بخواهید یا نخواهید، برخی تغییرات اتفاق خواهند افتاد

مناسبات اجتماعی موجود در جامعه ایران به‌‌رغم مخالفت‌ها از سوی ساختار رسمی قدرت و حتی بخشی از بدنه مذهبی جامعه دیر یا زود دستخوش تغییر خواهد شد.

بخواهید یا نخواهید، برخی تغییرات اتفاق خواهند افتاد

فقط حجاب نیست، زیست زنانه تغییر کرده است

ریحانه کریمی، پژوهشگر و جامعه‌شناس نوشت:

 چهل روز از فوت مهسا امینی می‌گذرد. اتفاقاتی که در این مدت در کشور افتاده است نیازمند بررسی موشکافانه است. بعد از این اتفاق دردناک مباحث زیادی در مورد حجاب و نحوه برخورد حکومت با این مسئله در فضای مجازی، رسانه‌های رسمی، روزنامه‌ها و... مطرح شده است. اتفاقاتی که در این یک ماه افتاده پیامد ناگزیر تغییرات نادیده گرفته‌شده در حوزه «زیست زنانه» در ایران است.

حدود ١١ سال است که در شهر قم زندگی می‌کنم، در ابتدای مهاجرتم به شهر قم تعداد زنانی که مانتو پوشیده بودند یا حجاب متفاوتی داشتند انگشت‌شمار بود؛ اما اکنون با پیاده‌روی کوتاهی در معابر اصلی شهر، زنان زیادی را در مقایسه با قبل می‌بینید که مانتو پوشیده‌اند، آرایش غلیظ دارند و... این مسئله در میان نوجوانان و جوانان رایج‌تر است، آنها کنار مادران چادری خود با شال و مانتو جلوباز راه می‌روند.

از شهر قم مثال‌هایی زدم تا توضیح دهم جامعه ایران حتی در شهر مذهبی قم تغییر محسوسی کرده است. روند تغییرات در جامعه زنان ایران مربوط به امروز و دیروز نیست و بعد از فوت مهسا امینی ایجاد نشده است. این اتفاق فقط روند تغییرات را تسریع کرد.

حضور اجتماعی زنان به یک ارزش تبدیل شده است؛ به‌ نحوی که حتی در سال گذشته و در انتخابات ریاست‌ جمهوری، دختر آقای رئیسی به عنوان نامزد جریان محافظه‌کار سنتی در قاب تلویزیون حاضر شد و برای پدر خود تبلیغ کرد؛ اتفاقی که تاکنون در صداوسیما نیفتاده بود.

همه این تغییرات در میزان تحصیلات زنان، میزان مشارکت اجتماعی زنان، گسست نسلی نوجوانان، مطالبه عمومی و فراگیر در مورد حجاب و... حاکی از این است که مناسبات اجتماعی موجود در جامعه ایران به‌‌رغم مخالفت‌ها از سوی ساختار رسمی قدرت و حتی بخشی از بدنه مذهبی جامعه دیر یا زود دستخوش تغییر خواهد شد./هم میهن

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها