اکبر اعلمی - نماینده ادوار مجلس

اولویت‌های قرآنی

گرچه شخصا برای پوشش مردان و زنان اهمیت ویژه‌ای قائلم و بانوانی را که به‌صورت اختیاری از پوشش مناسب استفاده می‌کنند ارج می‌نهم؛ لیکن همیشه پرسش‌هایی مرتبط با این حوزه وجود داشته که لازم است طرح کنیم. این سوالات برمبنای وظایف حکومت و فرامین قرآن است:

گرچه شخصا برای پوشش مردان و زنان اهمیت ویژه‌ای قائلم و بانوانی را که به‌صورت اختیاری از پوشش مناسب استفاده می‌کنند ارج می‌نهم؛ لیکن همیشه پرسش‌هایی مرتبط با این حوزه وجود داشته که لازم است طرح کنیم. این سوالات برمبنای وظایف حکومت و فرامین قرآن است:

یک- وظیفه اصلی هر حکومتی عبارتست از تامین و حفظ؛ نظم و امنیت، ایجاد صلح و آرامش و آسایش و اجرای عدالت در جامعه در همه ابعاد و شئون آن، تصدی آن دسته از امور و شئون اجتماعی که متصدی خاصی ندارد و نیز متناسب و متعادل ساختن همه فعالیت‌های اقتصادی و مادی افراد جامعه؛

دو- همچنین در قرآن، بیش از ۳۰۰ بار واژه ظلم بکار رفته و در آن هرگونه ظلم سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نهی و بارها بر «لاتظلمون و لا تظلمون»؛ نه شما ستم‌کار باشید و نه ستم‌کش تاکید شده است؛

سه- حداقل ۹ بار صریحا هرگونه ربا و رباخواری حرام و از خطرناک‌‌ترین آفت‌های اجتماعی و از گناهان بزرگ به شمار رفته تا جایی که آنرا اعلام جنگ با خدا و رسول نامیده است؛

چهار- بیش از ۲۰ بار واژه عدل استعمال و بارها با کلماتی چون اعدلوا، امر به اجرای عدالت امر و به دفعات با واژه «لاتعتدوا» از هرگونه تجاوز و تعدی و ظلم به دیگران نهی شده؛

بیش از ۲۰ بار بر لزوم اجرای قسط و عدل و دادگری تاکید و با واژه‌هایی چون؛ اقسطوا برای اجرای قسط و داد حکم شده است؛

پنج- بیش از ۳۰۰ بار در نفی و مذمت دروغ سخن به میان آمده است؛

شش- بیش از ۴۰ بار از ارتکاب هرگونه فساد سیاسی، اقتصادی نهی شده؛

هفت- بیش از ۴۸ بار در مذمت فسق و فجور اشاره شده؛

۵هشت- بار در مذمت و نهی از هرگونه ریا و ریاکاری و ظاهرسازی آیه تصریح شده؛

نُه- دستکم ۸ بار؛ امر به معروف و نهی از منکر که وظیفه همگانی مردم نسبت به حکومت و بالعکس می‌باشد مورد تاکید واقع شده؛

دهم- بارها نسبت به آثار و پیامدهای منفی و مخرّب پدیده‌هایی چون؛ طاغوت، تفرعن، خودکامگی، ملاء و مُترف، انباشت ثروت و قدرت در دست یک گروه خاص و نیز تضاد طبقاتی و «نابرابری‌های اجتماعی» هشدار داده شده و بر لزوم امحای همه آن‌ها و نیز تمایزات برتری‌طلبانه و ضرورت، فقرزدایی و تحقق عدالت اجتماعی تاکید شده است.

چرا اهتمام اصلی حاکمیت از موارد فوق منحرف و بیش از هر چیز به حجاب و برخورد با بی‌حجابی و بدحجابی معطوف شده و از مهمترین اصول قرانی و وظایف حاکمیتی مورد اشاره بازمانده است!؟ و این درحالیست که در قران راجع به حجاب تنها ۳ آیه وجود دارد که مخاطب هرسه این آیات هم زنان و دختران پیامبر و زنان‌مومنه هستند و هیچیک از آن‌ها هم بر وجوب حجاب برای عموم دلالت ندارد!؟

به همین سبب در جامعه مداحی، ریا، رباخواری، رشاء و ارتشا و ظلم، بیداد می‌کند و هر روز بیش از گذشته شاهد گسترش انواع نابرابری‌های اجتماعی و فقر و تبعیض و فسادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستیم!

و این همان واقعیتی است که امام علی ۱۴قرن قبل این چنین هشدار داده و برحذر داشته بود؛ «چهار چیز، نشانه انحطاط دولت‌ها است، رها کردن اصول؛ چسبیدن به فروع؛ مقدم داشتن افراد فرومایه و کنار زدن افراد بافضیلت».

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها