جدیدترین هشدار هواشناسی/ کجا خطر آبگرفتگی دارد و کدام استان ها گرد و خاک؟ + اسامی

سازمان هواشناسی در خصوص خطر آبگرفتگی معابر در ۲۲ استان و خیزش گرد وخاک در ۱۳ استان هشدار داد.

جدیدترین هشدار هواشناسی/ کجا خطر آبگرفتگی دارد و کدام استان ها گرد و خاک؟ + اسامی

به گزارش مستقل آنلاین؛ به نقل از ایسنا، سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد وبرق و احتمال آبگرفتگی معابر در ۲۲ استان و وزش باد، خیزش گرد و خاک و احتمال شکستن درختان در ۱۳ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از گذر امواج تراز میانی و ناپایداری‌های محلی، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال تگرگ از پنجشنبه( ۳۱ فروردین) تا دوشنبه( ۴ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز پنجشنبه در نیمه‌غربی و جنوبی کرمان، نیمه‌شرقی فارس، ارتفاعات و دامنه استان‌های هرمزگان و غرب و جنوب اصفهان، شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی،جمعه در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، شمال همدان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران، ارتفاعات و دامنه در استان‌های یزد، شمال هرمزگان، کرمان، جنوب فارس و جنوب شرق سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

این مخاطره جوی روز شنبه نیز در ارتفاعات و دامنه استان‌های کرمان، سمنان، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، یکشنبه درارتفاعات و دامنه در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان و سمنان و دوشنبه نیز آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، ارتفاعات و دامنه در استان‌های همدان، کرمان و سیستان و بلوچستان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر به‌طور محدود، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات اجتناب اکید از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از تداوم و یا افزایش گرادیان فشاری، افزایش میزان سرعت باد در مقیاس نسبتا شدید از چهارشنبه( ۳۰ فروردین) تا دوشنبه( ۴ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در شمال سیستان و بلوچستان و شرق و جنوب خراسان جنوبی، پنجشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، جمعه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، جنوب و مرکز اردبیل و شمال کردستان، شنبه در قم، مرکزی، تهران، سمنان، خراسان شمالی و شمال اصفهان، یکشنبه در خراسان رضوی و شرق خراسان جنوبی و دوشنبه درخراسان رضوی، نوار شرقی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره در مناطق مستعد، خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها را توصیه می‌کند.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها