نسل جدید دنبال تغییر حکومت نیست/ این نسل معترض یک نسل لمپن، بی‌حیا و بی‌دین نیست و مساله اش «زندگی» است

استاد جامعه‌شناس دانشگاه تهران گفت: این نسل معترض یک نسل لمپن، بی‌حیا و بی‌دین نیست، بلکه ایرانی‌تر از نسل‌های دیگر بوده و مساله او «زندگی» است. علت معترض بودن آنها هم این است که در یک دوره تاریخی متولد شده که پدر و مادرانشان زندگی خوبی نکرده‌اند و آرزوی پنهان خانواده‌هایشان، زندگی کردن است.

نسل جدید دنبال تغییر حکومت نیست/ این نسل معترض یک نسل لمپن، بی‌حیا و بی‌دین نیست و مساله اش «زندگی» است

تقی آزاد ارمکی در تحلیل ناآرامی‌های اخیر می‌گوید: خانواده‌های معترضین یا درگیر انقلاب بودند یا جنگ کرده‌اند و یا مسائل پس‌ از جنگ را دیده‌اند که همه این مسائل باعث نبود آرامش برای آنها شده است.

وی ادامه داد: این نسل بر اساس آرزوها و آمالی که در خانواده، مدرسه، رسانه، جامعه جهانی و... در آنها به وجود آمده، دغدغه زندگی کردن پیدا کرده است، این افراد هر کنش ارادی یا غیرارادی، احساسی یا عقلانی که انجام می‌دهند در جهت مهم جلوه دادن خواسته‌های‌شان‌ هستند که همان سامان یافتن زندگی است.

آنها به دنبال تغییر حکومت نیستند

این استاد جامعه‌شناسی اظهار کرد: این نسل می‌خواهد به نظام سیاسی بگوید که به زندگی آنها توجه کند و اصلا در پی انقلاب و جنگ و ستیز نیست، به همین دلیل باید گفت که آنها صلح‌طلب بوده و خشونت‌طلب نیستند و در پی عبور از این موقعیت نابهنجار، پرمساله، پرحادثه و پرتنش هستند.

دکتر آزاد ارمکی ادامه داد: من این را صریح بگویم که این جوانان در پی انقلاب نیستند. رسانه‌های خارجی آنها را انقلابی‌ می‌نامند چون می‌خواهند رژیم را تغییر دهند اما این معترضان اساسا در پی تغییر رژیم نبوده و خواسته آنها تغییر برخی رویه‌ها است. بنابراین کسی که در پی تغییر رویه‌ است اساسا به دنبال انقلاب نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر نگرش این نسل از آموزش‌های فضای مجازی است، گفت: خیر، فضای مجازی فقط یک بستر و زمینه بوده، اما خواسته آنها بر اساس ضرورت زمانه است، این نسل در زمانه‌ای زیست می‌کند که در تمام دنیا زندگی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. جوانان آمریکایی و اروپایی و ... هم به دنبال زندگی هستند. مثلا در فرانسه شرایط سیاسی بسیار بدی به وجود آمد، به شکلی که حدود دو سال «دستمال زردها» در خیابان‌ها تظاهرات‌های اعتراضی برپا کردند، اما به دنبال تغییر رژیم نبودند، آنها می‌گویند مختصات زندگی مدرن ما که درآمد کافی، عدم دریافت مالیات نابجا، زورگویی و... بود چرا از بین رفته است. خواسته مردم ما نیز احیای زندگی است.

این استاد جامعه‌شناس ادامه داد: البته باید مراقب بود اگر مساله تغییرات در ذهن آنها تکرار شود و مسائل با تدبیر حل نشود ممکن است فکرهای دیگری نیز در ذهن آنها شکل بگیرد. فراموش نکنیم که رسانه‌های خارجی آنها را تحریک می‌کنند و ما هم در شرایط منطقه‌ای ویژه‌ای هستیم پس در این شرایط نظام سیاسی ما، اگر آنها را به عاملیت دست بیگانگان متهم کند و بگوید شما به دنبال تغییر هستید، این ذهینت در آنها قوت می‌گیرد.

تغییر رویه‌ها؛ خواسته معترضان

دکتر آزاد ارمکی در اداکه گفت و گو با همشهری آنلاین، در توضیح اینکه منظورش از خواسته برخی جوانان برای تغییر رویه‌ها چیست؟ گفت: این تغییر رویه از پدران این نسل به آنها منتقل شده که آن هم به دلیل کمبودها و ضرورت‌های دوره تاریخی است. والدین این نسل، آنها را برای کسب تحصیل و مهارت یاری می‌کنند تا فرزندان‌شان زندگی‌های بهتری داشته باشند، پس نمی‌توانیم بگوییم این پدر و مادرها این مساله را نمی‌فهمند و این ایده و آرمان را ندارند، مساله تنها به دهه هشتادی‌ها مربوط نمی‌شود و به نوعی دغدغه کل جامعه است.

این استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران همچنین درباره آسیب های کشانده شدن ناآرامی ها بین دانش آموزان گفت: دانش‌آموزان را نمی‌توان اصلی‌ترین قشر معترض دانست، اولین معترضین، بخشی از مردم بودند که بعد از آنها دانشجویان نیز آن خط را ادامه دادند و در آخرین مرحله مدارس و دانش‌آموزان، خصوصا دختران نیز به آنها اضافه شدند که در حال حاضر مساله و معضل اصلی همین آخرین‌ها هستند.  

نسل جدید به دنبال انقلاب نیست | رسانه‌های خارجی جوانان معترض را انقلابی‌ می‌نامند چون آنها می‌خواهند رژیم را تغییر دهند | به آشتی ملی نیاز داریم

توجه به خواست جوانان

دکتر آزاد ارمکی با بیان اینکه احساسات ظریف و عاطفی تعدادی از دانش‌آموزان به صورت اعتراض نمایان شده است، افزود: این مساله نباید برجسته شود، بلکه باید از طریق مسئولان، معلمان، مدیران مدارس و والدین مدیریت و سر و سامان داده شود، نه اینکه نیروی امنیتی و پلیس ورود کند. بنابراین اگر خود والدین و مدیران مدارس اوضاع را کنترل کنند ما می‌توانیم از این موضوع خارج شویم، در غیر این صورت در آینده این دانش‌آموزان در داخل یا خارج از کشور دانشجو می‌شوند و آماده اجرای اعتراضات و حرکات اجتماعی دیگری می‌شوند که این بار ممکن است با خشم همراه باشد.

وی در پایان گفت: ما برای ایجاد آرامش باید به آشتی ملی برسیم، تنها راه برون‌ رفت از هر مشکلی، صلح است. هر چند برخی در این شرایط دوست دارند بگویند کشور درگیر جنگ و جدل داخلی است اما من به این اعتقاد ندارم و معتقدم ما در ایران درگیر جنگ نیستیم و تنها دچار فاصله شده‌ایم به همین خاطر باید بین ملت و مسئولان و سیاست‌مداران کشور آشتی ملی اتفاق بیافتد.

منبع: همشهری آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها