جدیدترین اخبار از اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران و جهان

اکنون که پیش بینی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان غلط از کار درآمده و ایلان ماسک با دور زدن نهادهای صدور مجوز در کشورمان نسبت به ارائه‌ی سرویس اینترنت ماهواره‌ای اقدام کرده و اتفاقا سرویس‌ کاملی هم ارائه داده و هم اینک ترمینال های دسترسی به سرویس اینترنت هم در دسترس است، باید دید نوع مواجهه با این سطح تکنولوژی جدید که در بازه‌ای زمانی همچون تلویزیون‌های ماهواره‌ای در دسترس خواهد بود و اینترنت بدون فیلتر و محدودیت ارائه می‌دهد، چگونه است؟!

جدیدترین اخبار از اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران و جهان

به گزارش مستقل آنلاین؛ ایلان ماسک می گوید اگر قرار است اینترنت ماهواره ای به فعالیت در اوکراین ادامه دهد باید دولت آمریکا هزینه اش را بپردازد!

شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک اعلام کرد که دیگر قادر به پرداخت هزینه اینترنت ماهواره ای «استارلینک» در اوکراین نبوده و چنانچه آمریکا خواهان ادامه این سرویس در آن کشور است، پنتاگون باید پرداخت هزینه آن را تقبل کند.

تاکنون نزدیک به ۲۰هزار ماهواره استارلینک برای ارائه خدمات اینترنتی در اختیار اوکراین قرار گرفته و ایلان ماسک رئیس این شرکت فضایی، درتوئیتی اعلام کرد«انجام این عملیات برای شرکت اسپیس ایکس هزینه ۸۰ میلیون دلاری در برداشته که تاپایان سال جاری میلادی هزینه این خدمات، ۱۰۰ میلیون دلار خواهد شد».منبع: خبرآنلاین

 

اینترنت ماهواره ای بیشتر می شود!

به گزارش مستقل آنلاین؛ آمازون در حال آماده شدن برای پرتاب دو ماهواره آزمایشی برای اینترنت ماهواره‌ای پروژه کویپر (Project Kuiper) است که برای رقابت با سرویس‌هایی مانند استارلینک اسپیس ایکس و وان‌وب (OneWeb) ساخته شده است.

آمازون در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که نمونه‌های اولیه این دو ماهواره با نام‌های Kuipersat-۱ و Kuipersat-۲، در اوایل سال ۲۰۲۳ با موشک Vulcan Centaur از ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (ULA) وارد مدار خواهند شد.

غول خرده‌فروشی می‌گوید که این پرتاب به آن اجازه خواهد داد تا آزمایش‌هایی را روی فناوری شبکه ماهواره‌ای خود با داده‌هایی از فضا انجام دهند و این داده‌ها «به نهایی‌سازی طراحی، استقرار و برنامه‌های عملیاتی سیستم ماهواره‌ای تجاری ما کمک می‌کند». همچنین این بازه زمانی نشان‌دهنده تاخیر جزئی در برنامه‌های اولیه آمازون است. سال گذشته، این شرکت اعلام کرده بود که نمونه‌های اولیه را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ با کمک موشک دیگری از شرکتی با نام ABL Space Systems به فضا پرتاب خواهد کرد.

آماده‌سازی پروژه اینترنت ماهواره‌ای آمازون

هرچند تا اوایل سال ۲۰۲۳ زمان زیادی باقی نمانده، اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود تا راه‌اندازی پروژه کویپر طبق برنامه انجام شود. به عنوان مثال، آمازون باید ساخت ماهواره‌ها را به پایان برساند که در بیانیه مطبوعاتی آن به اواخر امسال برای کامل شدن آن‌ها اشاره شده است. علاوه بر این، ساخت موشک ULA نیز هنوز تکمیل نشده و انتظار می‌رود Vulcan Centaur تا ماه نوامبر به طور کامل مونتاژ و تا دسامبر آزمایش شود.

همانطور که واشنگتن پست اشاره می‌کند، ULA باید Vulcan را تا قبل از سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ دو بار پرتاب کند تا آمادگی آن برای انجام ماموریت‌های فضایی ثابت شود. همچنین آمازون باید نیمی از ماهواره‌های خود را تا سال ۲۰۲۶ پرتاب کند تا مجوز FCC خود را حفظ کند. با توجه به اینکه صورت فلکی آمازون قرار است از ۳۲۳۶ ماهواره تشکیل شود، احتمالا در چند سال آینده پرتاب‌های بسیار زیادی انجام خواهد داد.

سی و هشت مورد از آن‌ها قرار است توسط موشک Vulcan Centaur و چندین مورد دیگر با موشک‌های شرکت‌های Arianespace و Blue Origin «جف بیزوس» پرتاب خواهند کرد.

به محض اینکه ماهواره‌های آمازون در مدار قرار بگیرد، این شرکت قصد دارد «پهنای باند سریع و مقرون‌به‌صرفه را به جوامع بدون خدمات و پشتیبانی در سراسر جهان ارائه کند».

 

 

بیشتر بخوانید:

اینترنت ماهواره ای بیشتر می شود!

اینترنت ماهواره ای در دسترس ایرانی ها!

پول بدهید اینترنت ماهواره ای بگیرید! + عکس

این افراد مشمول افزایش حقوق 20 درصدی می شوند

حداقل 900 هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه می شود

اخبار مهم حقوق بازنشستگان در سومین هفته مهر 1401

زمان و مبلغ افزایش حقوق کارمندان مشخص شد

فرمول افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان برای دومین بار در سال 1402

خبر مهم برای حقوق بازنشستگان از ماه های قبل/ زمان پرداخت طلب بازنشستگان مشخص شد

کف و سقف افزایش حقوق کارمندان در نیمه دوم سال 1401

این مبلغ هر ماه از حقوق بازنشستگان کسر می شود!

خبر مهم برای فیلتر اینستاگرام و واتساپ

متناسب سازی حقوق بازنشستگان اجرایی نشد، لایحه بعدی آمد!

منبع: دیجیاتو 

 

 

اینترنت ماهواره ای در دسترس ایرانی ها!

به گزارش مستقل آنلاین؛ حدود سه هفته پس از آنکه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک گفته بود که «بعید می‌داند استارلینک به این زودی‌ها بتواند در ایران فعال شود چون سرویس آن کامل نیست»، هم اینک ایلان ماسک اعلام کرده است که چند پایانه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال شده است.

پس از آنکه در اواخر شهریورماه سال جاری گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به وزیر خزانه‌داری این کشور از او خواسته بودند که در صورت دریافت درخواست ایلان ماسک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران، فورا با این تقاضا موافقت کند، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز روز اول مهرماه اعلام کرد که مجوز گسترش خدمات اینترنتی را برای ایرانیان صادر کرده است و پس از آن ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس هم پوشش ماهواره‌ای ایران را تایید کرد.

اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام آمریکا درباره رفع برخی تحریم‌های اینترنتی ایران، تاکید کرد: با کاستن از شدت چند تحریم ارتباطی - و در عین حال پابرجا نگه داشتن فشار حداکثری - آمریکا منافقانه در پی پیشبرد اهداف خود علیه ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در عین حال، آمریکا را به «تلاش‌ برای نقض حاکمیت ایران» متهم و تاکید کرد که اقدامات آمریکا در این رابطه «بی‌پاسخ نخواهد ماند».

اما جالب آنکه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری ایران، روز 30 شهریورماه در حاشیه جلسه هیات دولت پیرامون فعالیت استارلینک برای ارائه اینترنت ماهواره ای در ایران، گفته بود: ضوابطی برای اپراتورهای داخلی در شورای عالی فضای مجازی در نظر گرفته شده است تا چنانچه نیاز باشد، این اپراتورها با رعایت ضوابط بتوانند از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به صورت قانونی استفاده و در اختیار مشترکین قرار دهند.

وی ادامه داد: اگر بخواهند اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران بدهند، باید ضوابط کشورمان را رعایت کنند و بعید میدانم به این زودی این خدمات در ایران فعال شود چون سرویس آن کامل نیست.

حال آنکه ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس در پاسخی توییتری پیرامون آخرین وضعیت دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در ایران، اعلام کرد که هم اکنون تعدادی ترمینال‌ دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال است.

اکنون که پیش بینی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان غلط از کار درآمده و ایلان ماسک با دور زدن نهادهای صدور مجوز در کشورمان نسبت به ارائه‌ی سرویس اینترنت ماهواره‌ای اقدام کرده و اتفاقا سرویس‌ کاملی هم ارائه داده و هم اینک ترمینال های دسترسی به سرویس اینترنت هم در دسترس است، باید دید نوع مواجهه با این سطح تکنولوژی جدید که در بازه‌ای زمانی همچون تلویزیون‌های ماهواره‌ای در دسترس خواهد بود و اینترنت بدون فیلتر و محدودیت ارائه می‌دهد، چگونه است؟!

 

اینترنت ماهواره ای در ایران فعال شد! 

به گزارش مستقل آنلاین؛ ایلان ماسک در پاسخ به یکی از کاربران توییتر که پرسیده بود آماری از اینترنت استارلینک در ایران دارد پاسخ داد که در ایران چند دستگاه فعال شده اند.

 

اینترنت ماهواره ای در ایران

 

مقابله با اینترنت ماهواره ای استارلینک آغاز می شود

به گزارش مستقل آنلاین؛ اکوایران نوشت: خدمت رسانی اینترنت استارلینک به اوکراین برای تقابل با روسیه زنگ خطری جدی برای مقامات چینی محسوب می شود. در حال حاضر ثروتمندترین مرد روی زمین تحت فشار شدیدی از سوی دولت پکن قرار دارد و با افزایش تنش با آمریکا و رقابت شدید خودروهای الکتریکی چینی با تسلا، دسترسی ایلان ماسک به بزرگ ترین بازار جهان در معرض خطر است.

دو روز پس از حمله روسیه به اوکراین، ماسک محموله ای از دیش های اینترنت ماهواره ای استارلینک را به اوکراین فرستاد.

رهبران نظامی اوکراین این اقدام را ستودند و یک ژنرال آمریکایی گفت: استارلینک کمپین اطلاعاتی پوتین و تلاش‌ها برای ساکت کردن زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را کاملاً نابود کرد.

استفاده موفقیت آمیز نظامیان اوکراین از استارلینک برای مقابله با تهاجم روسیه، نظامیان چینی را به فکر وا داشته که چه طور می‌توانند در شرایط حساس نظامی و امنیتی با آن مقابله کنند.

نگرانی چینی ها از استارلینک مختص به جنگ اوکراین نبوده و چین پس از احتمال جدی در وقوع دو سانحه فضایی بین ایستگاه فضایی چین و ماهواره‌های ایلان ماسک، این را یک تهدید جدی برای جان فضانواردان تلقی کرده و آمریکا را به نادیده گرفتن معاهدات بین‌المللی و انجام رفتارهای غیرمسئولانه و ناامن متهم کرده است.

ماسک در مصاحبه اخیر خود به فایننشال تایمز گفت: پکن از او خواسته که قول دهد استارلینک را در چین نفروشد. و این کشور به وضوح با تصمیم او برای ارسال سرویس اینترنت ماهواره ای به اوکراین مخالف بوده.

گروه تحقیقاتی PLA، موسسه ردیابی و مخابرات پکن، یک قدم فراتر رفت و تحلیلگران این موسسه اعلام کردند: که برنامه ریزان دفاعی در پکن باید روش های نرم افزاری و سخت افزاری را برای از بین بردن ماهواره های استارلینک و از بین بردن سیستم عامل آن آماده کنند.

این تهدیدها در حالی مطرح می شود که استارتاپ های خصوصی چینی و گروه های دولتی از جمله گلکسی اسپیس و شرکت علوم و فن آوری هوافضای چین برای رقابت با استارلینک در حال تلاش برای استقرار ماهواره های خود در مدار پایین زمین هستند

دکستر رابرتز، کارشناس آمریکایی - چینی و عضو ارشد شورای آتلانتیک، گفته که محققان نظامی وابسته به دولت کاملا مصمم هستند که استارلینک یک تهدید برای چین محسوب می شود.

وی افزود: نگرانی آن ها قطعا توسط دولت و ارتش چین مشترک است.

رابرتز همچنین اطمینان داشت که پکن اعمال محدودیت بر شرکت های خارجی در بخش های رقابتی و به خصوص بخش های مرتبط با فن آوری را دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: پکن شیوه های تجاری را که اطلاعات زیادی جمع آوری می کنند و پیامدهای امنیتی دارند را محدود خواهد کرد.

بلین کرسیو، موسس گروه تحقیقاتی تخصصی فن آوری فضایی Orbital Gateway، هم می گوید زنگ خطر بزرگی در چین به صدا درآمده است؛ زیرا اسپیس ایکس و استارلینک بخش مهمی از صنعت  نظامی - فضایی امریکا محسوب می شوند.

برنامه ریزان نظامی پکن نگران سناریویی هستند که در آن هزاران ماهواره ماسک برای نظارت بر چین مستقر شوند یا در سناریوی بدتر، از تایوان که پکن مدعی حاکمیت بر آن است، حمایت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها