«هوشنگ مرادی کرمانی» در لیست نامزدان بزرگترین جایزه کتاب کودکان در جهان

جایزه آسترید لیندگرن سوئد که بزرگترین جایزه کتاب کودکان در جهان است، نام «هوشنگ مرادی کرمانی» در بین نامزدهای دریافت این جایزه برای سال ۲۰۲۰ را اعلام شده است.

«هوشنگ مرادی کرمانی» در لیست نامزدان بزرگترین جایزه کتاب کودکان در جهان

سرویس فرهنگی مستقل انلاین: هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده معاصر ایرانی و خالق «قصه‌های مجید» است که به خاطر این داستان جایزه مخصوص «کتاب برگزیده سال۱۳۶۴» را نصیب خود کرد. شهرت او به خاطر کتاب‌هایی است که برای کودکان و نوجوانان نوشته، و شماری از این‌ها که به فیلم نیز درآمده است.

آثار او به زبان‌های آلمانی، اسپرانتو، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، هلندی، عربی، ارمنی و هندی ترجمه شده‌است. اما اولین اثری که از او به زبان انگلیسی ترجمه شده بود داستان «سماور» از قصه‌های مجید بود که برای یونیسف فرستاده شد.

مرادی کرمانی که از او به عنوان چهرهٔ ماندگار تقدیر شده، عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

شاید هوشنگ مرادی کرمانی تنها نویسندهٔ ایرانی باشد که آثار سینمایی(یا تلویزیونی) اقتباس‌شده از داستان‌هایش بیش‌تر به‌خاطر جنبه‌هایی متفاوت آثاری قابل تأمل و شاخص از کار درآمده‌اند. مجموعهٔ فیلم‌های تلویزیونی قصه‌های مجید که اولین این آثار است، به یکی از پرتماشاگرترین مجموعه‌های بعد از انقلاب تبدیل شد. پس از آن کارگردان این مجموعه، «کیومرث پوراحمد»، داستان‌هایی دیگر از مجموعهٔ قصه‌های مجید را این بار در سینما به تصویر درآورد. صبح روز بعد که به‌دلیل ساختار طنزآلود و افشاگرانه‌اش دربارهٔ آموزش و پرورش سنتی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. و یا شرم که به‌خاطر ساختار پیچیده و ذهنی و ارزش‌های فرهنگی و هنری‌اش هرچند مورد توجه مخاطب عام قرار نگرفت، اما منتقدان و کارشناسان سینمایی را خوش آمد. این‌ها تنها تعدادی از آثار او است که به تصویر کشیده شده است.

به گزارش دویچه وله هیأت داوران جایزه آسترید لیندگرن سوئد که بزرگترین جایزه کتاب کودکان در جهان است، اسامی نامزدهای دریافت این جایزه برای سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد؛ و در این لیست نام هوشنگ مرادی کرمانی نیز دیده می‌شود.

لیست نامزدهای دریافت این جایزه ۲۳۷ نماینده از ۶۸ کشور جهان را شامل می‌شود. شورای کتاب کودک، سازمان/ فرهاد حسن زاده، نویسنده / مهدی حجوانی، مروج کتابخوانی / جمشید خانیان، نویسنده/کتابخانه‌های سیار ایران، سازمان (زیر نظر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)/ هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده/ طرح ترویجی با من بخوان، سازمان/ فرشید شفیعی، تصویرگر کودک / محمدرضا شمس، نویسنده / علی اصغر سیدآبادی، مروج کتابخوانی ایرانی‌های نامزد شده در لیست جایزه لیندگرن هستند.

آسترید لیندگرن نویسنده سوئدی است که  به‌خاطر دفاع و حمایت از حقوق کودکان و حیوانات و همچنین مخالفت‌اش با تنبیه بدنی نیز شخص شناخته شده‌ای بود. در سال ۱۹۵۸ دومین دریافت‌کننده جایزه هانس کریستین آندرسن، جایزه بین‌المللی ادبیات کودک، بود و در سال ۱۹۹۳ جایزه بین‌المللی که به «آلترناتیو جایزه نوبل» معروف شده‌است به دلیل عدالت‌خواهی او، تعهدش نسبت به حاکم شدن فرهنگ عدم خشونت در جامعه، درک و همدردی وی با اقلیت‌ها و همچنین به‌خاطر عشق وی به طبیعت و کوششی که در راه حفظ آن به عمل می‌آورد به وی اعطا شد. یک برنامه رادیویی در نودمین سالروز تولدش او را به‌عنوان «زن سال سوئد» برگزید.

دولت سوئد بعد از مرگ وی و برای گرامی‌داشت خاطره او «جایزه یادبود آسترید لیندگرن» را بنیاد نهاد. جایزه نقدی آسترید لیندگرن به مبلغ ۵ میلیون کرون سوئد، تقریبا ۵۸۰هزار یورو، بزرگترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان است.

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها