شانس احمدی نژاد برای پیروزی در انتخابات چقدر است؟

مشاور علی لاریجانی رییس سابق مجلس گفت: جلیلی برای ما یک هندوانه در بسته است. نمی‌دانیم که شیرین است یا سفید. فقط این را می‌دانیم که ریاست جمهوری جای بریدن برنده هندوانه سربسته نیست.

شانس احمدی نژاد برای پیروزی در انتخابات چقدر است؟

به گزارش نامه نیوز، حرف و حدیث‌ها درباره ورود یا عدم ورود محمود احمدی ‌نژاد به انتخابات ۱۴۰۰ بسیاری است. اجماع نظر سیاسیون، اما روی این نکته است که او به فرض تمایل و ورود به عرصه کاندیداتوری نیز تایید صلاحیت نشده و شانش دوباره‌ای برای مدیریت کشور نخواهد یافت. مساله، اما آنجایی قابل تامل می‌شود که توجه کنیم همین سیاسیون روی یک مبحث دیگر هم اجماع نظر دارند و آن چیزی نیست غیر از هواخواه داشتن احمدی‌نژاد در سطح جامعه. درست یا غلط، از سر رفتار‌های پوپولیستی یا خدمت؛ هرچه که باشد برخی می گویند احمدی نژاد صاحب بدنه رای است که می‌تواند سرنوشت انتخابات پیش رو را تغییر دهد. بر همین است باید پرسید که کدام طیف و کدام کاندیدای اصولگرا امکان بهره‌گیری از این پتانسیل و ظرفیت اجتماعی را دارد؟
منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس پیشین مجلس در گفت‌وگویی با «نامه‌نیوز» با تاکید بر اینکه «بدنه اجتماعی عاشق احمدی نژاد نیست» گفت: «بدنه اجتماعی تشنه عدالت است. برای همین هم مقام معظم رهبری در بازگشایی مجلس یازدهم گفتند که در این زمینه ناموفق بودیم و باید کاستی‌ها رفع کنیم. هنر احمدی نژاد این است که روی موج عدالت‌خواهی و نیاز اجتماعی مردم خوب سوار می‌شود و فضا را مدیریت می‌کند».
این نماینده پیشین مجلس افزود: «اقدامات احمدی‌نژاد پوپولیستی است. مثلا همین هدفمندی یارانه‌ها. شما ببینید که پرداخت ۴۵ هزار تومان به هشتاد میلیونی ایرانی در داخل و خارج از کشور مگر عدالت است؟ این عین بی‌عدالتی است. شاید برخی به دویست، سیصد هزار تومان احتیاج داشته باشند و برخی هم به قدری پول دارند که باید از خرخره آنان پول را درآورد. هنر احمدی نژاد در این بود که یک سری از هنجار‌های اجتماعی را زیر پا گذاشت و روی موج سوار شد.»
وی ادامه داد: «شما امروز کدام آدم عاقلی را در کشور پیدا می‌کنید که ترامپ را صالح ببیند و فکر کند می‌شود با او مذاکره کرد؟! رهبری هم گفتند که مذاکره نمی‌کنیم، اما احمدی‌نژاد می‌گوید او عمل گرا است و می‌توان با او مذاکره کرد!».
حقیقت‌پور گفت: «به نظر من طیفی از کاندیدا‌ها که برنامه‌هایی برای مهندسی عدالت داشته باشند و این برای مردم ملموس باشد، شانس استفاده از بدنه اجتماعی احمدی‌نژاد را دارند. ضمن اینکه باید افرادی با سابقه رفتار سالم باشند، چون با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را تمیز کرد. کسی باید بیاید که آیینه شهید رجایی باشد نه کسی که در برج نشسته باشد؛ لذا افراد صادق، راستگو، عامل به عدالت و طرفدار طبقه مظلوم باشعار‌های درست و حسابی می‌توانند طبقه اجتماعی که منتسب به احمدی نژاد است، را بگیرد.»
وی در پاسخ به اینکه آیا پرویز فتاح یا سعید جلیلی می‌توانند در این گروه قرار داشته باشند؟ گفت: «من معتقدم که برای قضاوت در این باره باید کمی جلو رفت. البته آقای فتاح آدم ساده زیستی است و شاید به دل محرومین و مستضعفین بنشیند. حالا باید دید که آیا قدرت پیاده کردن عدلات را هم دارد؟ آیا مقابل گردن کلفت‌ها می‌ایستد؟ آیا برنامه‌های جدی دارد؟ هر کسی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری جلو بیاید باید برنامه ارائه کند؟ باید بگوید با امثال اسدبیگی که هفت تپه را گرفته چه کار می‌کند. باید برنامه اجرایی منطق به عمل گرایی ارائه کند. مردم نیز نباید فریب شعار‌ها پوپولیستی را بخورند».
این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه «شاید فتاح جلوه‌از جلوه‌های شهید رجایی را داشته باشد» گفت: «ولی رئیس جمهور باید متفکر هم باشد، باید ایده هم داشته باشد، باید بتواند نخبتان و الیت جامعه را هم به‌کار بگیرد.»
وی درباره سعید جلیلی نیز گفت: «فعلا قضاوتی نمی‌کنم. جلیلی برای ما یک هندوانه در بسته است. نمی‌دانیم که شیرین است یا سفید. فقط این را می‌دانیم که ریاست جمهوری جای بریدن برنده هندوانه سربسته نیست».

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها