تاثیر استفاده از سس ها بر بدن/ سس گوجه فرنگی باروری را افزایش می دهد

می‌توان گفت تقریبا همه ما بین سس ها یک سس مورد علاقه داریم که ترجیح می‌دهیم بعضی غذاها را با آن بخوریم. مایونز، کچاپ، خردل و … برخی از محبوب ترین چاشنی ها و سس هایی هستند که در این مطلب اثر آنها بر سلامت جسم و روان را با هم بررسی می‌کنیم.

تاثیر استفاده از سس ها بر بدن/ سس گوجه فرنگی باروری را افزایش می دهد

سس مایونز به دلیل محتوای با چربی بالا، اغلب به عنوان یک چاشنی ناسالم شناخته می‌شود اما از مواد غذایی مفید و مغذی تهیه شده است.

مایونز به طور سنتی تنها از روغن نباتی و تخم مرغ تهیه می‌شود که هر دو مواد غذایی مغذی محسوب می‌شوند. این روغن حاوی چربی های سالم غیراشباع است و تخم مرغ پروتئین و همچنین مواد مغذی مانند ویتامین D را تامین می‌کند.

این چاشنی همچنین دارای غلظت بالایی از ویتامین E است که نتایج یک مطالعه نشان داد می‌تواند از زنان یائسه در برابر سکته محافظت کند.

با این حال چگالی انرژی سس مایونز اغلب بالاست. بنابراین اگر محدودیت مصرف انرژی دارید باید به مقدار مایونزی که مصرف می‌کنید دقت داشته باشید. پس می‌توان گفت مثل همه چیزهای خوب در زندگی، رعایت اعتدال کلید اصلی است.

سس نعناع: دید در شب

سس نعناع که از نمک، شکر و سرکه درست شده در هر قاشق چایخوری حدود شش کالری دارد و یکی از کم کالری ترین چاشنی های موجود است. این سس همچنین سرشار از فیبر و مواد مغذی مانند پتاسیم و کلسیم است.

نعناع به‌ویژه منبع خوبی از ویتامین A است؛ ویتامینی محلول در چربی که برای سلامت چشم و دید در شب حیاتی است. اما از سوی دیگر محتوای قند بالای این سس می‌تواند نگران‌کننده باشد. درنتیجه سس نعناع هم باید در مقادیر متوسط ​​مصرف شود، زیرا مصرف بیش از حد قند در رژیم غذایی می‌تواند منجر به چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ شود.

سس گوجه فرنگی: افزایش باروری

سس گوجه فرنگی تند که چاشنی مورد علاقه بسیاری از افراد است، به طور بالقوه قدرت باروری مردان را افزایش می‌دهد. بر اساس یک مطالعه، آنتی اکسیدان لیکوپن که به گوجه فرنگی رنگ می‌دهد، می‌تواند تعداد اسپرم را تا ۷۰ درصد افزایش دهد.

علاوه بر این، خوردن سس گوجه ‌فرنگی دو بار یا بیشتر در هفته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان تا حدود ۲۰ درصد کاهش دهد.

با این حال سس کچاپ هم می‌تواند مقادیر بالایی از قند را در بدن انباشته کند. بنابراین بهتر است از انواع بدون قند آن استفاده کنید.

خردل: ضدالتهاب

بر اساس سوابق تاریخی ثبت شده که نشان می‌دهد این سس در مصر باستان اختراع شده، به نظر می‌رسد خردل یکی از قدیمی ترین چاشنی های شناخته شده در جهان باشد.

این سس آتشین که محبوب خیلی‌هاست، سرشار از سلنیوم و منیزیم است که می‌تواند خواص ضد التهابی داشته باشد. برخی از مطالعات همچنین نشان داده‌اند که دانه خردل می‌تواند در برابر باکتری ها و قارچ هایی مانند E.coli از ما محافظت کند. با این حال مطالعات دیگر نشان می‌دهند که این سس هیچ اثر محافظتی ندارد.

بیشتر انواع خردل میزان سدیم بالایی دارند اما این چاشنی هم باید در حد اعتدال مصرف شود زیرا مصرف زیاد آن می‌تواند فشار خون را افزایش داده و منجر به بیماری قلبی عروقی شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها