هزینه‌های هنگفت برگزاری مراسم عروسی/ یک شب عروسی چقدر برای عروس و داماد خرج دارد؟

یکی از مشکلات و موانع جوانان در امر ازدواج، هزینه‌های هنگفت برگزاری مراسم عروسی است که به عروس و داماد و خانواده‌‍‌هایشان تحمیل می‌شود

هزینه‌های هنگفت برگزاری مراسم عروسی/ یک شب عروسی چقدر برای عروس و داماد خرج دارد؟

معمولاً اولین گزینه‌ای که در چک‌لیست برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم عروسی به‌چشم می‌خورد، رزرو سالن عروسی است که بخش چشمگیری از هزینه‌های مربوط به برگزاری مراسم به آن اختصاص می‌یابد؛ رزرو تالار عروسی به مراتب دشوارتر از محضر عقد در تهران می‌باشد، هزینه رزرو تالار یا باغ تالار بسته به شهر و منطقه محل زندگی، تعداد مهمانان دعوت‌شده به مراسم و … متغیر است.

معمولاً سالن‌های برگزاری مراسم عروسی جدای از هزینه‌های ذکرشده، ورودی نیز دریافت می‌کنند. به‌طورتقریبی بودجه‌ای که باید برای رزرو تالار یا باغ تالاری با خدماتی مانند منوی پذیرایی، گل‌آرایی و دکوراسیون به همراه ورودی در نظر بگیرید، بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است. معمولاً هزینه رزرو تالار و پذیرایی از مهمان‌ها بر عهده خانواده داماد یا داماد است.

هزینه کارت دعوت عروسی

کارت دعوت عروسی نیز بخشی از هزینه‌های برگزاری مراسم عروسی را به‌خود اختصاص می‌دهد. بهتر است برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از کارت دعوت آنلاین استفاده کنید؛ اما اگر شیوه سنتی را برای دعوت کردن از مهمانانتان ترجیح می‌دهید، لازم است بدانید که هزینه تهیه کارت دعوت عروسی به طرح انتخابی و تعداد مهمانانتان بستگی دارد. به‌طور کلی هزینه یک کارت دعوت از ۳۰ هزار تومان شروع می‌شود و در برخی موارد حتی به ۵۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

هزینه کیک عروسی

کیک عروسی یک از اقلامی است که خرید آن برای برگزاری مراسم عروسی ضروری نیست. اما اگر می‌خواهید مراسم عروسی باشکوه‌تری داشته باشید، سفارش کیک عروسی می‌تواند رضایتمندی بیشتری برایتان به‌همراه داشته باشد. تعداد طبقات کیک، طراحی آن و شیرینی‌سرایی که کیک را به آن سفارش می‌دهید، تعیین‌کننده مبلغ کیک عروسیتان هستند. کیک عروسی حداقل از کیلویی ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان آغاز شده و حداکثر به کیلویی ۶۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

هزینه میوه و شیرینی عروسی

میوه و شیرینی از الزامات پذیرایی مراسم عروسی به‌حساب می‌آیند. هزینه‌ای که باید بابت خرید میوه و شیرینی پرداخت می‌کنید به تعداد مهمانان، انواع شیرینی و میوه سفارشی و کیفیت آن‌ها بستگی دارد. با توجه به قیمت‌های سرسام‌آور سال ۱۴۰۱ باید حداقل ۱۵ میلیون تومان برای پذیرایی از تقریباً ۲۰۰ نفر مهمان در نظر داشته باشید.

هزینه کرایه یا خرید لباس عروس

کرایه و یا خرید لباس عروس نیز یکی از مواردی است که هزینه زیادی را در برگزاری مراسم به خانواده داماد تحمیل می‌کند. وظیفه تهیه لباس عروس و پرداخت هزینه مربوط به آن برعهده خانواده داماد است. درصورتی‌که بخواهید در سال ۱۴۰۱ لباس عروس خود را بخرید، بسته به ساده یا طرح دار بودن و جنس لوازمی که در آن‌ها به کار می‌رود، باید بودجه‌ای بین ۲۰ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان و در صورت کرایه آن باید مبلغی بین ۳ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان در نظر بگیرید.

هزینه کرایه و تزئین ماشین عروس

اگر ماشین خودتان برای گل‌آرایی مراسم عروسیتان مناسب است، نیازی به کرایه ماشین عروس ندارید و به‌این‌ترتیب می‌توانید تقریبا ۱.۵ میلیون تومان در هزینه‌های مراسمتان صرفه‌جویی کنید. گاهاً برای کرایه ماشین‌های لوکس خارجی هزینه‌های هنگفت و شاید بیش از ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌شود.

هزینه تزئین ماشین عروس به نوع و مقدار گل و طرح و دیزاین انتخابی و حتی فصل برگزاری مراسم عروسی بستگی دارد. اگر از گل‌های ساده و معمولی برای تزئین ماشین عروس استفاده کنید، هزینه تقریبی ۱.۵ میلیون تومان و اگر از گل‌های زیبا و گران‌قیمت‌تری استفاده کنید، هزینه تقریبی ۳ تا ۴.۵ میلیون تومان باید بپردازید.

هزینه دسته گل عروس

هزینه دسته گل عروس در سال ۱۴۰۱ نیز بر اساس نوع گل و طرح انتخابی متغیر است. اگر از گل‌های ساده‌تری استفاده شود، مبلغی بین ۹۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان و اگر از گل‌های زیباتری استفاده شود، مبلغی بین ۳ هزار تا ۴میلیون تومان باید برای آن اختصاص دهید.

هزینه فیلم‌برداری از مراسم و آتلیه عکاسی

هزینه آتلیه عکاسی عروسی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است. به‌طورکلی هزینه آتلیه براساس تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری، تهیه کلیپ مراسم فرمالیته و مراسم اصلی، تهیه آلبوم عکس دیجیتال یا چاپی تعیین می‌شود. این هزینه‌ها به‌طور میانگین بین ۴ تا ۱۲ میلیون تومان متغیر است. درصورتیکه می‌خواهید از هزینه‌های مراسمتان بکاهید بهتر است از تهیه کلیپ اسپرت و فرمالیته صرف‌نظر کنید یا تجهیزاتی مانند هلی‌شات را از پکیج پیشنهادی آتلیه حزف نمائید.

هزینه دی جی یا گروه موسیقی

یکی از ضروریات برگزاری مراسم عروسی، انتخاب یک دی جی یا گروه موسیقی خوب است. بدون وجود موسیقی، جشن و پایکوبی در مراسم عروسی امکان‌پذیر نخواهد بود. انتخاب دی جی یا گروه موسیقی بسیار حائز اهمیت است و علاوه بر شهرت آنها، تحقیق و جستجو و مشاهده نمونه کار‌ها می‌تواند در انتخابتان تأثیر چشمگیری داشته باشد. هزینه استخدام یک دی جی یا گروه موسیقی هم به شهرت و امکاناتشان بستگی دارد. معمولاً یک گروه کوچک موسیقی حداقل ۳ میلیون تومان برای اجرا در مراسمتان دریافت خواهد کرد.

هزینه آرایشگاه عروس

هزینه آرایشگاه عروس در سال ۱۴۰۱ نیز ثابت نبوده و بسته به آرایشگاه انتخابی و شهرت میکاپ آرتیست و منطقه‌ای که آرایشگاه در آن واقع شده است، متغیر خواهد بود. درصورتیکه بخواهید یکی از آرایشگران معروف، میکاپ روز عروسیتان را انجام دهد باید حداقل ۲ میلیون تومان و حداکثر ۸ میلیون تومان یا بیشتر برای آن اختصاص دهید. این هزینه‌ها تنها به میکاپ و شینیون عروس اختصاص دارد و برای سایر خدمات زیبایی مانند رنگ یا هایلایت موها، تاج سر، اپیلاسیون و … هزینه مجزایی بپردازید.

خرید حلقه عروس و داماد

پرداخت هزینه حلقه عروس بر عهده خانواده داماد و حلقه داماد بر عهده خانواده عروس می‌باشد. این هزینه نیز بر اساس نرخ روز طلا، پلاتین یا نقره، سنگ یا کریستال به‌کاررفته و وجود و عدم وجود جواهر در طراحی حلقه‌ها بستگی دارد. برای خرید هر یک از حلقه‌های عروس و داماد، در صورت ساده بودن حلقه، حداقل ۶ میلیون تومان در نظر داشته‌باشید.

هزینه خرید سرویس عروس

مواردی مانند وزن طلای به‌کاررفته، وجود یا عدم وجود جواهر، طراحی و کارمزد، سنگ یا کریستال، در تعیین قیمت سرویس طلا موثر هستند. هزینه خرید سرویس طلای عروس بر عهده خانواده داماد است. حداقل باید ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان بودجه برای خرید یک سرویس طلای ظریف در نظر بگیرید.

هزینه‌های جانبی دیگر در برگزاری مراسم عروسی

خانواده داماد باید بودجه تقریبی حداقل ۱۰میلیون تومان برای خرید لوازم شخصی عروس مانند کیف و کفش عروس، لوازم آرایشی و بهداشتی، سشوآر، لباس، ست حمام و … کنار بگذارند. بدیهی است که این مبلغ بر اساس جنس، کیفیت و برند کالای موردنظر متغیر بوده و می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

هزینه چیدمان سفره عقد

اگر می‌خواهید در هزینه برگزاری مراسم عروسیتان صرفه‌جویی کنید، بهتر است از سفره عقد آماده محضرخانه یا تالار استفاده کنید. اما اگر طراحی و سبک خاصی را برای چیدمان سفره عقدتان در نظر دارید، می‌توانید تزئین آن را به یک طراح سفره‌آرایی بسپارید که در این صورت باید مبلغ بیشتری پرداخت کنید. هزینه یک سفره عقد ساده از ۵ میلیون تومان آغاز شده و بسته به اقلام به‌کاررفته در طراحی سفره، این مبلغ افزایش می‌یابد.

هزینه خرید لباس داماد

رنج قیمت خرید کت‌وشلوار دامادی متغیر است که بر اساس جنس، کیفیت و برند آن از حداقل ۲ میلیون تومان آغاز می‌شود. برای تکمیل استایل داماد معمولاً از دستمال جیبی، پیراهن، کراوات و کمربند نیز استفاده می‌شود که باید حداقل ۱ میلیون تومان نیز برای خرید آن‌ها در نظر داشت.

هزینه آرایشگاه داماد

در سال‌های اخیر به‌ویژه سال ۱۴۰۱ هزینه آرایشگاه داماد افزایش چشمگیری داشته است. برای آرایش و آماده‌سازی داماد معمولاً ابتدا سر و صورت داماد را اصلاح کرده سپس به کار‌های مراقبت پوستی مانند استفاده از انواع ماسک‌های آبرسان و احیاکننده پوست، گریم صورت و … می‌پردازند که در مجموع هزینه تقریبی بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان را در پی دارد.

سایر هزینه‌های داماد

برای خرید لوازم شخصی داماد مانند کفش داماد، ست حاوی کیف پول، جاکلیدی و دکمه سرآستین، لوازم بهداشتی مانند ست ناخن‌گیر، ست حمام و حوله، ست اصلاح و دستگاه ریش‌تراش برقی، لباس منزلی، ست آرایش مو و … باید حداقل مبلغی معادل ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفت. بدیهی است که این مبلغ بر اساس جنس و برند کالای موردنظر متغیر بوده و می‌تواند افزایش یا کاهش داشته باشد.

سخن آخر

به‌طورکلی با توجه به نوسان قیمت ارز و در نتیجه تأثیرات آن روی بازار، قیمت اجناس و کالا‌های مختلف با نوسانات روزانه زیادی همراه است و پیش‌بینی دقیق هزینه‌های برگزاری مراسم عقد و عروسی تاحدودی غیرممکن است. اما به‌طور تقریبی می‌توان گفت برای برگزاری یک مراسم ساده با حضور تعداد کمی از مهمانان باید حداقل و تقریباً ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون و با حضور تعداد بیشتری از مهمانان مثلاً مهمانان ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر، تقریباً ۲۰۰تا ۳۰۰ میلیون بودجه در نظر گرفت.

منبع: آرمان امروز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها