اعلام حداقل قیمت سیمان در آخرین روز آبان 1401

مید فرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، گفت: کف قیمت سیمان از 360 هزار تومان برای هر تن به 486 هزار تومان تغییر کرده، اما این افزایش، تغییری در قیمت این محصول در بازار ایجاد نمی‌کند، چون قیمت سیمان در بازار تابع عرضه و تقاضاست.

اعلام حداقل قیمت سیمان در آخرین روز آبان 1401

به گزارش مستقل آنلاین؛ دبیر انجمن صنعت سیمان از اجرای افزایش حداقل 35 درصدی قیمت پایه سیمان خاکستری در انواع مختلف محصولات در هفته جاری خبر داد. حال این به معنای افزایش قیمت سیمان در بازار است؟

پس از دو سال ثبات قیمت سیمان، سرانجام با افزایش 35 درصدی قیمت پایه این محصول موافقت شد. البته تولیدکنندگان سیمان درخواست داشتند که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نرخ پایه 60 درصد افزایش یابد، اما درنهایت با رشد حداقل 35 درصدی آن موافقت شد.

بر این اساس قیمت هر تن سیمان به‌صورت فله‌ای از 360 هزار تومان به 486 هزار تومان افزایش می‌یابد. البته در حال حاضر این محصول در بازار آزاد با قیمت‌های بالاتری خرید و فروش می‌شود و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده اصلی بازار هستند.

در همین زمینه حمید فرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، گفت: کف قیمت سیمان از 360 هزار تومان برای هر تن به 486 هزار تومان تغییر کرده، اما این افزایش، تغییری در قیمت این محصول در بازار ایجاد نمی‌کند، چون قیمت سیمان در بازار تابع عرضه و تقاضاست.

وی افزود: بر اساس تفاهم بین انجمن سیمان و وزارت صنعت معدن تجارت قیمت‌های پایه با توجه به افزایش اقلام تشکیل‌دهنده بهای تمام‌شده هر تن سیمان به‌روزآوری و 35 درصد به آن افزوده شده است. به عبارت دیگر، آنچه تغییر کرده قیمت مصوب کارشناسی است که از حدود دو سال گذشته تاکنون ثابت بود.

ارزان‌فروشی سیمان جرم است؟

فرمانی در توضیح قیمت مصوب کارشناسی اظهار کرد: این قیمت در واقع پایین‌ترین قیمت سیمان است که برای هر تن تعیین شده و هیچ فروشنده‌ای حق ندارد محصول خود را پایین‌تر از این رقم بفروشد. اگر فروشنده‌ای ارزان‌فروشی کند متهم به دامپینگ و ایجاد اختلال در بازار است و انجمن سیمان با چنین شخصی برخورد قانونی می‌کند.

او اضافه کرد: این اقدام به دلیل مقابله با زیرفروشی در شماری از شرکت‌های سیمانی انجام شده است، کسانی که سیمان را ارزان‌تر از حتی بهای تمام‌شده تولید می‌فروشند.

برداشت اشتباه بازار سهام از قیمت سیمان

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزایش قیمت مصوب کارشناسی را به قیمت سیمان در بازار نامربوط می‌داند. با این حال رسانه‌ها روز گذشته از علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن، از افزایش قیمت سیمان طی نامه به بورس کالا خبر داده بودند. طوری که در پی انتشار این خبر تابلوی معاملات بازار سهام ابتدای هفته در گروه سیمانی‌ها سبزپوش شد. با این حال فرمانی دلیل این اتفاق را برداشت نادرست بازار از خبر تغییر قیمت سیمان عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، افزایش 35 درصدی کمترین قیمت مجاز فروش سیمان هر چند در کوتاه‌مدت و به ویژه در چند ماه پیش رو که فصول سرد سال به شمار می‌آید و ساخت‌وساز در آن راکد است، آثار خود را در بازار آزاد نشان نمی‌دهد، اما برای اظهارنظر قطعی در مورد وضعیت تاثیرپذیری قیمت سیمان از این تصمیم باید منتظر آغاز فصل گرما و افزایش تقاضا و در پی آن بالا رفتن تقاضا برای سیمان بود./ تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها