ترکیب این دو ادویه با هم معجزه می کند

ممکن است زردچوبه یک راه‌حل ایده آل و طبیعی برای خیلی از مشکلات سلامتی به نظر برسد، اما مسئله‌ای وجود دارد؛ زردچوبه به سختی به اندازه‌ی کافی گوارش می‌شود تا بتوانید تمام خواص ثابت شده‌ی آن را نصیب خود کنید.

ترکیب این دو ادویه با هم معجزه می کند

طی سال‌های اخیر، کمتر ادویه‌ای توانسته است مثل زردچوبه توجه همه را به خود جلب کند. زردچوبه یک ادویه‌ی زرد طلایی است که گاهی به آن زعفران هندی نیز می‌گویند. گفته می‌شود که زردچوبه نقش مهمی در کنترل خیلی از بیماری‌ها دارد، از جمله آرتریت، بدهضمی و سندرم روده‌ی تحریک پذیر.

بیشتر فواید بالقوه‌ی زردچوبه را می‌توان به ترکیب فعال موجود در آن که کورکومین نام دارد مرتبط دانست. تحقیقات نشان می‌دهد کورکومین می‌تواند التهاب را کاهش داده و شاخص‌های سیستمیک استرس اکسیداتیو، که ناشی از زیاد قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد است، را نیز بهبود ببخشد.

ممکن است زردچوبه یک راه‌حل ایده آل و طبیعی برای خیلی از مشکلات سلامتی به نظر برسد، اما مسئله‌ای وجود دارد؛ زردچوبه به سختی به اندازه‌ی کافی گوارش می‌شود تا بتوانید تمام خواص ثابت شده‌ی آن را نصیب خود کنید. برای اینکه بیشترین بهره را از زردچوبه ببرید، باید آن را با ادویه‌ی دیگری ترکیب کنید: فلفل سیاه!

 

زردچوبه و فلفل سیاه: یک جفت ایده آل!

فلفل سیاه هم خواص خاص خودش را برای سلامتی دارد. این ادویه‌ی معروف و تند و پُرطرفدار از گیاه فلفل سیاه تهیه می‌شود و علاوه بر خوش‌طعم‌تر کردن غذا، کاربرد پزشکی نیز دارد. ضمناً فلفل سیاه به عنوان یک نگهدارنده نیز به کار می‌رود و در عطرسازی نیز مورد استفاده است.

فلفل سیاه مانند زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است و همین باعث شده در کنترل بیماری‌های التهابی و کاهش آسیب‌های رادیکال‌های آزاد، مفید و مؤثر باشد. تحقیقات نشان می‌دهد پپرین که عنصر فعال اصلی در فلفل است می‌تواند التهاب مرتبط با بیماری‌های مزمنی، چون آسم، آرتریت، گاستریت مزمن و آلزایمر را کاهش دهد.

حالا چرا باید زردچوبه و فلفل سیاه را مخلوط کنید؟ زیرا پپرین به بدن کمک می‌کند کورکومین بیشتری جذب کند و این چیزی است که یافته‌های علمی نشان داده‌اند. مطالعه‌ای دریافته ترکیب ۲۰ میلی‌گرم پپرین با ۲ گرم کورکومین، مقدار کورکومین جذب شده در بدن را تا ۲۰۰۰ درصد افزایش می‌دهد. پپرین جذب خیلی از مواد مغذی را با جلوگیری از فعالیت آنزیم‌های متابولیزکننده افزایش می‌دهد. آنزیم‌های متابولیزکننده آنزیم‌هایی هستند که برای تجزیه‌ی داروها، غذا‌ها و سایر مواد به کار می‌روند.

 

در مورد مکمل‌های زردچوبه و فلفل سیاه چطور؟

اگر علاقه‌مندید برای کمک به سلامتی‌تان از فلفل سیاه و زردچوبه استفاده کنید، شاید به فکرتان برسد سراغ مکمل زردچوبه یا کورکومینی بروید که حاوی فلفل سیاه نیز هست. مقدار متوسط کورکومینی که در پودر زردچوبه‌ی مصرفی شما در پخت و پز وجود دارد، نسبتاً کم است و به همین دلیل خیلی از افراد از مکمل کورکومین استفاده می‌کنند.

در انتخاب مکمل دقیق باشید. مکمل‌های ارزان‌قیمت از برند‌های متفرقه حاوی فیلر‌هایی مانند گندم هستند که می‌توانند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند. ضمناً باید بدانید که هنوز به مطالعات گسترده‌تری نیاز است تا بتوان کورکومین یا پپرین را به عنوان کمک به درمان هر بیماری خاصی توصیه کرد. پیش از مصرف هرگونه مکملی حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

مکمل زردچوبه و کورکومین با پپرین به طور کلی بی‌ضرر است، اما برخی از افراد باید بیشتر احتیاط کنند. مثلاً کورکومین می‌تواند با دارو‌هایی مانند دارو‌های ضدافسردگی، آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها، دارو‌های ضد انعقاد خون، دارو‌های قلب، دارو‌های دیابت، دارو‌هایی که فشارخون را پایین می‌آورند و دارو‌های شیمی‌درمانی تداخل ایجاد کند.

ضمناً اگر مستعد سنگ کلیه‌اید یا کمبود آهن دارید، نباید از مکمل کورکومین استفاده کنید. همچنین اگر خانمی باردار یا شیرده هستید حتماً پیش از مصرف هر مکملی با پزشکتان مشورت کنید.

اگر شرایط استفاده از مکمل زردچوبه یا کورکومین را دارید و اجازه‌ی آن را از پزشک خود گرفته‌اید، دقت کنید که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. هرچند تاکنون عوارض جانبی چندان بدی از مصرف این مکمل گزارش نشده است؛ اما مطالعه‌ای کوچک نشان داد ۷ نفر از ۲۴ نفری که تحت آزمایش بوده‌اند دچار عوارضی، چون اسهال، سردرد، بثورات پوستی و زردی مدفوع بعد از مصرف مکمل کورکومین با دوز ۵۰۰ تا ۱۲۰۰۰ میلی‌گرم شدند.

 

بهترین نسبت برای ترکیب زردچوبه با فلفل سیاه

بهترین نسبت برای ترکیب زردچوبه با فلفل سیاه نسبت ۴ به ۱ است. بدین ترتیب که یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه‌ی تازه را با یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر فلفل سیاه تازه ترکیب کرده و از خواص بی‌نظیر آن‌ها بهره ببرید.

 

چند پیشنهاد برای مصرف زردچوبه و فلفل سیاه

اگر دوست دارید زردچوبه و فلفل سیاه را در رژیم غذایی‌تان مصرف کنید، پیشنهاد‌های زیر را برایتان داریم:

 

لاته فلفل سیاه و زردچوبه

یکی از ساده‌ترین راه‌های مصرف زردچوبه و فلفل سیاه، ترکیب این دو ادویه در شیر است که باعث می‌شود این نوشیدنی خوشمزه‌تر هم بشود. علاوه بر زردچوبه و فلفل سیاه می‌توانید از زنجبیل، دارچین، فلفل کائن و وانیل نیز استفاده کنید تا عطر و طعمی بسیار دلپذیر به لاته بدهید.

 

نیمرو و املت با زردچوبه و فلفل سیاه

زردچوبه و فلفل سیاه را به نیمرو یا املت‌تان اضافه کنید و یک صبحانه‌ی خوشمزه بخورید. ضمناً اگر طبق دستور پزشک باید نمک یا قند بسیار کمی مصرف کنید، با افزودن فلفل سیاه و زردچوبه، طعم مطبوعی به غذایتان می‌دهید که کم نمک یا کم شیرین بودن آن را پوشش می‌دهد.

 

سس سالاد با عطر زردچوبه و فلفل سیاه

به سس سالادتان با افزودن زردچوبه و فلفل سیاه تنوع بدهید. ترکیب چنین سسی با آبلیمو و روغن زیتون، ترکیبی فوق‌العاده خواهد شد!

 

منبع: تبیان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها