رکوردشکنی دولت رئیسی؛ دلار به ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد

نه تنها رئیس دولت که حتی معاون اول از مکانیزم بازار ارز خبر ندارد/ با فرمان تثبیت نرخ دلار روی ۲۸۵۰۰ تومان می‌توان تخمین زد بعد از عید نوروز  نرخ دلار به حداقل  ۱۵۰ هزار تومان خواهد رسید

 رکوردشکنی دولت رئیسی؛ دلار به ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد

علی نظری 

سردبیر مستقل‌آنلاین

اقتصاددانان عبارت جالبی دارند که می‌گویند اقتصاد دستوری نیست.

اما ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران بر خلاف استانداردهای علم اقتصاد، با ساده‌انگاری زاید‌الوصفی می‌گوید بانک مرکزی با مدیریت جدید در پی آن است که نرخ دلار را ثابت نگه دارد.

رئیس جمهور در فراز دیگری از سخنانش در هیئت دولت و هنگام انتخاب آقای فرزین تاکید بر ثابت نگه داشتن نرخ دلار داشت.

البته رئیس جمهور محترم نمی‌داند که نوسان یا ثبات نرخ دلار تابع متغیرهای بسیاری است که دستوربردار و فرمان‌پذیر نیستند.

اما بر همین سیاق ساعاتی پیش معاون اول رئیس جمهور، در حاشیه دومین نشست هیئت دولت و استانداران گفت: «تصمیم گرفته شد تا ۲ سال آینده ارز کالاهای اساسی را ثابت نگه داریم تا مردم با چالش جدی مواجه نشوند.» 

این خبر نشان از آن دارد که نه تنها رئیس دولت که حتی معاون اول از مکانیزم بازار ارز خبر ندارد. سابقه تعیین نرخ ارز در دولت‌های ۱۶ سال اخیر نشان داده، این سیاست پیشاپیش شکست خورده و آزمون و خطا در این حوزه به قیمت از دست رفتن معیشت و زندگی مردم تمام شده است.

پیش از این بهمنی رئیس بانک مرکزی در دولت احمدی‌نژاد اعلام کرده بود نرخ دلار ترجیحی ۱۲۲۶ تومان و تک نرخی تثبیت می‌شود. پس از این دستور به فاصله کوتاهی دلار به ۴۰۰۰ هزار تومان رسید. 

سیف در دولت روحانی نیز دلار را ۴۲۰۰ تومان تعیین کرد و در پایان دولت روحانی دلار شد ۲۳ هزار تومان رسید.

با فرمان تثبیت نرخ دلار روی ۲۸۵۰۰ تومان می‌توان تخمین زد بعد از عید نوروز  نرخ دلار به حداقل ۱۵۰ هزار تومان خواهد رسید.

اساسا هنگامی که ما به عنوان یک کشور تک‌محصولی به علت تحریم‌های کمرشکن قادر به فروش نفت خویش نباشیم و اکنون در اوپک هم نقش تعیین کننده‌ای نداریم چگونه رئیس کل بانک مرکزی جدید ایران می‌تواند معضل لاینحل فروش نفت ما را حل نماید و دلار بدست آورد؟

از سوی دیگر وقتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت برخی از کشورهای خریدار نفت ما، مانند چین و هند فقط حاضر به تهاتر نفت ما با محصولات خویش به ایران هستند، رئیس کل بانک مرکزی چگونه و با چه مکانیزمی می‌تواند یک دلار پول فروش نفت را به داخل کشور منتقل نماید؟

بانک‌های معتبر و حتی درجه دو یا سه جهان بخاطر جریمه احتمالی از سوی آمریکا حاضر نیستند با ایران تبادل ارزی نمایند و بقول فوتبالیست‌ها ما در عرصه همکاری‌های بانکی جهان در منطقه آفساید گرفتار شده‌ایم. آقای رئیس جمهور چگونه می‌خواهد به بانک مرکزی ما قابلیت نقل و انتقال بین‌المللی بدهد؟

اکنون وقتی یک تاجر وارد کننده ایرانی نمی‌تواند از طریق ثبت و سفارش مرسوم در نظام بانکی وارد مراوده تجاری گردد و ناگزیر برای ورود یک کالا به کشور ناگزیر است بیش از دو برابر نرخ مرسوم بین المللی از طریق صرافی‌های دوبی پول کالاهای وارداتی را به مشتریان خارجی بپردازد، این پدیده نخستین گام در افزایش نرخ کالاهای وارداتی به کشور است.

امروز غلامرضا انصاری معاون سابق اقتصادی وزارت خارجه گفت: نه‌تنها بانک‌های کشور چین بلکه عراق، افغانستان و پاکستان هم به خاطر FATF حاضر به همکاری مالی و بانکی با ایران نیستند.

آیا بهتر نیست آقای رئیس جمهور به عنوان فرد دوم کشور و نماد حاکمیت ملی به جای چنین حرف‌های غیرکارشناسانه، به اصلاح سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی بپردازد تا اقتصاد ایران از برهوت تحریم رهایی یابد و با جایگزین کردن تعامل به جای تقابل در مناسبات دیپلماتیک به شرایط نرمال در حوزه دادوستد اقتصادی بپردازیم!

جناب رئیس جمهور لطفا بدانید که قیمت دلار با دستور جنابعالی هرگز متوقف نمی‌شود و پایین نخواهد آمد.

افزایش نرخ دلار بسان اسب چموشی است که به دلایل فراوان رم کرده است. برای به دام انداختن این اسب چموش و رام ساختن آن نیاز به تدبیر و شجاعت داریم.

جناب آقای رئیسی شما مناسبات ما با نظام بین الملل را درست کنید باور بفرمایید مسیر اقتصاد کشور در ریل درست خود خواهد افتاد. قطعا در چنین فضایی ما می‌توانیم نفت خویش را بفروشیم و بانک‌های ایرانی در نظام بانکی جهانی حضور پیدا می‌کنند. آنوقت می‌توانیم به تثبیت نرخ ارز و مهار این اسب سرکش دلخوش باشیم.

در خاتمه بدانید اقتصاد پادگان نیست که نیروهای آن با دستور فرمانده پادگان به خط شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها