کارخانه میلگرد ذوب آهن اصفهان

معرفی کارخانه میلگرد ذوب آهن اصفهان

 

بزرگ‌ترین تولید کننده فولاد، ریل ساختمانی و محصولات بلند فولادی در غرب آسیا را باید شرکت ذوب آهن اصفهان دانست. شرکت فوق از ظرفیت تولید 3.6 میلیون تن فولاد در سال برخوردار است. تولیدات موردنظر، انواع محصولات فولادی ساختمانی و صنعتی را شامل می‌شود. این کارخانه از زمان تاسیس خود در سال 1350 در جنوب غربی استان اصفهان قرار دارد.

کارخانه ذوب آهن در شکل‌گیری سایر شرکت‌های صنعت فولاد ایران بسیار تاثیرگذار بوده است و از این رو بنیان‌گذار صنعت فولاد کشور به‌شمار می‌رود.

تاسیس کارخانه میلگرد ذوب آهن

در سال 1344 با توافق بین ایران و شوروی قطعنامه احداث کارخانه ذوب آهن به تصویب رسید. سپس بر اساس تحقیقات انجام‌شده قسمت جنوب غربی اصفهان واقع در دشت طبس برای احداث این کارخانه مورد توافق قرار گرفت. شرکت روسی «تیاژپروم اکسپورت شوروی» ظرفیت تولید محصولات فولادی این کارخانه را در سال حدود 550 هزار تن تعیین کرد که دو کشور نسبت به آن توافق کردند. قیمت روز میلگرد اصفهان با در نظر گرفتن کیفیت بالای محصولات این کارخانه بسیار منطقی است.

 

ساخت واحدهای اولیه کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال 1346 آغاز شد. در نیمه اول دی‌‌ماه سال 1350 با ساخت کارگاه‌های کوره بلند، اگلومراسیون و کک سازی، تولید چدن در این کارخانه اولین گام‌ها را برداشت. یک سال بعد یعنی در دی‌ماه سال 1351 با اضافه شدن واحدهای فولادسازی و مهندسی نورد تولیدات فولادی نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در همین سال با احداث کوره بلند شماره یک، ظرفیت تولید کارخانه به یک میلیون و 900 هزار تن در سال رسید.

هم اکنون این کارخانه با ظرفیت تولید 28 میلیون تن فولاد در سال، بعد از کارخانه فولاد مبارکه دومین رتبه را در بین کارخانه‌های بزرگ کشور کسب کرده است. استاندارهای میلگرد ذوب آهن اصفهان با استانداردهای Gost و DIN کشور آلمان تطبیق می‌کند. میلگردهای تولیدی این کارخانه از جنس شمش SP5 هستند که ضمانت کیفیت بالای محصول را بر عهده دارد.

محصولات مجتمع ذوب آهن اصفهان

قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان به چه عواملی بستگی دارد

کاهش مواد اولیه (کمبود سنگ آهن و ضایعات آهنافزایش تقاضای جهانی، بالا رفتن قیمت نفت و سوخت، سیر صعودی هزینه‌های حمل‌و‌نقل و بیمه عواملی هستند که تاثیر زیادی بر یکدیگر و بر افزایش قیمت نهایی میلگرد ذوب آهن اصفهان دارند.

به‌طور کلی در کشورهایی مانند ایران که اقتصاد آن‌ها بیشتر به نفت وابسته است، بالا رفتن قیمت نفت و سوخت بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت میلگرد نشان می‌دهد. در مرحله بعد، افزایش تقاضا و افزایش حجم ساخت‌و‌ساز به نوسانات و افزایش قیمت میلگرد منجر می‌شود. با رشد روند ساخت‌و‌ساز، تقاضا برای فولاد تقویت‌کننده نیز بالا می‌رود که افزایش قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.

با توجه به اینکه میلگرد از اجزای اصلی فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی به‌شمار می‌آید، دانستن شرایط و ضوابط در زمان خرید میلگرد به پیمانکاران شاغل در این صنایع کمک می‌کند تا هزینه نهایی پروژه‌های خود را با دقت بیشتری برآورد کنند.

نوسانات ارزی، عامل مهم دیگری به‌شمار می‌رود که بر قیمت نهایی اکثر کالاها به‌ویژه فولاد و میلگرد تاثیر گذاشته است. صعود چند برابری نرخ ارز در چند سال گذشته افزایش شدید قیمت میلگرد را به دنبال آورد. کمبود آهن نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت میلگرد شناخته می‌شود.

کارخانه ذوب آهن اصفهان اولین و بزرگ‌ترین کارخانه تولید ریل و فولاد ساختمانی کشور و بزرگ‌ترین کارخانه فروآلیاژ در غرب آسیا است. محصولات این شرکت تنوع زیادی دارد و در اکثر پروژه‌های ملی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

 

میلگرد پرطرفدارترین محصول کارخانه ذوب آهن

محصولات کارخانه ذوب آهن اصفهان

صادرات محصولات این شرکت به بیش از 23 کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی صورت می‌گیرد. همچنین از این محصولات باکیفیت در بازار داخلی و در برخی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های ساختمانی کشور استفاده شده است. از جمله این پروژه‌ها، برج میلاد تهران، نیروگاه اتمی بوشهر، سدهای بزرگ و مترو را می‌توان نام برد.

محصولات ذوب آهن اصفهان با علامت اختصاری «ESCO» روی بال تیرآهن و بین آج‌های میلگرد شناخته می‌شوند. عمده تولیدات شرکت ذوب آهن اصفهان عبارت‌اند از:

  • محصولات فولادی: فلنج موازی، تیرآهن (IPE) و تیرچه فلنج موازی (H)، میلگرد آج‌دار ساده، ناودانی، ریل و شمش.
  • محصولات صنعتی: انواع کویل‌های صنعتی در انواع گریدهای فولادی مانند: USD7، RSD7، RST34-2 C67، 70CR2، CK45، CK35، SWRH  و موارد دیگر که تولید آن‌ها بر اساس سفارشی که مشتری می‌دهد، انجام خواهد شد.
  • محصولات جانبی: چدن جامد، قطران، زایلن، تولوئن، بنزن، سولفات آمونیوم، کک، سرباره فولاد و کوره بلند، گردوغبار مرطوب فولاد (لجن صنعتی)، آهک، گاز، اکسیژن مایع، نیتروژن مایع و سایر محصولات جزیی.

 

قبل از خرید میلگرد ذوب آهن اصفهان بهتر است از آخرین قیمت آن در بازار مطلع شوید تا بتوانید این محصول فولادی را با بهترین قیمت تهیه کنید. نوسانات بازار این محصول به حدی رخ می‌دهد که گاه ممکن است قیمت آن در چند لحظه تغییر نشان دهد. گاهی بی‌توجهی به قیمت روز این محصول، زیان هنگفتی را برای خریداران آن ایجاد می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها