ویزای تحصیلی آلمان برای تحصیل در آلمان

ویزای تحصیلی آلمان برای تحصیل در آلمان

 

برای گرفتن ویزای تحصیلی آلمان از کجا شروع کنیم؟ مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آلمان چیست؟ نحوه اخذ ویزای تحصیلی آلمان برای تحصیل در آلمان را اینجا بخوانید.

آلمان یکی از کشورهایی است که به واسطه سیستم آموزشی قدرتمند، دانشگاه‌های معتبر و امکان تحصیل رایگان به شدت مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار گرفته است. برای تحصیل در آلمان لازم است که ویزای تحصیلی این کشور را داشته باشید. این نوع ویزا به شما امکان اقامت موقت در کشور آلمان در طول دوران تحصیل را می‌دهد. در این مطلب، نحوه اخذ ویزای تحصیلی آلمان و مدارک مورد نیاز برای آن را بررسی خواهیم کرد.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان

اگر قصد اخذ ویزای تحصیلی آلمان را دارید، بهتر است قبل از شروع، ابتدا مراحل کار را بدانید و یک برنامه ریزی مناسب برای آن انجام دهید. در ادامه، مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان را بررسی می‌کنیم.

انتخاب رشته تحصیلی

قبل از انجام هر کاری باید رشته و مقطع تحصیلی مورد نظرتان را انتخاب کنید. برای انتخاب رشته بهتر است به شرایط بازار کار آلمان توجه داشته باشید. بعد از فارغ التحصیلی برای اینکه بتوانید اقامت خود را در آلمان تمدید کنید، نیاز به پیدا کردن یک شغل در این کشور خواهید داشت. بنابراین از همان ابتدا به این موضوع فکر کنید و حتی الامکان رشته‌ای را انتخاب کنید که بازار کار خوبی در آلمان داشته باشد.

انتخاب دانشگاه محل تحصیل

برای تحصیل در آلمان لازم است که پذیرش تحصیلی یکی از دانشگاه‌های این کشور را بگیرید. برای گرفتن پذیرش ابتدا باید یک یا چند دانشگاه را بر اساس شرایط خودتان انتخاب کنید. منظورمان از شرایط خودتان چیزهایی مثل نمره معدل، مهارت در زبان و... است. علاوه بر این به مواردی مثل اعتبار بین المللی دانشگاه، امکانات آموزشی و رفاهی از جمله خوابگاه دانشجویی، انگلیسی یا آلمانی بودن برنامه‌های تحصیلی و همچنین شهر محل تحصیل هم دقت داشته باشید.

المان2

گرفتن پذیرش تحصیلی آلمان

بدون گرفتن پذیرش تحصیلی آلمان امکان گرفتن ویزای تحصیلی این کشور را نخواهید داشت. برای گرفتن پذیرش تحصیلی آلمان ابتدا باید دانشگاه‌هایی را پیدا کنید که شرایط اخذ پذیرش آنها را داشته باشید. این شرایط شامل حداقل نمره معدل، حداقل نمره زبان و سایر مواردی است که دانشگاه مقصد آن را تعیین می‌کند.

بعد از پیدا کردن دانشگاه‌های مناسب باید یک یا چند تا از آنها را انتخاب کنید و درخواست پذیرش تحصیلی خودتان را برای آنها ارسال کنید. در کنار درخواست پذیرش لازم است که مدارک مختلف شامل سوابق تحصیلی، نمره زبان و مدارک هویتی را هم ارسال کنید. سپس باید منتظر بمانید تا درخواست شما در کمیسیون مربوطه بررسی شود و در صورتی که درخواستتان تایید شود، پذیرش دانشگاه را دریافت خواهید کرد.

آماده کردن مدارک ویزای تحصیلی آلمان

بعد از گرفتن پذیرش تحصیلی نوبت به اخذ ویزا می‌رسد. اولین کاری که باید انجام دهید، آماده کردن مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان است. در ادامه، مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزای تحصیلی آلمان آمده است:

  • فرم درخواست تکمیل شده ویزای تحصیلی آلمان
  • پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • اصل و ترجمه مدارک هویتی از جمله کارت ملی و شناسنامه
  • تاییدیه پذیرش تحصیلی
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • مدارک مربوط به اثبات تمکن مالی از جمله گردش حساب بانکی
  • دو قطعه عکس بیومتریک
  • مدارک مربوط به سوابق تحصیلی
  • رزومه کاری در صورت وجود
  • انگیزه نامه تحصیلی

برای آماده سازی مدارک زمان کافی بگذارید و دقت داشته باشید که گاهی وجود یک نقص یا اشتباه کوچک می‌تواند فرآیند رسیدگی به درخواست ویزای شما را دچار مشکل کند. بهتر است یک چک لیست از مدارک مورد نیاز ایجاد کنید و طبق یک برنامه زمانی مشخص برای آماده سازی آنها اقدام نمایید.

المان3

رزرو کردن وقت سفارت

برای گرفتن وقت سفارت آلمان جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور باید به سایت کارگزاری ویزامتریک مراجعه کنید. بعد از ایجاد حساب کاربری در این سایت باید نوع ویزای مورد نظرتان را مشخص کنید. سپس به صورت آنلاین برای گرفتن وقت مصاحبه درخواست دهید. تاریخ و ساعت مراجعه حضوری به ویزامتریک نیز در سایت همین کارگزاری مشخص خواهد شد.

ارائه درخواست ویزای تحصیلی

بعد از گرفتن وقت مصاحبه باید در روز و ساعت تعیین شده به محل کارگزاری ویزامتریک در تهران مراجعه کرده و درخواست‌تان را همراه با مدارک مورد نیاز ارائه کنید. همچنین اقدامات مربوط به بیومتریک از جمله عکس و انگشت نگاری هم در همان روز انجام می‌شود. شما می‌توانید روند رسیدگی به پرونده خود را در سایت ویزامتریک پیگیری کنید.

بعد از ارائه درخواست باید منتظر بمانید تا افسر پرونده در رابطه با درخواست شما تصمیم بگیرد. دقت داشته باشید که تصمیم گیری در مورد قبول یا رد درخواست ویزای تحصیلی آلمان فقط به عهده سفارت و افسر مهاجرت مربوطه است و کارگزاری ویزامتریک هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. معمولا نتیجه بررسی پرونده ویزای تحصیلی طی چند هفته به شما اعلام خواهد شد.

اگر درخواست ویزای تحصیلی آلمان مورد قبول واقع شود باید کم کم بار سفر به این کشور را ببندید، اما در صورتی که درخواست شما ریجکت شود می‌توانید به نتیجه اعتراض کنید. دقت کنید که انجام اعتراض و رسیدگی مجدد به پرونده مشمول هزینه اضافی خواهد شد.

همانطور که می‌بینید گرفتن ویزای تحصیلی آلمان فرآیند پیچیده‌ای نیست، اما توصیه می‌کنیم که برای مواردی مثل اخذ پذیرش و آماده کردن مدارک ویزا از مشاوره موسسات معتبر در این حوزه استفاده کنید. گاهی اوقات توجه به جزئیات و ریزه کاری‌های اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌تواند برگ برنده شما در این زمینه باشد.

لتسگویونی یکی از موسسات معتبر در حوزه اعزام دانشجو به خارج از کشور است که با دانشگاه‌های مختلف دنیا همکاری می‌کند. برای تحصیل در آلمان و اخذ ویزای تحصیلی این کشور می‌توانید روی مشاوره تخصصی کارشناسان لتسگویونی حساب کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها