تمایل به نزاع در بین زنان بیشتر شده است

مدیرکل دفتر معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی درباره خشونت خانگی گفت: مواردی که در حوزه معاینات بالینی در خصوص نزاع بررسی می‌شود شامل همه موارد است، آمار نزاع سال ۱۴۰۰ معادل ۳۷ درصد کل آمار معاینات بوده است. آمار خشونت خانگی شامل همسرآزاری و کودک آزاری نیز حدود ۷۵ هزار مورد در سال ۱۴۰۰ بوده است.

تمایل به نزاع در بین زنان بیشتر شده است

فرزانه مهدی‌زاده، در پاسخ به این سؤال که در بخش نزاع آیا با افزایش آمار درگیری بین زنان مواجه هستیم، تصریح کرد: در مجموع آمار نزاع در سال ۱۴۰۰ هم در مردان و هم در زنان کمی بیشتر از سال ۱۳۹۹ شده است.

گرچه میزان مراجعات زنان به دلیل نزاع نسبت به مردان بسیار کمتر است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ هزار نزاع در این حوزه بررسی شده است که از این تعداد حدود ۴۰۰ هزار نفر مربوط به مردان بوده است.

تقریباً می‌توان گفت دوسوم آمار مراجعات نزاع مربوط به مردان و یک سوم مربوط به زنان است.

مهدی‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا شدت آسیب‌ها نسبت به قبل زیاد شده است، گفت: خشم و عصبانیت لحظه‌ای در زمان نزاع می‌تواند هرگونه آسیبی ایجاد کند.

وقتی کلمه نزاع مطرح می‌شود مردم تصور می‌کنند صرفاً شامل صدماتی مانند کبودی و بریدگی و امثالهم می‌شود، اما گاهی براثر نزاع فرد دچار مشکلات و ضایعات جبران‌ناپذیری مانند قطع نخاع می‌شود و تا پایان عمر ویلچرنشین خواهد بود.

نزاع، اتفاقی است که به هیچ‌عنوان قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است حتی مرگ را در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: ما مواردی را داشتیم که با یک بهانه بسیار پیش پا افتاده و بی‌ارزش و به‌ دلیل‌ عدم کنترل خشم لحظه‌ای در طرفین دعوا به ویژه ضارب، ضربه وارده منجر به وقوع صدمات جبران ناپذیری از جمله ضربه مغزی یا زندگی نباتی شده است.

چنین اتفاقاتی نه تنها فرد را برای تمام عمر از کارافتاده می‌کند، بلکه چندین خانواده را ممکن است درگیر کند و هزینه‌های گزافی برای نگهداری این فرد به خانواده و جامعه تحمیل می‌شود./همشهری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها