افزایش آمار مبتلایان به زوال عقل تا ۲۰۳۰

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در حال حاضر بیش از ۵۵ میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند، اما این رقم به خاطر افزایش میانگین سن تا سال ۲۰۳۰ به ۷۸ میلیون نفر می‌رسد و تحت تاثیر عواملی مثل رژیم غذایی، فشار خون بالا و افسردگی است.

افزایش آمار مبتلایان به زوال عقل تا ۲۰۳۰

به گزارش مستقل آنلاین، سازمان بهداشت جهانی در یادداشتی اعلام کرده که بیماری زوال عقل تا سال ۲۰۳۰ با رشد ۴۰ درصدی حدود ۷۸ میلیون نفر و تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱۳۹ میلیون نفر را درگیر خواهد کرد. زوال عقل بر اثر عواملی همچون سکته، آسیب مغزی یا آلزایمر به وجود می‌آید و سالانه ۱.۳ تریلیون دلار در سطح جهانی هزینه به بار می‌آورد.

این سازمان می‌گوید فقط یک چهارم کشورها برنامه مدونی برای حمایت از بیماران مبتلا به زوال عقل و خانواده‌های آن‌ها درنظر گرفته‌اند، به همین خاطر از کشورها خواسته شده تا به شکل جدی‌تر به فکر مقابله با این مشکل باشند. «تدروس ادهانوم»، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید:

«زوال عقل خاطرات، استقلال و کرامت میلیون انسان را از آن‌ها می‌رباید و باعث می‌شود ما هم از دست رفتن کسانی را ببینیم که می‌شناسیم و دوستشان داریم. جهان دارد در برابر زوال عقل زانو خم می‌کند و این اتفاق همه ما را آزار می‌دهد.»

وزرای بهداشت کشورهای مختلف در سال ۲۰۱۵ در یک برنامه مشترک جهانی شامل تشخیص و درمان اولیه با یکدیگر تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند، اما هنوز نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند و اهدافشان را تا سال ۲۰۲۵ تکمیل کنند. «کاترین سیهر»، متخصص سلامت عقل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید:

«زوال عقل به‌راستی یک نگرانی جهانی در زمینه سلامت عمومی است و فقط به کشورهای پردرآمد محدود نمی‌شود. در حقیقت، بیش از ۶۰ درصد کسانی که به زوال عقل دچار هستند در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط زندگی می‌کنند.»

زوال عقل بر حافظه، جهت‌یابی، ظرفیت یادگیری، زبان، قوه تصمیم‌گیری و توانایی انجام کارهای روزمره افراد اثر می‌گذارد. این بیماری می‌تواند افراد کوچک‌تر از ۶۵ سال را هم درگیر کند. با این حال، با کنترل فشار خون، دیابت، رژیم‌های غذایی، افسردگی و استفاده از الکل و تنباکو می‌توان تا حدی به مقابله با زوال عقل رفت و ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها