اتفاق بی سابقه برای حقوق بازنشستگان

مدیرعامل تأمین اجتماعی در حالی پرداخت به موقع مستمری بازنشستگان را جزو افتخارات این دوره مدیریت تامین اجتماعی خواند که تاکنون سابقه نداشته در هیچ دوره زمانی، این موضوع دچار وقفه یا تاخیر شود.

اتفاق بی سابقه برای حقوق بازنشستگان

به گزارش مستقل آنلاین؛ روز گذشته، میرهاشم موسوی، مدیرعامل تامین اجتماعی در دولت سیزدهم به تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای این سازمان در یک سال فعالیت خود در این صندوق بیمه‌گر پرداخت. پرداخت به موقع حقوق، افزایش مستمری بازنشستگان و تسویه بدهی تامین اجتماعی به بانک رفاه از جمله مواردی بود که موسوی به عنوان دستاورد از آنها یاد کرد.

موسوی در حالی پرداخت به موقع مستمری بازنشستگان را جزو افتخارات این دوره مدیریت تامین اجتماعی خواند که تاکنون سابقه نداشته در هیچ دوره زمانی، این موضوع دچار وقفه یا تاخیر شود. همچنین تسویه بدهی با بانک رفاه و تهاتر آن با طلب تامین اجتماعی از دولت، که گامی هم‌راستا با دولتی کردن بانک رفاه و واگذاری آن به وزارت اقتصاد به حساب می‌آید، بعید است که دستاورد محسوب شود. از همه این موارد جالب‌تر اینکه افزایش ۵۷درصدی مستمری حداقل‌بگیران و رشد ۳۸درصدی مستمری سایر سطوح نیز جزو دستاوردهای دولت سیزدهم و این مدیریت محسوب شده در حالی‌که افزایش مستمری‌ها طبق مصوبه شورای عالی کار بود و هنوز کسی فراموش نکرده است که دولت سیزدهم تا چه حد بر سر افزایش ۳۸درصدی مستمری بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر سنگ‌اندازی کرد، به‌گونه‌ای که با گذشت نیمی از سال، هنوز بازنشستگان طعم افزایش مستمری را نچشیده‌اند. در ادامه سخنان موسوی در این نشست را می‌خوانیم.

 

 

 

 

مدیرعامل تأمین‌اجتماعی گفت: زمانی که در شهریور سال گذشته، تأمین‌ اجتماعی را تحویل گرفتیم، عده‌ای می‌گفتند که این تیم حتی قادر نخواهد بود برای یک ماه نیز حقوق کارکنان و بازنشستگان تحت پوشش سازمان را به‌موقع پرداخت کند اما در طول این مدت نه تنها در پرداخت حقوق‌ها حتی برای یک روز تاخیر نداشتیم بلکه موفق شدیم بالغ بر ۸۸هزار میلیارد تومان بدهی بانک رفاه را که از سال ۱۳۹۴ انباشته شده بود، تسویه کنیم. میرهاشم موسوی افزود: در مدت یک سالی که از عمر مدیریت جدید تأمین‌اجتماعی می‌گذرد، در ۲۱ سفر استانی تلاش کردیم مسائل و مشکلات مردم و نیز ظرفیت‌ها و چالش‌های احتمالی در مسیر خدمت‌رسانی مطلوب به مردم را از نزدیک بررسی کنیم و این رویه باید در همه سطوح مدیریتی سازمان جدی گرفته شود.

طرح فروش نقدی بهمن دیزل در شهریور 1401 با کشنده امپاور، انواع کامیون فورس، کامیون شیلر و مینی بوس سحر پلاس + زمان ثبت نام، جدول و شرایط

 

موسوی افزود: در سال گذشته حدود یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید جذب شدند و امسال هم در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی که در این دولت آغاز شده، تاکنون حدود ۴۲۰هزار نفر را در این قالب تحت پوشش گرفته‌ایم و برآورد ما این است که این عدد تا پایان سال به بیش از یک میلیون بیمه‌شده جدید افزایش یابد. این دستاورد بسیار ارزشمندی است؛ چراکه برخورداری از پوشش بیمه اجتماعی یعنی آسایش و امنیت برای زمان حال و آینده و رفاه عمومی و ارتقای وضعیت زندگی مردم. موسوی به افزایش مدت مرخصی بارداری به ۹ ماه و پرداخت ماهانه غرامت دستمزد ایام بارداری از ماه دوم مرخصی زایمان اشاره کرد و پوشش داروهای بیماران خاص، افزایش تعداد داروهای مشمول بیمه و راه‌اندازی کلینیک‌های دیابت و فشار خون را ازجمله اقدامات ارزشمند در حوزه درمان در مدیریت جدید تامین‌اجتماعی اعلام کرد و افزود: در حوزه خدمات بازنشستگان و مستمری‌بگیران، افزایش بیش از ۵۷درصدی حداقل مستمری‌ها و افزایش ۳۸درصدی به علاوه ۵۱۵هزار تومان سایر سطوح، از دستاوردهای دولت سیزدهم است.  مشارکت ۵۰درصدی در هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان و اعزام آنان به سفرهای زیارتی از دیگر برنامه‌های این حوزه است.

 

بیشتر بخوانید:

ساعت کاری بانکها از اول مهر ماه

 

خط و نشان موسوی  برای بازنشستگی‌های پیش از موعد

موسوی همچنین در گفت‌وگو با ایرنا گفت: اساسا ناپایداری منابع صندوق‌ها یک معضل بسیار مهم و جدی است که همه صندوق‌های بازنشستگی در کشور با آن روبه‌رو هستند و در قیاس با دیگر صندوق‌های بیمه‌ای حال تأمین اجتماعی از همه صندوق‌ها بهتر است.

وی ادامه داد: برخی از صندوق‌ها متاسفانه ضریب پشتیبانی آنها به نقطه تقریبا پایینی رسیده البته نمی‌توان گفت نقطه سربه‌سری، چون نقطه سربه‌سری در تامین اجتماعی ۶ به یک است که اینجا نقطه تعادل منابع بر مصارف است و باید ۶ نفر ورودی با یک نفر بازنشسته یا خدمت‌گیرنده داشته باشیم. این عدد اکنون در تامین اجتماعی ۴.۲ است یعنی سیر نزولی آن آغاز شده است که براساس تغییر و تحولات جمعیتی، قوانین و سیاست‌هایی که مباحث بیمه‌ای را به هم زده است. وی معتقد است: یکی از این سیاست‌ها و قوانین، بازنشستگی پیش از موعد است. در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۶درصد بازنشستگی‌ها در تامین اجتماعی پیش از موعد بود اما امروز متاسفانه بیش از ۵۰درصد بازنشستگی‌های تأمین اجتماعی به عنوان بازنشستگان پیش از موعد است بنابراین باید به سمت توانمندسازی، اصلاحات پارامتریک و ساماندهی مبنایی صندوق پیش برویم.

مدیرعامل تامین اجتماعی ادامه داد: یکی از رویکردها این است که باید با رویکرد توانمندسازی محاسبات و پارامترهای مناسب بیمه‌ای، به سراغ آنها برویم که با همکاری مجلس کارهایی شروع شده و پس از جمع‌بندی آنها را اعلام خواهیم کرد.

 

منبع: روزنامه کار و کارگر

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها