​نمایندگان مجلس به‌جای نماینده مجلس بودن مسئول پیگیری آب و برق و گاز شده‌اند

​نمایندگان فعلی نماینده مجلس نیستند بلکه مسئول پیگیری آب و برق و گاز و آسفالت شده‌ایم و به امور ملی و قانون‌گذاری نمی‌رسیم. مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس نیست و نهادی برای حکمیت است و بر اساس قانون فعلی نمی‌تواند وضع قانون کند.

​نمایندگان مجلس به‌جای نماینده مجلس بودن مسئول پیگیری آب و برق و گاز شده‌اند

سخن از ضرورت دومجلسی شدن داستان امروز و دیروز نیست. طی سال‌های اخیر بارها چهره‌های مختلف سیاسی از اصلاح‌طلب و اصولگرا تاکید کرده‌اند که کشور با یک مجلس کمیت لنگی در قانون‌گذاری و نظارت خواهد داشت. صحبت‌های اخیر محمدرضا باهنر در این باره بحث دومجلسی شدن را پررنگ کرد.

پیش از این، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرحوم محمود هاشمی شاهرودی، در سال ۹۷ در گفت‌وگوی تلویزیونی هجدهم بهمن‌ماه، به طرح ایده‌هایی مبنی بر بازگرداندن مجلس سنا به قانون اساسی و مقایسه کارکردهای سنا با مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرده و گفته بود: «مدتی این بحث مطرح است که در بازنگری قانون اساسی کشور ما همانند برخی کشورهای دومجلسی، با ۲ مجلس اداره شود. هم‌اکنون نیز می‌توان گفت که مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیاری از وظایف مهم مجلس سنا در نظام‌های دومجلسی را بر عهده دارد.»

اما در قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام فاقد اختیار قانون‌گذاری و نظارتی است و به نظر می‌رسد تحقق ایده چهره‌هایی همچون مرحوم شاهرودی و باهنر نیازمند اصلاح قانون اساسی از طریق رفراندوم است. البته عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس که همواره بر اهمیت دومجلسی بودن تاکید می‌کند، می‌گوید مساله دومجلسی باید از طریق تبدیل شوراهای اسلامی شهر و روستا و شورای عالی استان‌ها به پارلمان محلی و تمرکز مجلس شورای اسلامی بر قانون‌گذاری ملی و نظارت محقق شود.

ابوالفضل ابوترابی از نمایندگان مجلس یازدهم که در جشنواره شهید مدرس عنوان طراح برتر را دریافت کرده است، می‌گوید طرح ارائه‌شده از سوی او با نام «مدیریت جامع شهری و روستایی» راهکاری در جهت تاسیس ۲ مجلس برای بهبود وضعیت قانون‌گذاری در کشور است.

او در این باره توضیح داد: در مجلس نهم هم این طرح را داده بودم که با اختلاف پنج رأی تصویب نشد، اما حالا این طرح به هیات‌رئیسه پارلمان تقدیم شده است و برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شده تا بررسی‌های لازم روی آن انجام گیرد.

او ادامه داد: شورای عالی استان‌ها و شوراهای شهر و روستا را با استفاده از ظرفیت قانون اساسی برای واگذاری بسیاری از امور محلی به آنها، تبدیل به یک پارلمان می‌کنیم؛ یعنی شوراهای شهر و روستا به پارلمان محلی و شورای عالی استان‌ها به پارلمان محلی ملی تبدیل می‌شوند. با این تغییر امور مجلس در شورای عالی استان‌ها سیاست‌گذاری می‌شود.

ابوترابی گفت: با واگذاری امور محلی به شورای عالی استان‌ها و شوراهای شهر و روستا ظرفیت قانون اساسی مغفول واقع‌شده را تقویت می‌کنیم.

او اضافه کرد: مجلس فعلی نیز کار خود را بر امور ملی متمرکز می‌کند و نهادی مشابه مجلس سنا می‌شود که به امور قانون‌گذاری و نظارت بر دولت و امور ملی می‌پردازد؛ کاری که امروز به علت درگیری نمایندگان با مسائل حوزه‌های انتخابیه به شدت مورد غفلت واقع شده است.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما نماینده مجلس نیستیم بلکه مسئول پیگیری آب و برق و گاز و آسفالت شده‌ایم و به امور ملی و قانون‌گذاری نمی‌رسیم و نتیجه نیز همین وضعیت فعلی است.

ابوترابی در پایان گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس نیست و نهادی برای حکمیت است و بر اساس قانون فعلی نمی‌تواند وضع قانون کند. مجمع تشخیص مصلحت نظام فراتر از ۲ مجلس- شورای عالی استان‌ها و مجلس شورای اسلامی- خواهد بود./اعتمادآنلاین

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها