افزایش حقوق نتیجه نداشت؛تورم در شهریور بیشتر شد

سیاست جدید دولت مبنی بر افزایش حقوق ها نتیجه نداشت و فشار اقتصادی و تورم در شهریور بیشتر شد.

افزایش حقوق نتیجه نداشت؛تورم در شهریور بیشتر شد

به گزارش مستقل آنلاین،پولیتیکو نوشت:

تورم در ایالات متحده در ماه سپتامبر شتاب گرفت و هزینه مسکن و سایر ملزومات فشار بر خانوارها را تشدید کرد و افزایش حقوقی را که بسیاری دریافت کرده بودند از بین برد و اطمینان داد که فدرال رزرو به افزایش شدید نرخ بهره ادامه خواهد داد.

 دولت اعلام کرد قیمت مصرف کننده در ماه سپتامبر نسبت به سال قبل 8.2 درصد افزایش یافته است.  بر اساس ماه به ماه، قیمت ها پس از افزایش 0.1 درصدی از جولای تا آگوست، از آگوست تا سپتامبر نیز 0.4 درصد افزایش یافت.

 با این حال، بدون در نظر گرفتن دسته‌های بی‌ثبات غذا و انرژی، تورم اصلی در ماه گذشته افزایش یافت - مولفه‌ای که نشان می‌دهد پنج مرتبه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری تاکنون کمک چندانی به کاهش فشارهای تورمی نکرده است.  تورم اصلی از آگوست تا سپتامبر 0.6 درصد و در 12 ماه گذشته 6.6 درصد افزایش یافته است.  این رقم بزرگترین افزایش در 40 سال گذشته است.  قیمت‌های اصلی معمولاً تصویر واضح‌تری از روند قیمت‌های اساسی ارائه می‌دهند.

 بازارهای اصلی ایالات متحده به شدت پایین آمدند، به طوری که میانگین آتی داوجونز صنعتی از چند صد واحد به 400 واحد کاهش در ثانیه رسید.  بازارهای اروپا نیز سقوط کردند.

گزارش میان‌دوره‌ای 8 نوامبر پس از یک فصل تبلیغاتی است که در آن افزایش قیمت‌ها به تشویش عمومی دامن زده است و بسیاری از جمهوری‌خواهان، جو بایدن، رئیس‌جمهور و دموکرات‌های کنگره را مقصر می‌دانند.

 تورم صورت‌حساب‌های خواربار، اجاره‌بها و هزینه‌های آب و برق خانواده‌ها را متورم کرده است، و باعث سختی بسیاری شده و بدبینی نسبت به اقتصاد را علی‌رغم رشد شدید شغل و بیکاری کم از نظر تاریخی تشدید کرده است.

 بر اساس نظرسنجی جدید آسوشیتدپرس- مرکز تحقیقات روابط عمومی NORC، با نزدیک شدن به انتخابات، آمریکایی ها به طور فزاینده ای نسبت به امور مالی خود نگاه ضعیفی دارند.  تقریباً 46٪ از مردم اکنون وضعیت مالی شخصی خود را ضعیف توصیف می کنند که این رقم در ماه مارس 37٪ بود.  این کاهش قابل توجه با آمارهای عمدتاً ثابتی که در طول همه‌گیری ادامه داشت، در تضاد است.

 تورم ماه سپتامبر احتمالاً برنامه های فدرال رزرو برای حفظ نرخ های افزایش شدید در تلاش برای کنترل تورم را تغییر نمی دهد.  فدرال رزرو از ماه مارس، نرخ بهره کوتاه مدت کلیدی خود را 3 درصد افزایش داده است که سریع ترین سرعت افزایش از اوایل دهه 1980 است.  این افزایش‌ها به منظور افزایش هزینه‌های استقراض برای وام‌های مسکن، وام‌های خودرو و وام‌های تجاری و کاهش تورم از طریق کند کردن اقتصاد است.

 دقایقی از آخرین جلسه فدرال رزرو در اواخر سپتامبر نشان داد که بسیاری از سیاست گذاران هنوز هیچ پیشرفتی در مبارزه با تورم مشاهده نکرده اند.  این مقامات پیش بینی کردند که در دو نشست بعدی خود در ماه های نوامبر و دسامبر، نرخ معیار خود را 1.25 درصد دیگر افزایش دهند.  انجام این کار، نرخ کلیدی فدرال رزرو را به بالاترین سطح خود در ۱۴ سال اخیر خواهد رساند.

 در کنار کاهش قیمت بنزین، اقتصاددانان انتظار دارند که قیمت خودروهای فرسوده در ماه‌های آینده تورم را کاهش یا حداقل مهار کند.  قیمت عمده فروشی خودروهای دست دوم در بیشتر سال جاری کاهش یافته است، اگرچه این کاهش هنوز در داده های تورم مصرف کننده نشان داده نشده است.  (قیمت خودروهای مستعمل در سال 2021 پس از تعطیلی کارخانه ها و کمبود زنجیره تامین کاهش تولید افزایش یافت.)

 خرده فروشان بزرگ نیز پس از انباشته شدن انبارهای اضافی لباس، مبلمان و سایر کالاها در اوایل سال جاری، شروع به ارائه تخفیف های اولیه برای فصل خرید تعطیلات کرده اند.  این کاهش قیمت ها ممکن است تورم را در ماه سپتامبر کاهش دهد یا در ماه های آینده این کار را انجام دهد.

 والمارت اعلام کرده است که تخفیف های زیادی را برای اقلامی مانند اسباب بازی، کالاهای خانگی، لوازم الکترونیکی و زیبایی ارائه خواهد کرد.

 با این حال، قیمت‌های خدمات - به‌ویژه اجاره‌بها و هزینه‌های مسکن - به‌طور مداوم بالا باقی می‌مانند و احتمالاً کاهش محسوس این اقلام طول خواهد کشید.  خدمات مراقبت های بهداشتی، آموزش و حتی خدمات دامپزشکی همچنان به سرعت در حال افزایش قیمت هستند.

 رافائل بوستیک، رئیس بانک فدرال رزرو آتلانتا، هفته گذشته در اظهارات خود خاطرنشان کرد: افزایش قیمت خدمات بیشتر از افزایش قیمت کالاها است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها