لایحه حجاب در مجلس؛ قوانین جدید با رویکردهای متفاوت

نقض حریم خصوصی بانوانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند «ممنوع» است

هیچ کس حق ندارد تحت عنوان امر به معروف و یا نهی از منکر نسبت به بانوانی که حجاب شرعی را رعایت نکرده‌اند مرتکب اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افترا، تهدید و یا ضرب و جرح و یا نقض حریم خصوصی آنان شوند و در صورت اقدام، به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد

نقض حریم خصوصی بانوانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند «ممنوع» است

روش‌های برخورد با کشف حجاب عوض می‌شود؛ زیرا لایحه حجابِ قوه قضاییه به مجلس رسیده است. این لایحه با عنوان کامل «لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» پس از اعمال نظرهای کارشناسی در دولت به مجلس فرستاده شده است. نکته قابل توجه در لایحه این است؛ نقض حریم بانوانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، ممنوع است.

سخنگوی دولت ایران در حالی خبر ارسال لایحه به مجلس با قید دو فوریت را اعلام کرد که پیش از آن، نمایندگان مجلس خواستار تهیه فوری این لایحه شده بودند.

به این ترتیب لایحه‌ای که دست‌اندرکاران مقابله با بی‌حجابی، منتظر آن بودند با سرعت در مجلس مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت؛ البته رسیدگی به لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم شاید در اولویت قرار بگیرد.

این لایحه در حالی به خانه ملت رسیده که پیش از این و در بحبوحه اعتراضات گسترده سال قبل که در پی جان باختن مهسا امینی برپا شده بود و بدحجابی متهم اصلی آن حادثه بود، درخواست‌ها از سوی نمایندگان برای تهیه طرح مقابله با بی‌حجابی مطرح می‌شد؛ از جمله یکی از نمایندگان جزییاتی را از طرح پیشنهادی بازگو کرد که واکنش‌های زیادی به همراه داشت. او از اِعمال جریمه‌های گزاف تا سه میلیارد تومان خبر داده بود.

اما مشخص بود که این طرح هیچگاه در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار نخواهد گرفت.

به هر حال لایحه تدوین شده از سمت قوه قضاییه در خصوص حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب پس از طی مراحل قانونی و تصویب در هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. این لایحه در حالی تهیه شده که قانون عفاف و حجاب عمر زیادی ندارد؛ اما ناکارآمدی آن در قبال کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند و زیر بازدارنده نبودن مجازات‌های پیش‌بینی شده آن، یکی از علل اصلی رعایت نشدن حجاب از سوی برخی از زنان و دختران جامعه دانسته شده است، شاید به این دلیل قوه قضاییه هم برای کارآمدی بیشتر قانون و نیز ممانعت از تصویب طرح‌هایی که ممکن است دستگاه قضا را به لحاظ اجرای مفاد قانون با مشکل مواجه کند، این لایحه را تهیه کرده است.

 

قوه قضاییه در این باره اعلام کرده است: هر چند در نظام حقوقی ایران و در قوانین مدونی همچون قانون مجازات اسلامی و قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر (مصوب سال 1394) پیش‌بینی‌های مناسبی در جهت حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و بنیاد خانواده صورت گرفته است، اما برخی از اقتضائات و نیازهای روز ایجاب می‌کرد قوانین جدید و با رویکردهای متفاوتی در این زمینه تصویب شوند.

 

بر همین اساس قوه قضاییه به عنوان یکی از متولیان برخورد با رفتارهای هنجارشکن و خلاف قانون، با توجه به نیازهای روز فضای اجتماعی کشور «لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» را پس از مشورت صورت گرفته با سایر مسئولین و قوا و همچنین کارشناسان و متخصصان امر، تدوین و آن را به دولت ارسال کرد. دولت نیز پس از بررسی‌های کارشناسی انجام شده این لایحه را به مجلس شورای اسلامی فرستاده تا مورد بررسی نمایندگان مردم قرار گیرد.

طبق آنچه در متن لایحه آمده است؛ اعمال جرایم و مجازات‌های افرادی که کشف حجاب می‌کنند، با استفاده از فناوری‌های نوین انجام خواهد شد و پس از ابلاغ و اجرای قانون جدید، بسترها و ابزارهای هوشمند که در اختیار پلیس خواهد بود، کشف حجاب سر توسط بانوان، برهنگی بدن و پوشیدن لباس‌های نازک بدن‌نما را به‌عنوان عمل جرم‌انگاری شده شناسایی خواهد کرد و مرتکبین تذکر و جریمه و در صورت تکرار بیش از سه بار، به مرجع قضائی معرفی خواهند شد. جریمه البته تنها شامل زنانی که کشف حجاب می‌کنند نیست و ممکن است خودرو هم توقیف الکترونیک شود.

این لایحه نظارت بر وضعیت حجاب در اماکن دولتی، عمومی و غیردولتی را هم مورد توجه قرار داده و برای آن هم سازوکارهایی پیش‌بینی کرده است؛ از جمله کشف حجاب توسط کارمندان دستگاه‌های دولتی تا ۳ بار، از طریق سازوکارهای نظارتی مورد پیگیری و پیگرد قرار خواهد گرفت و متخلف در مرتبه چهارم به مراجع قضائی معرفی خواهد شد. علاوه بر کارمندان ارباب رجوع هم باید در حفظ حجاب کوشا باشد و الا از دریافت خدمات اداری محروم خواهند شد.

علاوه بر ادارات دولتی و عمومی، اماکن غیردولتی مانند فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، سینماها و اماکن ورزشی، تفریحی و هنری نیز مورد توجه لایحه برای حفظ حجاب هستند.

در صورت کشف حجاب مراجعه‌کنندگان در این اماکن یا واحدهای مربوطه، برای بار نخست اخطار تعطیلی داده خواهد شد و در صورت تکرار برای بار دوم تعطیلی یک هفته‌ای و در مرتبه سوم تعطیلی تا دو هفته در انتظار این اماکن و واحدها خواهد بود.

البته سلبریتی‌ها مجازات بیشتری را خواهند دید؛ و افراد مشهور و تأثیرگذار که عمده فعالیت آن‌ها در فضای مجازی هستند، باید بیشتر از خود مراقبت کنند.

لایحه درباره این گروه از افراد گفته است: «هرگاه اشخاصی که به واسطه فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری یا ورزشی دارای شهرت و تأثیرگذاری اجتماعی هستند، مرتکب جرم کشف حجاب شوند مجازات آنان حسب مورد یک درجه تشدید شده و نیز به محرومیت از فعالیت حرفه‌ای به مدت 3 ماه تا یک سال توسط مراجع مربوط محکوم می‌شوند.»

این افراد علاوه بر آنکه بیشتر در تیررس مراقبت حجاب از ناحیه قانون جدید خواهند بود، باید در رفتار خود در فضای مجازی هم مراقبت بیشتری کنند، زیرا در ماده ۴ لایحه پیشنهادی تصریح شده؛ اشخاصی که در فضای مجازی مبادرت به تبلیغ علیه حجاب کنند، فراجا در مرتبه اول علاوه بر حذف صفحه یا صفحات وبگاه یا پایگاه اطلاع‌رسانی به آنان تذکر می‌دهد و چنانچه مرتکب به فعالیت خود ادامه دهد در مرتبه دوم علاوه بر حذف صفحه یا صفحات وبگاه یا پایگاه اطلاع‌رسانی و محرومیت از دریافت خدمات اینترنتی به مدت سه ماه تا شش ماه به حداکثر جریمه نقدی درجه هشت نیز محکوم می‌شود و در مرتبه سوم مرتکب به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

اما نکته جالب توجه این لایحه آنجاست که تأکید می‌کند؛ اهانت و نقض حریم خصوصی بانوانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند «ممنوع» است. قوه قضاییه در ماده ۶ لایحه اعلام کرده است: «هیچ کس حق ندارد تحت عنوان امر به معروف و یا نهی از منکر نسبت به بانوانی که حجاب شرعی را رعایت نکرده‌اند مرتکب اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افترا، تهدید و یا ضرب و جرح و یا نقض حریم خصوصی آنان شوند و در صورت اقدام به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.»

به این ترتیب کار برای آمران به معروف در بحث ترویج حجاب و مقابله با بی‌حجابی کمی سخت خواهد شد؛ مگر اینکه اجرای بخش‌هایی از قانون مورد تأکید بیشتری قرار بگیرد و درباره بخش‌هایی از آن مصلحت‌اندیشی شود.

به هر حال در شرایطی که تصاویر زنان بدون حجاب در شهرهای کوچک و بزرگِ بسیاری در سراسر کشور منتشر می‌شود، لایحه حجاب قوه قضاییه با عنوان پرطمطراق «لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» به مجلس رسید، لایحه‌ای که مدت‌هاست خیلی‌ها منتظر تکمیل و نهایی شدن آن بودند و حالا باید منتظر نشست و دید برخورد نمایندگان با آن چگونه خواهد بود و آیا مجازات‌های سخت‌تری برای کشف حجاب در نظر خواهند گرفت یا نه!

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها