برگزاری کنکور سال ۱۴۰۲ با ۴ تغییر اساسی در دو نوبت دی‌ماه و تیرماه

کنکور سال ۱۴۰۲ با ۴ تغییر اساسی در دو نوبت دی‌ماه و تیرماه برگزار خواهد شد.

برگزاری کنکور سال ۱۴۰۲ با ۴ تغییر اساسی در دو نوبت دی‌ماه و تیرماه

پس از اینکه رئیس جمهور اصلاحیه مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد، آب پاکی روی آتش تغییر یا عدم کنکور تغییر ریخته شد چراکه به طور حتم کنکور ۱۴۰۲ با تغییر جدی مواجه خواهد شد؛ بنابراین دیگر داوطلبان نباید به بحث‌های حاشیه‌ای توجه کنند و از آنجایی که مصوبه از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده تغییرات قطعی است. بر این اساس سازمان سنجش آموزش کشور که مسئولیت برگزاری سنجش یا همان آزمون را دارد مقدمات لازم را فراهم کرده تا داوطلبان از هم‌اکنون بتوانند خود برای شیوه جدید برگزاری کنکور آماده کنند.

برگزاری آزمون در دو نوبت

بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور در ۲ نوبت در سال برگزار خواهد شد. بر این اساس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده که کنکور در دو نوبت در ماه‌های دی ۱۴۰۱ و تیر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

ثبت‌نام نوبت اول ۸ تا ۱۴ آبان  ۱۴۰۱ است و اجرای آزمون ۲۹ و ۳۰ دی ۱۴۰۱ خواهد بود که پنجشنبه صبح آزمون رشته گروه تجربی، بعدازظهر پنج‌شنبه آزمون گروه زبان و جمعه آزمون‌های گروه انسانی و گروه ریاضی و عصر آزمون گروه هنر برگزار می‌شود.

برای نوبت دوم ثبت‌نام ۱۶ تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ است که آزمون در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۴ و ۱۵ تیر برگزار خواهد شد که صبح پنج‌شنبه آزمون گروه‌های انسانی و ریاضی و بعد از ظهر پنج‌شنبه آزمون گروه هنر و پنج شنبه آزمون گروه تجربی و عصر جمعه آزمون گروه زبان خواهد بود.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور محدودیتی برای شرکت در آزمون نیست، اما نتیجه کنکور تا چهار بار اعتبار دارد. داوطلب در طول دو سال (یعنی ۴ بار آزمونی که می‌دهد) می‌تواند از نتیجه دو آزمون خود استفاده کند.

به گفته حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور به آنا، هر کنکور تا دو سال اعتبار دارد و اگر فرد، برای بار پنجم در کنکور شرکت کند، نمره آزمون اول او اعتبار ندارد.

حذف دروس عمومی از سوالات کنکور

تغییر مهم دیگر در سوالات کنکور است از این پس سوالات کنکور تنها از دروس تخصصی طرح خواهد شد و دیگر دروس عمومی جز منابع امتحانی کنکور نیستند و در قسمت سوابق تحصیلی داوطلبان لحاظ خواهد شد.

و اما نحوه محاسبه سوابق تحصیلی

نگرانی مهم داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ تاثیر قطعی سوابق تحصیلی است. بر مبنای اعلام عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش، میزان تاثیر سوابق تحصیلی ۴۰ درصد قطعی و از پایه دوازدهم است. بر این اساس با افزایش سال‌های برگزاری امتحانات به صورت نهایی سهم سوابق تحصیلی به میزان ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین داوطلبان مطمئن باشند که اگر امتحان نهایی در هر یک از مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار نشود در کنکور آن سال اثرگذار نخواهد بود.

حذف زیرگروه‌های آموزشی در کنکور

در مدل جدید کنکور زیرگروه‌های آموزشی حذف می‌شوند. مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در این باره به خبرنگار آنا می‌گوید: «قبلا زیرگروه‌های مختلفی وجود داشت، اما اکنون زیرگروه‌ها حذف می‌شوند و یک نمره نهایی برای داوطلبان درنظر گرفته خواهد شد.»

با این حال به نظر می‌رسد که باید مسئولان با شفاف‌سازی بیشتری به همه ابهامات داوطلبان پاسخ دهند تا سوالی در ذهن کنکوری‌ها باقی نماند و مایه نگرانی یا استرس نشود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها