سیستم آموزشی استرالیا و شرایط تحصیل در آن به چه صورت است؟

کشور استرالیا، یکی از مقاصد تحصیلی برتر برای بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان است و رتبه سوم برای ادامه تحصیل دانشجویان را به خود اختصاص داده است. این موضوع تا حدود زیادی به‌دلیل وجود دانشگاه‌ها و مدارس معتبر در این کشور اتفاق می‌افتد.

سیستم آموزشی استرالیا و شرایط تحصیل در آن به چه صورت است؟

کشور استرالیا، یکی از مقاصد تحصیلی برتر برای بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان است و رتبه سوم برای ادامه تحصیل دانشجویان را به خود اختصاص داده است. این موضوع تا حدود زیادی به‌دلیل وجود دانشگاه‌ها و مدارس معتبر در این کشور اتفاق می‌افتد.

بسیاری از افراد ترجیح‌ می‌دهند که پیش از انتخاب یک مقصد تحصیلی، بررسی‌های کامل و جامعی درباره سیستم آموزشی آن داشته باشند. اگر شما هم قصد ادامه‌تحصیل در مدارس یا دانشگاه‌های کشور استرالیا را دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا شرایط تحصیل در استرالیا و هزینه‌های آن را بررسی کنیم.

 

آشنایی با ساختار و قوانین سیستم آموزشی استرالیا

پیش از آنکه شرایط تحصیل در استرالیا و هزینه‌های آن‌ را بررسی کنید، بهتر است با ساختار سیستم آموزشی این کشور آشنا شوید. به‌صورت کلی، سیستم آموزشی استرالیا در 10 سطح مختلف برنامه‌ریزی شده است که در آن‌ها 13 نوع مدرک تحصیلی مشخص وجود دارد.

این مقاطع تحصیلی مشخص و مجزا، موجب‌ می‌شود که دانشجویان بین‌المللی بتوانند تحصیلات خود را در کشور مبدأ به آسانی با نظام استرالیا تطبیق دهند. این مقاطع آموزشی به‌ترتیب شامل موارد زیر‌ می‌شوند:

  • مهدکودک؛
  • ابتدایی؛
  • متوسطه؛
  • سال ده و یازده دبیرستان؛
  • پیش‌دانشگاهی؛
  • کاردانی؛
  • کارشناسی؛
  • دوره‌های پیش‌ارشد؛
  • کارشناسی‌ارشد؛
  • دکتری؛

در سیستم آموزشی استرالیا، کودکان از 5 سالگی وارد مهدکودک‌ می‌شوند و تحصیلات خود را آغاز‌ می‌کنند. دوره‌های تحصیلات اجباری دانش‌آموزان تا سال دهم ادامه دارد و پس از آن، ادامه تحصیل اختیاری است.

استرالیا یک چهارچوب مشخص تحت عنوان چهارچوب صلاحیت استرالیا (AQF) در نظر گرفته است. طبق این چهارچوب، دانش‌آموزان در 10 سطح مختلف قرار‌ می‌گیرند. سطح 1 تا 4 مربوط به مراحل آموزشی مقدماتی است که گرفتن مدرک آن از 6 ماه تا یک سال زمان می‌برد. سطح 5 مربوط به مدرک دیپلم است و به دانش‌آموزان کمک‌ می‌کند تا دانش شناختی و فنی کافی را در زمینه‌ای خاص به‌دست آورند.

سطح 6 به‌عنوان فوق‌دیپلم یا دیپلم پیشرفته شناخته‌ می‌شود که معمولا 2 تا 3 سال طول‌ می‌کشد. سطح 7 معادل مدرک کارشناسی در دانشگاه است. پس از آن، سطح 8 شامل کارشناسی افتخاری، سطح 9 کارشناسی‌ارشد و سطح 10 دکتری است.

شرایط و هزینه تحصیل در مدارس استرالیا

مدارس استرالیا همواره به‌دلیل داشتن سطح کیفی بالا مورد توجه بسیاری از دانش‌آموزان در جهان قرار گرفته‌اند. مدارس این کشور، به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم‌ می‌شوند که مدارس دولتی تحت کنترل ایالت‌ها هستند و مدارس خصوصی نیز توسط سازمان‌های خصوصی مدیریت‌ می‌شوند.

در کشور استرالیا، دانش آموزان از 7 سالگی وارد دوره ابتدایی‌ می‌شوند و تا 12 یا 13 سالگی در این دوره قرار دارند. سپس وارد متوسطه و دبیرستان می‌شوند و تا 18 سالگی در این مقطع تحصیل‌ می‌کنند. همان‌طور که‌ می‌دانید، زبان رسمی تحصیل در کشور استرالیا، انگلیسی است؛ بنابراین یکی از شرایط تحصیل در مدارس استرالیا، داشتن دانش زبان انگلیسی است.

هزینه تحصیل در استرالیا و در مدارس دولتی، برای شهروندان این کشور، رایگان است؛ اما دانش‌آموزان بین‌المللی باید هزینه‌ای برای آن پرداخت کنند. علاوه بر این، هزینه‌های جانبی مانند هزینه بیمه، سفرهای علمی و... نیز برای دانش‌آموزان وجود خواهد داشت.

 

شرایط تحصیل در استرالیا

شرایط و هزینه تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا

کشور استرالیا، میزبان تعداد زیادی از دانشگاه‌های برتر جهان است و افراد زیادی هر سال برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به استرالیا مهاجرت‌ می‌کنند. تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا از 18 سالگی آغاز‌ می‌شود. دانشجویان در کشور استرالیا، به‌مدت 4 سال در مقطع کارشناسی تحصیل‌ می‌کنند. شرایط تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا در مقطع کارشناسی عبارت هستند از:

  • مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره آیلتس 6؛
  • معدل دیپلم بالای 15؛
  • تمکن مالی؛

پس از اتمام دوران کارشناسی، دانشجویان در صورت تمایل‌ می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنند. دوره کارشناسی‌ارشد، در کشور استرالیا، به دو دسته آموزش‌محور و پژوهش‌محور تقسیم‌ می‌شود. شرایط تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا در مقطع کارشناسی ارشد شامل موارد زیر‌ می‌شود:

  • مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره آیلتس 6.5؛
  • معدل کارشناسی بالای 15؛
  • تمکن مالی؛

دانشجویان‌ می‌توانند پس از کارشناسی‌ارشد، در مقطع دکتری ادامه‌تحصیل دهند. این دانشجویان نیز باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره آیلتس 7؛
  • مقالات علمی؛
  • حمایت سوپروایزر؛
  • تمکن مالی؛

هزینه‌های عمومی تحصیل در استرالیا

به‌صورت کلی هزینه تحصیل در استرالیا، با توجه به رشته، دانشگاه یا مدرسه و مقطع تحصیلی متفاوت است و دانشجویان باید هزینه محل اسکان، خوردوخوراک و... را نیز در نظر بگیرند.

  • هزینه تحصیل در مقطع دبستان بین 7800 تا 30000 دلار استرالیا در سال است.
  • برای مقطع دبیرستان، هزینه تحصیل از 4000 تا 22000 دلار استرالیا در سال تغییر‌ می‌کند.
  • به‌طور متوسط هزینه شهریه دانشگاه در مقطع کارشناسی از 25000 دلار استرالیا آغاز و تا 40000 دلار متغیر است.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز باید بین 22000 تا 50000 دلار استرالیا در سال هزینه شهریه پرداخت کنند.
  • هزینه شهریه دانشجویان مقطع دکتری نیز از 15000 تا 35000 دلار استرالیا در سال است.

البته باید در نظر داشته باشید که برخی از دانشگاه‌های برتر استرالیا ممکن است شهریه‌ای تا 70000 دلار استرالیا در سال را دریافت کنند. علاوه بر این، برخی هزینه‌های دیگر نیز برای دانشجویان وجود دارد که متقاضیان باید برای محاسبه هزینه تحصیل در استرالیا، آن‌ها را مدنظر قرار دهند.

هزینه تحصیل در استرالیا

شرایط دریافت کمک هزینه تحصیلی در استرالیا

از آنجا که هزینه تحصیل در کشور استرالیا گران است، امکان دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی در تمامی مقاطع فراهم شده است. به‌صورت کلی، شرایط دریافت این بورسیه‌ها برای دانش‎آموزان یا دانشجویان بین‌المللی دشوارتر از شهروندان استرالیا است.

شرایط عمومی برای بسیاری از این کمک‌هزینه‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی مشابه است. افراد باید ضمن داشتن سوابق علمی مناسب، معدل بالایی نیز داشته باشند. علاوه بر این، سطح زبان انگلیسی آن‌ها با توجه به آزمون‌های معتبر مانند آیلتس نیز بالا باشد. با داشتن این شرایط، افراد در مقاطع مختلف، شانس بالایی برای دریافت انواع کمک‌هزینه‌ها را دارند.

روش‌های کاهش هزینه تحصیل در استرالیا

همان‌طور که مطرح شد، دولت استرالیا برای کاهش هزینه‌های تحصیل در مقاطع مختلف و حمایت از دانشجویان، راه‌های مختلفی را پیش روی آن‌ها قرار داده است. یکی از راه‌‌های کاهش هزینه تحصیل در استرالیا، دریافت بورسیه تحصیلی است. دانشجویان‌ می‌توانند با برآورده‌کردن شرایط موردنیاز، برای دریافت بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی اقدام کنند. این بورسیه‌ها در تمامی مقاطع تحصیلی وجود دارند و قابل‌استفاده هستند.

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را دارند، شانس بیشتری برای دریافت این بورسیه‌های تحصیلی خواهند داشت. بورسیه‌های تحصیلی، توسط دانشگاه، دولت یا حتی برخی از سازمان‌های خصوصی، به دانشجویان اهدا‌ می‌شوند.

یکی دیگر از راه‌های کاهش هزینه تحصیل در استرالیا، انجام کار حین تحصیل است. دولت استرالیا این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده است که در طول تحصیل خود، به مدت حداکثر 40 ساعت در دو هفته مشغول به کار شوند؛ علاوه بر این، درصورتی که در زمان تعطیلات دانشگاه قرار داشته باشند،‌ می‌توانند بدون محدودیت زمانی نیز کار کنند.

کلام آخر

در این مطلب، به بررسی شرایط تحصیل در استرالیا و هزینه‌های آن پرداختیم. استرالیا، یکی از برترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان و دانش‌آموزان بین‌المللی به‌شمار می‌رود. درصورتی‌که شما نیز قصد ادامه‌تحصیل در کشور استرالیا را دارید،‌ می‌توانید با دریافت مشاوره از متخصصان مهاجرت پلاس، مسیر خود را برای رسیدن به این رویا مشخص کنید و به اهداف خود برسید؛ بنابراین فرصت را غنیمت شمارید و هر چه سریع‌تر برای دریافت مشاوره رایگان اقدام کنید تا مسیر خود را برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا هموارتر کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها