۱۷ خوردنی کمک کننده برای ترک سیگار

اگر ترک سیگار برایتان دشوار به نظر می‌رسد، می‌توانید از این خوراکی‌ها کمک بگیرید.

۱۷ خوردنی کمک کننده برای ترک سیگار

مایکل فیور، مدیر مرکز تحقیقات دخانیات در دانشگاه ویسکانسین و دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی در مدیسون می‌گوید: سیگار کشیدن توانایی حس طعم و بو را کاهش می‌دهد و یک پک دود دخانیات در حدود ۷ هزار ماده شیمیایی مخلوط سمی را آزاد می‌کند که برخی از آن‌ها می‌توانند به گیرنده‌های عصبی در دهان آسیب وارد کنند و توانایی‌های احساس مزه را در شما کاهش دهند. اما خبر خوب این است که این آسیب همیشه دائمی نیست و با گذشت دو هفته از ترک سیگار، متوجه خواهید شد که چگونه می‌توانید دوباره از عطر و طعم لذت ببرید.

رژیم ترک سیگار

در عین حال، هنگامی که سعی در ترک کردن سیگار دارید، آنچه می‌خورید می‌تواند به شما در ادامه مسیر کمک کند. در حالی که یک رژیم واحد برای ترک سیگار وجود ندارد، برخی از مواد غذایی می‌توانند شانس شما را برای دورماندن از سیگار به خوبی افزایش دهد.

یک لیوان شیر

اگر احساس می‌کنید در روز‌هایی که سیگار را ترک کرده اید دوباره میل به مصرف آن دارید، به جای یک نخ سیگار، به یک لیوان شیر بنوشید. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ در مجله Nicotine & Tobacco Research انجام شد، محققان از گروهی متشکل از ۲۰۹ فرد سیگاری نظرسنجی کردند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد این نوشیدنی باعث بی‌رغبتی فرد برای استفاده از سیگار می‌شود، همچنین وقتی فرد به نیکوتین احتیاج پیدا می‌کند پروتئین موجود در شیر، انرژی مورد نیاز فرد را تامین می‌کند، بنابراین کسانی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند هر زمان احتیاج به سیگار پیدا کردند یک جرعه شیر بنوشند و یا سراغ پنیر یا ماست بروند.

آب

نوشیدن آب در رژیم غذایی برای ترک سیگار اهمیت دارد و باعث می‌شود فرد احساس سیری کامل کند و تمایل به استعمال سیگار نداشته باشد. افراد سیگاری از کمبود آب بدنشان همیشه رنج می‌برند.

میوه‌ها و سبزیجات

براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله Nicotine & Tobacco Research منتشر شده است، افراد سیگاری تمایل دارند که روزانه نسبت به افرادی که سیگار نمی‌کشند، غذای کمتری بخورند. هنگامی که محققان هزار فرد سیگاری را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، دریافتند که افرادی که بیشترین میوه و سبزیجات را خورده اند حداقل ۳۰ روز گذشته بدون مصرف سیگار بوده اند. تحقیقات اولیه حاکی از آن است که برای ترک سیگار، همانند لبنیات، خوردن میوه‌هایی که سرشار از ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی باشد مفید است که در اینجا به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

موز

مصرف موز استرس ناشی از نیاز به نیکوتین را کاهش می‌دهد.

هویج

کاروتنوئید‌های موجود در هویج، تمایل به سیگار کشیدن را کاهش می‌دهد و باعث تأمین ویتامین A و C بدن می‌شود.

انار

انار عوارض مختلفی که کشیدن سیگار به دنبال دارد مانند تپش قلب، فشارخون و کاهش سطح اکسیژن در خون را کاهش می‌دهد.

لیمو

لیمو با داشتن اسید سیتریک و ویتامین C به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند و عوارض ناشی از کشیدن سیگار را کاهش می‌دهد.

زغال اخته

زغال اخته دفع نیکوتین از جریان خون را تسریع می‌کند و تنظیم قند خون را انجام می‌دهد.

زنجبیل

زنجبیل خام در کاهش میل به دریافت نیکوتین و همچنین دفع سموم خون ناشی از مصرف نیکوتین، نقش مهمی دارد و یکی از بهترین مواد خوراکی در رژیم غذایی برای ترک سیگار است.

اسفناج

اسفناج، چون حاوی فولیک اسید و ویتامین B ۹ و گزینه خوبی برای از بین بردن نیکوتین از بدن است و نقش مهمی در تنظیم سلامت روحی و عاطفی فرد دارد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی ویتامین‌هایی مانند C ,B ۵ ,B است که تنظیم فعالیت‌های اساسی بدن را به عهده دارد و در افزایش سوخت و ساز بدن و دفع سموم از ریه نقش بسزایی دارد. توصیه می‌شود که کلم بروکلی به صورت خام مصرف شود.

انگور منجمد

شما ممکن است بعد از ترک سیگار احساس بیشتری به میل شیرینی‌ها کنید، تلقین کردن این حس خوب است، زیرا می‌تواند مانع از مصرف سیگار شود. البته این به معنای مصرف بیش از حد و دائم شیرینی‌ها نیست.

متخصصان توصیه می‌کند به جای مصرف دسر‌های فرآوری شده، انگور‌های یخ زده را بخورید. شیرینی آن‌ها به مهار هوس قند کمک می‌کند و، چون یخ زده اند، خوردن آن‌ها بیشتر از میوه تازه طول می‌کشد.

چوب دارچین

دارچین می‌تواند به ترک سیگار کمک کند. مکیدن چوب چوب دارچین طعم خوبی به دهان می‌دهد و کالری هم ندارد. اگرچه هویج و کرفس می‌توانند شکل مشابهی داشته باشند، اما آن‌ها طعم بی نظیر دارچین را ندارند.

لوبیا

ترک سیگار غالباً با افزایش وزن همراه است و شما واقعاً باید مراقب رژیم غذایی خود باشید، زیرا شما ممکن است به اثرات تقویت کننده سوخت و ساز نیکوتین که باعث کاهش اشتها می‌شود، عادت کرده باشید. این اثرات باعث می‌شوند که افراد هنگام سیگار کشیدن در مقایسه با زمان ترک سیگار، وزن کمتری داشته باشند.

برای این منظور می‌توانید موادغذایی پر فیبر مانند لوبیا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که در مجله Annals of Medicine داخلی منتشر شد، نشان داد افرادی که رژیم غذایی خود را تغییر داده اند، با خوردن فیبر بیشتر در طی یک ماه تقریباً ۵ پوند از دست داده اند و این ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که شما برای حفظ وزن سالم در زندگی بعد از ترک سیگار نیاز دارید. سایر غذا‌های پر فیبر شامل کنگر فرنگی، کلم بروکلی، تمشک و جو دوسر هستند.

غذای مورد علاقه شما

پس از ترک سیگار، طعم و بافت مواد غذایی در نظر فرد بسیار بهتر خواهد شد. فیور می‌گوید: افرادی که تا پیش از این سیگار مصرف می‌کرده اند می‌گویند:" من از بو و مزه‌های شگفت انگیز اطرافم تا کنون بهره‌ای نمی‌بردم. " از این ویژگی استفاده کنید و به محض احساس میل به سیگار کشیدن به سراغ غذایی که دوستش داشتید، بروید، اما زیاده روی نکنید.

استفاده از میوه‌های خشک

میوه‌های خشک مانند زردآلو و یا خرما، چون بافت غنی دارند، می‌تواند اشتیاق به استفاده از سیگار را کاهش دهند.

آجیل

استفاده از انواع آجیل‌هایی مانند بادام و فندق، ذهن را از سیگار کشیدن منحرف می‌کند که می‌توان به عنوان میان وعده با مقدار زیادی مواد مغذی و پروتئین‌ها از آن‌ها استفاده کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها