بهانه برای قطع حقوق بازنشستگان!

بحث افزایش تعداد دریافت کنندگان حقوق مستمری بازماندگان در روزهای اخیر پس از اظهارنظر نماینده مردم سبزوار در مجلس و اشاره وی به پدیده طلاق‌های صوری با اظهارنظرها و اما و اگرهایی مواجه شده است.

بهانه برای قطع حقوق بازنشستگان!

به گزارش مستقل آنلاین؛ یک فعال حقوق بازماندگان مستمری بگیر گفت: این ایده که ما زنان بازمانده که پدران یا مادران‌مان سال‌ها کار کرده‌اند، اکنون به‌جای حقوق آبرومند مستمری از کمیته امداد و بهزیستی مبلغ ناچیزتری دریافت کنیم، نه اظهارنظری قانونی است و نه تصمیمی اخلاقی!

بحث افزایش تعداد دریافت کنندگان حقوق مستمری بازماندگان در روزهای اخیر پس از اظهارنظر نماینده مردم سبزوار در مجلس و اشاره وی به پدیده طلاق‌های صوری با اظهارنظرها و اما و اگرهایی مواجه شده است. برخی از کارشناسان تامین اجتماعی و بازنشستگان از این جهت که افزایش تعهدات صندوق تامین اجتماعی باعث افزایش حجم بدهی‌های سازمان و تضعیف منابع مالی آن می‌شود، اساسا با مشمول شدن بخش قابل ملاحظه‌ای از زنان (به ویژه دختران بازمانده) به‌عنوان مستمری بگیر بازماندگی مخالف هستند، اما از سوی دیگر زنان زیادی نیز وجود دارند که این میزان تنها راه معاش آن‌ها پس از درگذشت والدین‌شان (به ویژه پس از جدایی از همسرشان) است. 

سمانه ابراهیمی (فعال حقوق مستمری بگیران بازمانده صندوق‌های لشگری و کشوری) در رابطه با اظهارات روزهای اخیر عنابستانی در صحن علنی مجلس در ابتدای ماه جاری، توضیح داد: اکثر زنان مطلقه‌ای یا مستمری بگیر بازماندگان که همچنان مجرد هستند، (علاوه بر فقدان سرپرست) معمولا پرستاری از والدین در یک مدت طولانی برعهده ایشان است و این مسئله باعث آثار و عوارض بسیاری در زندگی آن‌ها از جمله‌ عدم ادامه تحصیل، عدم امکان یافتن شغل مناسب در سن استخدام، استهلاک بدنی و از کار افتادگی زودرس و بسیاری از مسائلی می‌شوند که گاه ممکن است قبل از ۴۰ سالگی خود نیازمند مراقب و پرستاری باشند. 

وی با اشاره به این مطلب که «در صورت ازکارافتادگی زودرس و طولانی مدت والدین، بازمانده معمولا دچار بیماری و آسیب‌های بدنی و مفصلی گوناگون در حین پرستاری می‌شود» گفت: بسیاری از خانم‌ها به دلیل مشکلات در شناخت همسر آینده خود در دوران عقد جدا می‌شوند و اینکه به این راحتی به افراد برچسب «مطلقه» زده شود، پسندیده نیست؛ چه برسد به اینکه بخواهیم با این عنوان و برچسب فرد را از حقوق بدیهی خود نیز محروم کنیم و به نظر می‌رسد برخی نمایندگان نسبت به چالش‌های مختلف چندان دارای آگاهی لازم از ابعاد هر تصمیم نیستند، لذا ما معتقدیم حقوق اندک مستمری بازماندگان به بهانه معدود موارد طلاق صوری زیر سوال نرود.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه «حداکثر حقوق مستمری بازمانده برای دختران حتی برای بازنشستگان درجه بالای کشوری ۱۰ میلیون تومان است» اظهار کرد: در شرایط فعلی آن هم برای یک زن فاقد سرپرست حقوق ۱۰ میلیون تومان اصلا رقم قابل توجهی نیست و حتی در شهرهای کوچک هم این مبلغ اصلا چشمگیر نیست. این رقم در مورد مستمری بازماندگان تامین اجتماعی بسیار کمتر از این مقدار است و اگر بازمانده به دلیل مشکلات ناشی از دوران قبل از فوت والدین دچار مشکل شده باشد، این میزان کاملا ناچیز است. 

این فعال حقوق بازماندگان مستمری بگیر با بیان اینکه «نباید بین مرد طلاق گرفته و زن مطلقه این میزان تفاوت‌شان قائل شویم» اضافه کرد: علاوه بر مسئله حمایت مالی، بحث کرامت انسانی وشان افراد نیز در جامعه ما متاسفانه هنوز رعایت نمی‌شود. این ایده که ما زنان بازمانده که پدران یا مادران‌مان سال‌ها کار کرده‌اند، اکنون به‌جای حقوق آبرومند مستمری از کمیته امداد و بهزیستی مبلغ ناچیزتری دریافت کنند، نه اظهارنظری قانونی است و نه تصمیمی اخلاقی! 

وی با یادآوری این مطلب که «در سال‌های قبل بحث کاهش یا حذف دختران فرزند بازماندگان از صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح (لشگری) شروع شد و ما حدود بیش از یکسال در این صندوق پرداخت حقوق یک سوم داشتیم» گفت: این ایده در ذهن بسیاری از مسئولان برای حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی وجود داشته اما در همان دوره با نظر رهبر انقلاب دولت از این تصمیم بازگشت چراکه آنان خود نیز می‌دانستند که مشکل بدهی صندوق‌های بازنشستگی اصلا به مبلغ نه چندان قابل توجه مستمری بازماندگان بازنمی‌گردد. 

ابراهیمی در پایان تصریح کرد: درست است که باید کسانی که متخلف هستند و به شکل صوری ازدواج یا طلاق انجام می‌دهند، در هر حوزه‌ای از خدمات اجتماعی شناسایی و مورد برخورد قرار گیرند، اما شناسایی این افراد برای دولت هزینه خاصی دربرندارد و این شناسایی و جداسازی آن اقلیت نه چندان قابل توجهی که چنین کاری می‌کنند و با طلاق صوری حقوقی برای خود برقرار می‌کنند، بهتر از محروم کردن انبوه زنان و دختران آبرومند بازمانده است؛ زیرا کمتر زنی از آبروی خود می‌گذرد و برای مبلغی اندک دست به چنین کارهایی می‌زند.

 

منبع: ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها