عملکرد ضعیف مجدد ایران در "اکسپو جهانی دبی"

اکسپو رخدادی ملی است ‌که اگر درست‌ به آن پرداخت شود علاوه بر افزایش اعتبار و آبروی کشور در عرصه بین الملل، آثار آن تا سال‌ها پس از برگزاری، همراه کشور بوده و می‌تواند مورد استناد قرار گیرد اما متأسفانه عملکرد ایران در اکسپو دبی ضعیف ارزیابی می‌شود.

 عملکرد ضعیف مجدد ایران در "اکسپو جهانی دبی"

"اکسپو" سومین رخداد بزرگ بین‌المللی در جهان است که امسال در کشور امارات و به مدت 6 ماه برگزار و پیش‌بینی می‌شود بین 25 تا 40 میلیون نفر از این رخداد بازدید به عمل می‌آورند.

بدون تردید این نمایشگاه فرصت بسیار مغتنمی برای تجلی دستاوردهای فرهنگی، علمی اقتصادی و پیشرفتهای فناورانه بوده تا موجب جذب گردشگران و سرمایه گذاران مختلف به ایران شود.

در طول چند روز گذشته، تعدادی از فعالان رسانه‌ای اجتماعی و صاحب‌ نظران در فضای مجازی و رسانه‌ها از نحوه طراحی و عملکرد پاویون ایران در نمایشگاه امسال انتقاد کردند؛ از سوی دیگر هرچند در خبرها اعلام شد پاویون ایران در اکسپو دبی جز 8 پاویون برتر انتخاب شده اما مطابق نظر کارشناسان و صاحب‌نظران بازدیدکننده از نمایشگاه و مبتنی بر بررسی‌های میدانی و تصاویر و ویدئوهای منتشره در فضای مجازی، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه کشور ما می‌تواند جزو ارزان‌ترین کشورها برای تولید در جهان باشد و از آب و هوایی چهار فصل و معادن سرشاری برخوردار است اما به هیچ عنوان این ظرفیت به درستی پرداخته نشده است و نمایشی بسیار ضعیف از معادن ایران با قرار دادن چند سنگ در ویترین پاویون به عمل آمده است و در طراحی اتاق معدن، هیچ گونه ابتکار عملی مشاهده نمی‌شود.

به باور کارشناسان، اکسپو یک رخداد ملی است ‌که اگر درست‌ به آن پرداخت شود علاوه بر افزایش اعتبار  و آبروی کشور در عرصه بین الملل، آثار آن تا سال‌ها بعد از برگزاری همچنان همراه کشور بوده و می‌تواند مورد استناد قرار گیرد اما متأسفانه در پاویون ایران اتاق vip و بین الملل که نقطه عطف مذاکرات و رقم زدن تعاملات مختلف و دریچه ورود کشورهای دیگر به پاویون یک کشور است، آن قدر ضعیف طراحی شده که به هیچ عنوان در حد و اندازه نام و تمدن چند هزار ساله ایران نیست و به دلیل ضعف زیرساختی و عدم بهره‌گیری از نیروهای متخصص و زبده بستر انجام تعاملات مناسب و سازنده فراهم نمی‌باشد.

درحالی که یکی از برجستگی‌های هر پاویون، نمایش نقاط مثبت و قوت فرهنگی هر کشور است و در رسوم ایرانیان، مهمان‌نوازی جایگاه بسیار رفیعی دارد اما متأسفانه نحوه پذیرایی به گونه ای است که سنخیتی با فرهنگ اصیل ایرانی ندارد.

به علاوه در موضوع  پایداری (Sustainability)، موبیلیتی یا حرکت و استفاده از تکنولوژی برای درگیر کردن و برانگیختن احساسات مخاطب با هدف جلب نظر آن‌ها به مقصد، نسبت به سایر کشورها عملکرد ضعیفی دارد.

هنر فرش‌بافی یکی از شهیرترین هنرهای برجسته ایران است که در تمام دنیا نام ایران در کنار فرش معنا می‌شود اما در این قسمت هم نمایشی بسیار ضعیف اتفاق افتاده است.

در اتاقهای صنعت و معدن و تکنولوژی علیرغم پیشرفت‌های فناورانه و دانش‌مدارانه ایران به هیچ عنوان مناسب نبوده و باید از واژه " فاجعه بار"  برای آن استفاده کرد.

همه اینها در حالی است که پاویون سایر کشورها  در بخش اتاق‌های صنعت و معدن و تکنولوژی فاصله‌ای بسیار زیاد از لحاظ زیبایی و پرداخت با پاویون ایران دارد البته که مقایسه پاویون ایران با کشورهایی نظیر آلمان هیچ‌گاه مقایسه صحیحی نیست اما متأسفانه در نمایشگاه امسال حتی پاویون کشورهایی هم چون ترکمنستان و فلسطین نیز بسیار قوی‌تر از ایران است چراکه حداقل پاویون این کشورها در عین سادگی در طراحی، مفاهیم اکسپو را درک کرده و این مضامین را تجلی بخشیده‌اند اما متأسفانه پاویون ایران از این منظر هم با پاویون کشورهای متوسط خاورمیانه بسیار فاصله دارد.

جدای از پرداخت نامناسب اغلب اتاق‌ها، عدم حضور متخصصان و برندهای معتبر تولیدی نیز در کنار بی‌نظمی و عدم آراستگی ظاهر پاویون که یکی از ابتدایی و بدیهی‌ترین لازم‌الرعایه در هر پاویون است، بسیار آزاردهنده و ذوق زننده است. علت عدم حضور برندهای معتبر داخلی را نیز باید در هزینه‌های گزاف تحمیل شده به ایشان از سوی برگزارکنندگان پاویون ایران جست‌وجو کرد.

 در پایان ذکر این نکته ضروری است که باید توجه کرد همه انتقادها را نمی‌توان در این باره متوجه دولت کرد چرا که اتاق بازرگانی نهاد متولی برگزاری این رویداد بوده و در پاسخ به انتقادها نیز تنها به بیان این موضوع بسنده کرده که " تازه روزهای اول نمایشگاه است و این ضعف‌ها در روزهای اول طبیعی است و ان‌شالله در روزهای آینده اوضاع بهتر می‌شود!"/تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها