آیا غذاهای تند و پر ادویه برای معده مضر است؟

بسیاری از مردم جهان تصور می کنند غذاهای تند و پر ادویه باعث رفلکس معده شده و اسید معده را بیشتر می کند. قابل توجه است که این موضوع از نظر علمی هیچ پشتوانه ای نداشته و قابل تائید نیست.

آیا غذاهای تند و پر ادویه برای معده مضر است؟

اگرچه بسیاری از مردم گزارش می دهند که غذاهای تند باعث رفلاکس اسید معده می شوند، اما داده های علمی در این مورد به هیچ وجه قطعی نیستند. گمان می رود متهم اصلی ماده ای به نام کپسایسین باشد که به فلفل ها حرارت می دهد. کپسایسین گیرنده های به اصطلاح TRPV۱ را در مری فعال می کند تا احساس سوزش ایجاد کند.

از نظر علمی رفلاکس اسید زمانی اتفاق می ‌افتد که محتویات معده به مری برمی‌ گردد که این موضوع می ‌تواند باعث احساس سوزش ناخوشایندی شود. افرادی که علائم مکرر رفلاکس اسید و سوزش سر دل دارند ممکن است به بیماری ریفلاکس معده و مری GORD مبتلا شوند. لازم به ذکر است بالاترین سطوح GORD در اروپا و ایالات متحده و کمترین آن در آسیا گزارش شده است.

نتایج یک پژوهش در مکزیک نشان داد که کپسایسین باعث ایجاد علائمی مانند سوزش سر دل و درد قفسه سینه در ۲۸ نفر از ۳۱ نفر مبتلا به GORD و ۶ نفر از ۱۷ فرد سالم می شود.

در همین حال، یک مطالعه در ایالات متحده نشان داد که افزودن کپسایسین به غذا باعث ایجاد سوزش معده پس از صرف غذا می شود. در سال ۲۰۲۰، پزشکان تایلندی گزارش دادند که بیماران مبتلا به GORD پس از خوردن یک وعده غذایی حاوی فلفل، سوزش معده شدید تری را تجربه کردند، اگراین ماده چه بر افراد سالم تأثیری نداشت.

به گفته متخصصان، ریفلاکس اسید و GORD توسط تعدادی از عوامل، به ویژه چاقی، تحریک می شوند. غذاهای چرب همچنین علائم این مشکل را تشدید می کنند زیرا مدت زمان بیشتری طول می کشد تا از معده عبور کرده و فشار را بر دریچه ای که به مری منتهی می شود افزایش می دهد.

نتایج مطالعه تیمی از محققان کره جنوبی نشان داد که خورش ‌های تند و پر ادویه، رشته فرنگی و غذاهای سرخ ‌شده از عوامل عادی سوزش سر دل هستند. محققان خاطرنشان می کنند که سریع غذا خوردن و ادامه غذا بعد از احساس سیری نیز علائم را تشدید می کند.

در این میان نکته جالب اینجاست که خوردن منظم فلفل قرمز می تواند بهترین عمل برای کنترل اسید معده باشد. تیمی از محققان تایوانی در مطالعات خود دریافتند که اگرچه کپسایسین در صورت مصرف غیر دائم، سوزش سر دل را افزایش می دهد، اما مصرف منظم آن علائم سوزش معده را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. علاوه بر این، در دوزهای بالاتر، کپسایسین به عنوان یک مسکن عمل می کند. برخی افراد نیز گزارش می دهند که خوردن منظم فلفل قرمز یا ادویه باعث بهبود علائم GORD آنها شده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها