معرفی 10 بازیگر زن برتر تاریخ سینما

صنعت سینما به نوعی مدیون بازیگران زنی است که عشق، جسارت و زیبایی را به پرده نقره‌ای آورده‌اند. در میان آن‌ها تعدادی از اسطوره وجود دارند ه هر گز از یادها نمی‌روند.

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: در مطلبی که می‌خوانید به معرفی 10 اسطوره زن بازیگری سینمای چهان پرداخته‌ایم.

مریل استریپ

مریل استریپ

زمانی که مریل استریپ برای اولین بار در سال 1976 به عنوان بازیگر شخصیت لیندا در فیلم کلاسیک شکارچی گوزشن (The Deer Hunter) ظاهر شد، توانست دل همه تماشاگران را ببرد. ترکیبی از ظاهر معصوم و توانایی‌های بازیگری عالی او باعث شد نقش کوچک او بسیار بزرگتر از آنچه بود به نظر برسد.

سال بعد، او با ایفای نقش همسر سابق وودی آلن در فیلم منهتن نشان داد که آن نمایش درخشان اتفاقی نبود. او سال‌ها بعد نقش‌های ماندگار دیگری از جمله کریمر بر علیه کریمر، خارج از آفریقا و اخیرا ماما میا بازی کرده است که او را در لیست بهترین بازیگران زن هالیوود قرار می‌دهد.

کاترین هپبورن

کاترین هپبورن

تعداد بسیار کمی از زنان بازیگر این شانس را داشتند که دوران درخشش حرفه‌ایشان یک عمر طول بکشد، به ویژه در دوران "عصر طلایی" هالیوود. کاترین هپبورن از جمله این بازیگران زن محسوب می‌شود.

هپبورن نه تنها در فیلم‌هایی که بازی می‌کرد، یک الگوی نقش مثبت بود، بلکه در خارج از سینما نیز دارای شخصیتی قابل احترام بود. او سختگیری خاصی در مورد شخصیت خود داشت که او را حتی بیش از یک همتایان مرد در تاریخ سینما برجسته کرده است.

توانایی او در نمایش این ویژگی‌های شخصیتی روی پرده باعث شد تا او نقش‌های موفق و ماندگاری را روی پرده نقره‌ای بازی کند. که از جمله آن‌‌ها سوزان در Bringing Up Baby، تریسی لرد در داستان فیلادلفیا The Philadelphia Story و رز در  The African Queenفیلم ملکه آفریقایی بود. باورنکردنی است که حرفه درخشان او که در اواخر دوره صامت سینما در سال 1932 آغاز شد همچنان تا سال 1992 ادامه داشت.

آدری هپبورن

آدری هپبورن

با وجود اینکه که آدری هپبورن بیشتر برای بازی در نقش هالی گولایتلی در فیلم کلاسیک «صبحانه در تیفانی» شناخته می شود، او توانست در چندین فیلم موفق در دهه های 1950 و 1960 بازی کند. در عصر موبلوندهای هالیوود، همانطور که مرلین مونرو به بمب بلوند سینما شناخته شده بود هپبورن توانست به ایجاد تصویری موردتوجه از زن سبزه جذاب باهوش کمک کند.

شگفت انگیز است که هپبورن علیرغم محبوبیت بیش از حدش در بین تماشاگران در سراسر جهان، تنها موفق به بازی در 34 فیلم در طول زندگی خود شد. علیرغم این تعداد کم بازی، او همچنان توانست 1 جایزه اسکار و همچنین 22 جایزه دیگر را در جشنواره های فیلم در سراسر جهان به دست آورد. این آمار حیرت‌آوری است. چرا که او تمام این جایزه‌ها را تنها از 39 نامزدی به دست آورده است.

بت دیویس

بت دیویس

بت دیویس بازیگر دیگری بود که در طی زمان توانست ماندگار شود. دوران حرفه ای او تقریباً 6 دهه طول کشید و او توانست 2 جایزه اسکار همراه با 23 جایزه دیگر برنده شود. با وجود نداشتن ظاهر نه چندان جذاب یا صدای یک ستاره کلاسیک استودیویی هالیوود در دهه 1930، او توانست از طریق استعداد محض راه خود را اوج سینمای هالیوود پیدا کند.

بت دیویس چندین سال را صرف تقویت توانایی های بازیگری خود روی صحنه تئاتر کرد. هنگامی که او به سینما روی آورد، این سابقه تئاتری درخشان بدون شک باعث شد که بتواند بهترین نقش‌ها را در هالیوود بازی کند. بازی او در نقش مارگو در فیلم «همه چیز درباره ایو» All About Eve شهرت او را به عنوان یکی از بهترین بازیگران زن هالیوود در تمام دوران تثبیت کرد.

دایان کیتون

دایان کیتون

همانند آل پاچینو بازیگر افسانه‌ای سینما، دایان کیتون نیز با بازی در فیلم پدرخوانده فرانسیس فورد کاپولا به موفقیت بزرگ خود دست یافت. او نقش کی آدامز را بازی می کند، زنی جوان و ساده لوح که در طول 2 فیلم اول، تبدیل شدن مایکل محبوبش را به یک هیولا تماشا می‌کند. عمق و پیچیدگی‌ای که او توانست به رابطه بین کی آدامز و مایکل، علیرغم حضور کوتاهش در فیلم ببخشد جایگاه او را به عنوان یکی از بهترنی بازیگران زن هالیوود تثبیت کرد.

او پس از پدرخوانده به ایفای نقش های موفق دیگری از جمله مری در منهتن وودی آلن و آنی هال ادامه داد. او تا به امروز برنده 1 جایزه اسکار و 31 جایزه سینمایی دیگر شده است.

الیزابت تیلور

الیزابت تیلور

الیزابت تیلور که به خاطر ظاهر زیبا و همچنین توانایی بازیگری اش مشهور است، یکی از آخرین بازیگرانی بود که محصول سیستم قدیمی هالیوود در دهه 1940 است. او در طول 60 سال فعالیت حرفه‌ای خود در برخی از نمادین‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فیلم‌هایی که هالیوود تا به حال تولید کرده است بازی کرد.

شاید بزرگترین نقش او زمانی بود که در کلئوپاترا در مقابل ریچارد برتون قرار گرفت و این دو را به پرزرق و برق ترین زوج هالیوودی تبدیل کرد. او همچنین بازی‌های درخشانی و بسیار مورد تحسین منتقدان انجام  داده است. مانند لزلی بندیکت در «غول» و مارتا در فیلم «چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟»

سوزان ساراندون

سوزان ساراندون

زمانی که فیلم «تلما و لوئیز» Thelma & Louise در سال 1991 اکران شد، موفقیت آن باعث تولد یک ستاره جدید هالیوود شد که تا به امروز توانسته است در 149 فیلم ایفای نقش کند. بازی او را در نقش لوئیز با اراده در این فیلم به کارگردانی ریدلی اسکات موفقیت بزرگی را به دنبال داشت که تا امروز نیز ادامه دارد

همچنین سوزان ساراندون با بازی در مقابل کوین کاستنر در فیلم «بول درهام» Bull Durham نیز درخشید.

دیگر نقش مهم ساراندون بازی در نقش خواهر هلن پرژین در فیلم مرد مرده در حال راه رفتن بود که برای او جایزه آکادمی اسکار و نامزدی و جوایز متعددی را نیز به همراه داشت. او 52 جایزه دیگر هم به نام خود دارد.

ویوین لی

ویوین لی

ویوین لی معروف ترین بازی خود را در نقش اسکارلت در فیلم بر باد رفته انجام داد. او که تنها 4 سال قبل از ایم فیلم بازی در سینما را آغاز کرده بود، چنان بازی قدرتمندی در فیلم از خود نشان داد که حتی امروزه نیز شگفت‌انگیز است آن هم در فیلمی که نزدیک به 80 سال پیش ساخته شده است.

ویویدن لی با حضور در 20 فیلم، 2 جایزه اسکار و 8 جایزه دیگر را برد. بازی او در نقش بلانچ دوبوآ در تراموا به نام هوس نشان داد که او چقدر بازیگر قدرتمندی است. تنها تاسف این است که او تصمیم گرفت در طول زندگی خود در فیلم های کمی بازی کند.

اینگرید برگمن

اینگرید برگمن

اینگرید برگمن که به عنوان یکی از زیباترین بازیگرانی که تا به حال در سینما دیده‌ایم این توانایی را داشت که در هر نقشی که به او داده می شد بدرخشد. به دلیل طیف گسترده بازیگری اش، او دومین بازیگر زن برنده جایزه اسکار مشترک است. او که با مریل استریپ گره خورده است، تنها از نظر تعداد جایزه به کاترین هپبورن می‌بازد.

او بازیگری را در سال 1932 آغاز کرد، در سال 1942 با نقش آفرینی در فیلم کازابلانکا به موفقیت رسید. برگمن که در این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های عاشقانه هالیوود ساخته شده است، در نقش ایلسا لوند درخشید. با بازی در مقابل همفری بوگارت، بازی او برای همیشه او را به یک اسطوره تبدیل کرد.

برگمن بعداً در فیلم Spellbound و چندین فیلم دیگر بازی کرد که نشان می‌دهند چرا او شایسته حضور در این فهرست است.

هال بری

هال بری

هال بری نشان داده که یکی از بهترین بازیگران زن هالیوود است. او اولین بازیگر آمریکایی آفریقایی تبار است که برنده جایزه بهترین بازیگر زن اسکار شده است.

متأسفانه، او تمایل دارد در فیلم‌های پرهزینه ایفای نقش کند و این شانس را از ما سلب می‌کند که مدام او را در نقش‌های چالش برانگیز ببینیم. اجراهای عالی در Bulworth و Cloud Atlas نشان می دهد که چرا کاملا او سزاوار جایگاهی در این لیست است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها