کشف محموله ۲ تنی کابل‌های گران قیمت مسی در مشهد

رئیس پلیس مشهد گفت: ضمن متلاشی شدن باند سرقت حرفه‌ای کابل‌های فشار قوی برق، محموله ۲ تنی کابل‌های گران قیمت مسی پیش از انتقال به دیگر استان‌ها کشف و ضبط شد.

کشف محموله ۲ تنی کابل‌های گران قیمت مسی در مشهد

با افزایش معنی‌دار سرقت‌ های متعدد کابل‌های برق در مشهد موضوع برای چاره‌اندیشی به رئیس پلیس مشهد منتقل شد و پرونده انتظامی متشکله روی میز این مقام ارشد انتظامی قرار گرفت.

در ادامه سرهنگ حسین دهقان‌پور، فرمانده انتظامی مشهد از مأموران پلیس آگاهی فاش مشهد خواست تا پیگیری ماجرا را در دستور کار قرار دهند، چراکه سرقت‌های صورت گرفته در برخی مناطق موجب اختلال در شبکه برق‌رسانی شده بود و زیان‌های اقتصادی را در پی داشت.

مأموران در اجرای دستور ویژه رئیس پلیس مشهد و در گام نخست از کارشناسان برق منطقه‌ای خراسان رضوی خواستند تا یک تیم از آن‌ها در پایش میدانی مناطقی که احتمال وقوع سرقت و همچنین دپو کابل‌های سرقتی است، پلیس را همراهی کنند.

از همین رو چندین روز حاشیه شهر مشهد توسط چند تیم کنترل و مورد پایش قرار گرفت تا اینکه نوک پیکان به سمت منطقه خین‌عرب چرخید چراکه رفت‌وآمدهای افراد مشکوک به یک انبار ضایعات حاکی از آن بود که محل می‌تواند برای دپو سیم و کابل‌های سرقتی مورد استفاده قرار گیرد.

نقشه دقیق پلیس برای دستگیری متهمان

درحالی که مأموران پلیس آگاهی فاش مشهد هماهنگی‌های لازم با مقام قضایی برای ورود به انبار را صورت داده بودند اما باتوجه به اینکه دور تا دور انبار دوربین‌های مداربسته نصب شده بود و افرادی که داخل انبار حضور داشتند فقط پس از حضور افراد پشت در و شناسایی آن‌ها، اجازه ورود به داخل محوطه را می‌دادند و از طرفی بیم فرار افراد مشکوک از محل متصور بود، اجرای نقشه‌ای دیگر برای ورود به محل در دستور کار قرار گرفت.

قرار شد مأموران منتظر بمانند تا فرد یا افرادی به محل مراجعه کنند تا در به راحتی به روی آن‌ها گشوده شود و شکی ایجاد نشود.

کمین مأموران چند ساعتی ادامه پیدا کرد تا اینکه یک دستگاه سواری پیکان با دو نفر سرنشین که آن‌ها هم رفتار مشکوکی داشتند و داخل خودرو آن‌ها هم لوازمی شبیه کابل برق وجود داشت، مقابل در انبار ضایعاتی متوقف و لحظاتی بعد در به روی آن‌ها گشوده شد که مأموران در یک چشم به هم زدن و پشت سر پیکان سواران وارد محوطه شدند.

همزمان با ورود مأموران دپو محموله مشکوک سیم و کابل‌های مسی گرانقیمت در گوشه‌ای از انبار ضایعات خودنمایی می‌کرد که مأموران پلیس آگاهی فاش مشهد از کارشناسان برق منطقه‌ای خواستند در زمینه شناسایی اموال و تطبیق آن با آنچه از روی دکل‌های انتقال برق فشارقوی و...به سرقت رفته بود، اقدام کنند.

درحالی که افراد حاضر درمحل انتظار ورود مردان قانون به انبار ضایعات را نداشتند، بررسی‌های کارشناسی مهر تأییدی بر یکی بودن محموله‌های مکشوفه با آنچه از سطح شهر سرقت شده بود، زد.

وقتی هویت و اموال همراه پیکان‌سواران هم مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت مشخص شد آن‌ها هم سارق سیم و کابل‌های برق شهر هستند که پس از انجام یک فقره سرقت، سیم‌های مسی را برای فروش به مکان شناسایی شده منتقل کرده بودند.

انتقال چندین محموله سرقتی به پایتخت

متهمان دستگیر و آن‌ها دو عضو دیگر این باند که یکی مالک انبار ضایعات و دیگری همدست وی بود را لو دادند. پس از آن هر دو نفر در محل شناسایی و دستگیر شدند.

وقتی سرکرده باند سرقت سیم و کابل‌های مسی خطوط انتقال برق مورد بازجویی اولیه قرار گرفت و راهی برای مخفی‌کاری نمی‌دید معترف شد که به صورت گسترده در زمینه مالخری این‌گونه لوازم فعالیت دارد و تا به امروز چندین محموله از سیم و کابل‌های مسی را برای فروش به تهران منتقل کرده است.

پس از اتمام مراحل بازرسی، انبار با دستور مقام قضایی پلمب و کابل‌های مکشوفه هم به شرکت برق منطقه‌ای منتقل شد. همچنین چهار عضو باند سرقت سیم و کابل‌های مسی به مقر پلیس منتقل شدند تا تلاش برای دستگیری دیگر افرادی که با آن‌ها در پایتخت ارتباط داشتند همچنان ادامه داشته باشد.

خرید کالای دست دوم بدون فاکتور ممنوع

در این زمینه رئیس پلیس مشهد گفت: ساماندهی انبارهای جمع‌آوری ضایعات یکی از برنامه‌های اصلی پلیس در شهر است که می‌تواند اقدامی پیشگیرانه در جهت کاهش سرقت‌ها باشد و می‌طلبد دیگردستگاه‌ها هم در این زمینه همراهی کنند.

سرهنگ دهقان‌پور گفت: شهروندان عزیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه حضور افراد معلوم الحال و تردد مشکوک به این دست مکان‌ها موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

او گفت: از سوی دیگر شهروندان باید بدانند که خرید اموال مسروقه جرم است و حتماً از فروشگاه‌هایی اقدام به خرید کالاهای دست دوم بکنند که فروشنده اقدام به صدور فاکتور می‌کند. اگر فردی از دادن فاکتور خودداری کرد نباید کالایی خریداری شود./باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها