تورم پس از 17 ماه کاهش یافت

بر اساس آمار نهاد های اقتصادی،سرانجام پس از مدتها در سراسر جهان تورم کاهش یافت.

تورم پس از 17 ماه کاهش یافت

به گزارش مستقل آنلاین،سی ان ان نوشت:

برای اولین بار در 17 ماه گذشته، تورم در اروپا در حال کاهش است.

 بر اساس نگاه به داده های رسمی 19 کشوری که از یورو استفاده می کنند، قیمت های مصرف کننده در سال منتهی به نوامبر 10 درصد افزایش یافت.  این نسبت از رکورد 10.6 درصدی جهش ماه قبل کاهش یافته است و کمتر از انتظار اقتصاددانان است.

 داده های روز چهارشنبه نشان داد در آلمان، بزرگترین اقتصاد این بلوک، تورم سالانه از 11.6 درصد به 11.3 درصد کاهش یافت، در حالی که افزایش قیمت در فرانسه در 7.1 درصد ثابت ماند.  تورم در ایتالیا از 12.6 درصد به 12.5 درصد کاهش یافت، در حالی که اسپانیا با کاهش بیشتر به 6.6 درصد از 7.3 درصد رسید.

 با این حال، قیمت ها همچنان با یک روند سریع و ناراحت کننده در حال افزایش هستند،و به دلیل افزایش هزینه های انرژی و غذا افزایش می یابد.

 در حالی که تورم قیمت انرژی به حدود 35 درصد در مقایسه با 42 درصد در ماه اکتبر کاهش یافت، قیمت مواد غذایی، الکل و تنباکو به شدت افزایش یافت.  آنها در ماه نوامبر 13.6 درصد جهش کردند، در مقابل 13.1 درصد در ماه قبل.

 و تورم اصلی، که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، 5 درصد ثابت نگه داشته شد.

 اما داده‌های منطقه یورو از امیدواری‌ها حکایت می‌کند که تورم در بسیاری از اقتصادهای بزرگ ممکن است به اوج خود رسیده باشد و به بانک‌های مرکزی اجازه دهد تا از افزایش تهاجمی نرخ بهره که بر اقتصاد جهانی فشار وارد می‌کند، خودداری کنند.  قیمت های مصرف کننده در ایالات متحده در سال منتهی به اکتبر 7.7 درصد افزایش یافت که پایین ترین میزان سالانه از ژانویه است.

برت کولین، اقتصاددان ارشد منطقه یورو در ING گفت: «این واقعیت که ما شاهد این هستیم که این اعداد کمتر از آن چیزی است که بسیاری از ما انتظار داشتیم، این خبر خوبی است. »

 قیمت نفت از تابستان به شدت کاهش یافته است زیرا ترس از رکود اقتصادی و قرنطینه ویروس کرونا در چین چشم انداز تقاضا را تغییر داده است.  قیمت گاز طبیعی در اروپا نیز پس از یک کمپین موفقیت آمیز برای پر کردن انبارهای ذخیره سازی و به دلیل آب و هوای نسبتاً معتدل در فصل زمستان، از بالاترین سطح تاریخ کاهش یافته است.

 تورم دو رقمی همچنان یک مشکل بزرگ برای سیاست گذاران است که نشان داده اند تلاش های خود را برای کنترل قیمت ها ادامه خواهند داد.  با این حال، اعداد ماه نوامبر می تواند به بانک مرکزی اروپا فضایی بدهد تا در ماه آینده به جای سه چهارم یک درصد، نرخ بهره را نیم درصد افزایش دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها