گوشت برای شب عید ارزان می شود/ قیمت گوشت حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتومان کاهش می یابد

مسئولان وزارت جهاد و فعالان بازار با استمرار روند توزیع گوشت گرم وارداتی و منجمد داخلی، خبر از کاهش قیمت و ثبات در بازار شب عید را می دهند.

گوشت برای شب عید ارزان می شود/ قیمت گوشت حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتومان کاهش می یابد

بعداز اصلاح نظام یارانه، هزینه های تولید دام به یکباره چند برابر افزایش یافت که دولت در راستای حمایت از دامداران سیاست هایی همچون صادرات و خرید توافقی دام و دامدار کارت را اجرا کرد که بنابر آمار امسال برای اولین بار پشتیبانی امور دام اقدام به خرید ۴۶ هزارتن گوشت از محل دام سبک و سنگین و ذخیره سازی آن در سردخانه کرد.

با توجه به شرایط مساعد بارش، میزان عرضه دام به سبب استفاده از علوفه رایگان کاهش یافت که این موضوع در کنار سودجویی عوامل واسطه و دلال منجر به نوسانات قیمت گوشت در بازار شد که به استناد ماده ۲۳ قانون احکام دائمی، در چنین شرایطی برای جلوگیری از تلاطم قیمت در بازار باید اقدام به واردات کرد.

آقای دماوندی نژاد معاونت امور تولیدات دامی گفت: امسال وزارت جهاد برای تنظیم بازار در ماه‌های اخیر که شب عید با ماه مبارک رمضان مصادف شده است، مبادرت به واردات گوشت قرمز کرد تا قیمت‌ها در بازار افزایش نداشته باشد.

دماوندی نژاد می گوید: درحال حاضر ۶۶ میلیون رأس دام سبک در کشور وجود دارد، اما به دلیل بارش  های مناسب، دامداران از ارسال دام‌ها برای کشتار ممانعت می‌کنند که این موضوع باعث نوسان قیمت گوشت گوسفند در بازار شده است.

معاونت امور تولیدات دامی گفت: هم اکنون بازار گوشت قرمز به ثبات رسیده است و قطعا با استمرار عرضه گوشت وارداتی، کاهش قیمت اتفاق می افتد.

کمبودی در عرضه گوشت داخل نداریم

آقای ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون واردات گوشت را راهکار تعادل قیمت در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به نوسانات اخیر، مسئولان وزارت جهاد به استناد قانون، سیاست واردات گوشت گرم را به منظور جلوگیری از تلاطم قیمت در بازار اتخاذ کردند.

به گفته او، در ماه های گذشته دامداران با انباشت دام در واحدهای دامداری روبرو بودند که پشتیبانی امور دام اقدام به خرید و ذخیره سازی کرد که طی هفته های اخیر با تلاطم بازار، اقدام به عرضه هرکیلو گوشت منجمد گوسفندی با حداکثر نرخ ۱۵۵ هزارتومان در بازار کرد.

قاسمی با بیان اینکه کمبودی در عرضه گوشت داخل نداریم، گفت: اگر بازار گوشت شرایط عادی داشت، نیازی به واردات نبود، اما اکنون بدلیل تلاطم قیمت در بازار ناچار به واردات هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون توزیع کالابرگ را یکی از سیاست های حمایتی ارتقای قدرت خرید خانوار و افزایش سرانه مصرف اعلام‌کرد و گفت: این درحالی است که با اجرای آزمایشی توزیع کالابرگ در چند استان، گوشت قرمز حذف شده است، درحالیکه این سیاست کاملا اشتباه است که باید در توزیع کالابرگ به عنوان یکی از اقلام اساسی اجرا می شد.

تمامی گوشت های منجمد میادین و فروشگاه های زنجیره ای داخلی است

آقای مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: با توجه به مازاد عرضه دام، پشتیبانی امور دام طی ماه های اخیر اقدام به خرید توافقی و ذخیره در سردخانه ها کرد که با نوسان قیمت گوشت، در هفته های اخیر اقدام به توزیع گوشت های منجمد در بازار کرده است.

به گفته او، علی رغم کیفیت بالای گوشت های وارداتی و اختلاف چشمگیر قیمت با گوشت گرم، اما تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد. این درحالی است که از بهترین استان های قطب تولید، امسال برای اولین بار دام سبک و سنگین خریداری و ذخیره شده است.

عالی ادامه داد: با وجود آنکه تمامی گوشت های منجمد داخلی است، اما متاسفانه این ذهنیت در بین مردم وجود دارد کهگوشت های یخی مربوط به برزیل و هندوستان است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: در سال هایی که شرایط بارش مساعد است، به سبب وضعیت مناسب علوفه در صحرا، کشتار و عرضه دام به بازار کاهش می یابد که همین‌ امر‌ منجر به التهاب قیمت در بازار داخل شد که مسئولان وزارت جهاد برای تنظیم بازار شب عید اقدام به واردات گوشت گرم کردند.

او با بیان اینکه واردات گوشت گرم‌ در حال انجام است، گفت: با وجود آنکه عوامل واسطه و دلال، قیمت گوشت را بطور کاذب افزایش دادند، پیش بینی‌ می شود که با توزیع گوشت های گرم وارداتی و منجمد داخل بازار به تعادل و آرامش برسد.

عالی ادامه داد: عرضه گوشت گرم وارداتی از هفته پیش آغاز شد که این موضوع اثر خود را ظرف روزهای آتی بر بازار می‌گذارد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه قیمت دام نوسان چندانی نداشته است، گفت: قیمت کنونی هرکیلو بره نر ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزارتومان است که براین اساس هرکیلو لاشه نباید بالاتر از ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزارتومان عرضه شود که متاسفانه به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال با نرخ های بالاتری به فروش می رسد.

بنابر آمار ۴۶ هزارتن گوشت گوسفندی و گوساله از تمامی استان های تولیدکننده دام خریداری، کشتار و ذخیره سازی شده است.

محدودیتی در توزیع گوشت های منجمد وجود ندارد

آقای افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: قصابان یک روز صادرات، روز دیگر قاچاق و سختی جابه جایی دام ناشی از شرایط جوی را عامل گرانی و التهابات قیمت در بازار مطرح می کنند که با توزیع گوشت های وارداتی و منجمد دیگر نباید بهانه ای داشته باشند چرا که بخشی از تقاضا را جواب می دهد.

به گفته او، با وجود آنکه محدودیتی در توزیع گوشت منجمد وجود ندارد، اما در حدود ۲ هفته گذشته توزیع گوشت منجمد نتوانسته تاثیر چندانی در بازار بگذارد که با استمرار عرضه گوشت گرم وارداتی و گوشت منجمد در کنار یکدیگر باید منتظر ماند و دید که چقدر در بازار اثرگذار می گذارد.

صدردادرس می گوید: بنابر اعلام مرکز آمار ، مقدار دام سنگین کشتار شده در کشتارگاه نسبت به سال قبل کاهش یافته، اما دام سبک تغییری نداشته است. این درحالی است که اگر مقدار گوشت توزیعی بازار را نسبت سرانه ۹ ماهه مقایسه کنیم، جوابگوی سرانه مصرف است به طوریکه کمبودی در توزیع نخواهیم داشت.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با انتقاد از این موضوع که هیچ یک از وعده های دولت در خصوص حمایت از دامداران بعد از اصلاح نظام یارانه محقق نشده است، گفت: بعد از اصلاح نظام یارانه، قیمت نهاده های دامی با افزایش چندبرابری از ۲ هزار تومان به ۱۲ هزارتومان افزایش یافت، درحالیکه افزایش قیمت دام نسبت به نرخ نهاده و هزینه های تولید هیچ گونه سنخیتی ندارد.

او متوسط قیمت هرکیلو بره نر پرواری را ۱۳۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: براین اساس هرکیلو لاشه با نرخ ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزارتومان باید عرضه شود.

توزیع گسترده گوشت وارداتی راهی برای تنظیم بازار

آقای منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به نوسانات بازار گوشت، عرضه گسترده گوشت منجمد و گرم وارداتی منجر به کاهش قیمت در بازار داخل می شود. براین اساس باید مجوز واردات گوشت به شرکت هایی که خواستار این موضوع هستند، داده شود.

به گفته او، با وجود آنکه واردکنندگان گوشت گرم ناچار به تحویل فوری لاشه در بازار به سبب افت آن هستند؛ بنابراین توزیع گسترده می تواند بر تعادل قیمت در بازار اثرگذار باشد که با این وجود دیگر نیازی به قیمت گذاری دستوری گوشت گرم نبود چرا که مکانیزم عرضه و تقاضا و تحریک عرضه منجر به کاهش قیمت می شود.

پوریان می گوید: با توزیع گسترده گوشت گرم و منجمد، قیمت در بازار کاهش می یابد که این افت قیمت منجر به ثبات بازار می شود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام نداریم، گفت: علی رغم شرایط مساعد زایش های پاییز، سودجویی عوامل دلال و واسطه منجر به برهم زدن جو روانی بازار و نوسان قیمت شد که با وجود ذخایر مناسب و توزیع به بازار در کنار عرضه گوشت های وارداتی، شاهد روان سازی و تعادل قیمت در بازار خواهیم بود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور: قیمت گوشت حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتومان کاهش می یابد

با توجه به تلاطم و التهابات اخیر قیمت گوشت در بازار، مسئولان وزارت جهاد اقدام به توزیع گوشت های منجمد ذخیره سازی شده و واردات گوشت گرم کردند که با ورود مقدار کافی گوشت و دام زنده از مرزها به کشور و همچنین استمرار این روند تا رسیدن بازار به آرامش، وعده کاهش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتومانی قیمت هرکیلو گوشت در بازار را دادند که انتظار می رود با تحقق این وعده، تمامی اقشار جامعه برای ایام‌پایانی سال و ماه رمضان بتوانند نیاز خود از بازار را تامین کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها