رئیس سازمان امور دانشجویان کشور خبر داد:

وزارت علوم برای حضوری شدن دانشگاه ها آماده است

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور گفت: از ۱۵ مهرماه بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا و نهایتاً در آذرماه قرار بر این شد تا دانشگاه‌ها به سمت حضوری شدن حرکت کنند.

وزارت علوم برای حضوری شدن دانشگاه ها آماده است

هاشم داداش پور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

وزارت علوم چه اقداماتی را برای آماده‌سازی دانشگاه ها در جهت بازگشایی انجام داده است؟

داداش پور: اصل بر حضوری بودن دانشگاه‌ها است. کرونا باعث شد از دو سال پیش دانشگاه‌ها به صورت برخط اداره شوند و همه کلاس‌ها به شیوه غیر حضوری کار را دنبال کردند. در حوزه تحصیلات تکمیلی و در حوزه کارشناسی در دوره هایی که به صورت عملی بود، دانشگاهها فعال بوند .

هرچند در ماه‌ها و موارد خاص به سمت نیمه فعال بودن و یا تعطیلی حرکت کردیم ولی این مسئله به صورت موقت بود.

برخی از بحث‌ها مطرح شد، مبنی بر اینکه تصمیم بر حضور در دانشگاه‌های کشور تصمیمی چند روزه بوده است، بنده می‌خواهم بگویم که از ۱۵ مهرماه بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا و نهایتاً در آذرماه قرار بر این شد تا دانشگاه‌ها به سمت حضوری حرکت کند .فراخوان داده شد تا دانشجویان به دانشگاه ها مراجعه کنند اما با سویه جدید امیکرون مواجه شدیم و باعث شد که دوباره به سمت تعطیلی حرکت کنیم.قرار بر این بود که در بهمن ماه دانشگاه ها به سمت حضوری کامل حرکت کنند اما امیکرون باعث شد که به تاخیر بیفتد و نهایتاً بعد از افت سویه امیکرون ستاد ملی کرونا در آخرین تصمیم خود اعلام کرد که دانشگاه‌ها و مدارس کشور باید به سمت حضوری کامل برقرار شوند.

مبنا تصمیمات ستاد ملی کرونا است و وزارت علوم دانشگاه‌های کشور بر همین مبنا به سمت بازگشایی کامل دانشگاه‌ها حرکت کردند که از ۱۴ فروردین ماه این اتفاق صورت خواهد گرفت.

دانشگاه‌ها هیچ زمانی تعطیل نبودند،حفظ سلامت دانشجویان اصل اساسی در آغاز آموزش حضوری است. از ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد اصل بر حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌هاست؛ تمام اقداماتی که لازم بود برای آموزش حضوری انجام شود، در دانشگاه‌های کشور آغاز شد.

شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه ها به چه صورت است؟

داداش پور: دانشجویان برای حضور در کلاس‌های دانشگاه‌، باید دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند.مشکلی از بابت اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دولتی نداریم. احتمال چالش صرفاً در خوابگاه‌های استیجاری یا خودگردان ممکن است باشد که به دنبال رفع آن هستیم. دانشجویان غیر بومی که متقاضی اسکان در خوابگاه‌ها هستند باید با هماهنگی دانشگاه مربوطه برای این موضوع ثبت‌نام کنند.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه برنامه به چند سوال پاسخ داد: 

آیا آموزش در تمام دوره های تحصیلی حضوری است؟

مقیمی: در دانشگاه تهران، در تمام مقاطع تحصیلی آموزش حضوری خواهد بود.برای عملی شدن این تصمیم، تمام بسترها باید آماده باشد که مهم‌ترین آن خوابگاه است.دانشجویان تا ۱۱ فروردین فرصت دارند برای حضور در خوابگاه ثبت‌نام کنند. دانشگاه تهران ۱۵ هزار دانشجو خوابگاهی دارد که حدود ۱۲۰۰ نفر آن یعنی ۸ درصد دانشجویان یا اصلا واکسن نزدند و یا یک دوز زدند که از پذیرش آنان معذوریم.

آیا تمهیدات لازم برای برگزاری کلاس های درس اندیشیده شده است؟

 

مقیمی:دانشگاه تهران تمام تمهیدات لازم را اندیشیده است و بازگشایی دانشگاه ها به صورت حضوری در تمام مقاطع تحصیلی خواهد بود. زیر ساخت های لازم برای این امر فراهم شده است.

موضوع خوابگاه های دانشجویی مسئله مهمی است و دانشجویان جهت استفاده از خوابگاه ها باید واکسن زده باشند. دانشگاه تهران ۱۵ هزار دانشجو را درخوابگاه اسکان خواهند داد.دانشجویانی که اصلا واکسن نزده اند در این ترم نمی توانند از خوابگاه استفاده کنند.

ستاری فرد: یادگیری فرزندان با آموزش های مجازی از کیفیت سابق برخوردار نبوده است، جامعه فرهنگیان در تزریق واکسن پیشرو بودند و بیش از ۹۰ درصد از دانش آموزان دز اول و حدود ۸۰ درصد نوبت دوم واکسن را تلقیح کرده اند. از نظر تهویه و رعایت دستورالعمل ها شرایط خوبی مدارس دارند.

باز کردن پنجره ها جهت تهویه هوا توصیه شده است و در فصل بهار این امکان را بیشتر از زمستان برای تردد هوا داریم. نحوه آموزش حضوری به مدارس ابلاغ خواهد شد. البته در مدارس کم جمعیت آموزش های به صورت حضوری انجام شده است.

سرویس مدارس در کلان شهرها یکی از موضوعات با اهمیت است. کیفیت و عدالت آموزش به وسیله آموزش مجازی دچار اخلال شده بود، رشد مناسب و آموزش لازم با برگزاری کلاس های حضوری بهتر محقق خواهد شد. شاد دارای چالش های بود اما هیچ چیزی نمی تواند جای آموزش حضوری را بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها