آغاز شمایید و سرانجام شمایید!

آغاز شمایید و سرانجام شمایید!

امیررضا نظری
دانشجوی دکترای مسائل ایران

سال ۱۴۰۱ در شرایطی آغاز شد که سیاست خارجی ایران تحت تاثیر جنگ اوکراین بود. به همین دلیل، جناح کاسبان تحریم با خیال خام اینکه پوتین ظرف چند ماه تمام اوکراین را فتح می‌کند و پس از آن وارد مرزهای اروپا می‌شود و محدوده ناتو را تصرف خواهد کرد، احیای برجام را در اسفند ۱۴۰۰ نیمه‌کاره گذاشتند و این امر‌ مهم را به تعویق انداختند!
پس از اینکه مسجل شد جنگ به زودی پایان نمی‌پذیرد و بحران بین ایران و آمریکا ممکن است به بروز تنشی تمام عیار در منطقه بشود، دولت‌های قطر و عمان که همواره میانجی و حامی صلح بوده‌اند اقدام به تبادل پیغام کردند تا شاید مذاکرات بار دیگر از سر گرفته شود.

با بی‌‌توجهی دولت رئیسی به این تلاش‌ها، در خرداد ماه و در جریان اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس، بیانیه‌ای با محتوای ضد ایرانی در حضور وزرای خارجی این ۲ کشور صادر شود.
اما حتی این اتفاق نیز باعث نشد که دولت سیزدهم خطر بزرگ را متوجه شود هرچند در نهایت و با اصرار دوحه و مسقط مذاکرات آغاز شد، اما درست در شرایطی که اختلافات حل شده بود و طرفین بیش از هر زمان دیگری به احیای برجام نزدیک بودند، عده‌ای در داخل و با طرح دکترین سفیهانه «زمستان سخت اروپا» دولت را به ترک میز مذاکره تشویق نموده و استدلال کردند با توجه به اختلاف بین روسیه و اروپا و قطع گاز از طرف نورد استریم روسیه، سراسر اروپا در زمستان امسال با بحران‌های فزاینده مواجه خواهد شد و برای حل این بحران، اروپا دست به دامان ایران خواهد شد و با اعطای امتیازاتی فراتر از آنچه اکنون رخ داده برجام احیا خواهد شد! اما آنچه در عمل اتفاق افتاد نه زمستان سخت اروپا بلکه زمستان سخت ایران و افت فشار گاز در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ بود که دولت برای کنترل بحران در بسیاری از شهرها اقدام به تعطیلی ادارات و مدارس کرد و حتی گاز برخی نهادهای دولتی پرمصرف در استان‌های مختلف قطع شد! این اتفاق و عدم واردات بنزین مطابق استانداردهای روز جهان، موجب شد بیشتر طول ترم تحصیلی برای مدارس و دانشگاه‌ها غیرحضوری اعلام شود. مجموعه این اتفاقات و عدم اتخاذ سیاست‌های عاقلانه در حوزه اقتصاد موجب شد از آبان ماه دلار شیب صعودی بگیرد و در هفته‌های نخست اسفند به ۶۰ هزار تومان برسد. اما با سفر گروسی به تهران و توافق با عربستان، این روند متوقف و دلار مجددا به کانال ۴۰ هزار تومان بازگشت. گرچه سال ۱۴۰۱ با اعتراضات و جنبش اجتماعی زنان و جوانان پیوند خورد اما آنچه در تمام روزهای سال ۱۴۰۱ مشهود بود بی‌توجهی دولت محرومان به تنگدستی و فلاکت مردم و خوشحالی جناح کاسبان تحریم از تشدید فشارهای اقتصادی بود!
این جناح که در دولت با تابلوی طیف امام صادقی‌ها حضور دارد هیچ اقدامی برای رفع تحریم‌ها و متعاقب آن کاهش فشارهای اقتصادی بر مردم نداشت بلکه از مقاومت مردم بی‌پناه در برابر فشار تحریم شادمان نیز بودند. حالا دیگر برای همگان واضح است که سیاست خارجی همواره مکمل اقتصاد بوده و برای چرخیدن چرخ اقتصاد کشور باید مراودات اقتصادی با جهان برقرار باشد.
مع‌الأسف باید گفت هنوز هیچ چشم‌انداز روشنی توسط طیف انقلابی‌ در سال ۱۴۰۱ ایجاد نشد و با لایحه بودجه غیرمنطقی که دولت و مجلس اصولگرا تدوین کردند هشدارهایی می‌رسد که در نخستین ماه سال ۱۴۰۲ با موج تورمی وحشتناک مواجه خواهیم شد و احتمالا شاهد دومینوی ورشکستگی مشاغل خواهیم بود.
در روزگاری نه چندان دور، دولتی بر سر کار بود که علیرغم وجود جدال‌ها و رقابت‌های سیاسیِ بی‌پایان، برای رفع تحریم‌ها تلاش‌های ارزنده‌ای انجام داد که این اقدامات موجب رشد بالای اقتصادی کشور در سال‌های ۹۲ الی ۹۶ شد. اما کاسبان تحریم جواب این اقدامات را با گاندو و تخریب دولت و حمله به وزارت خارجه دادند! نگارنده به عنوان یک دانشجوی علوم سیاسی هشدار می‌دهد چنانچه در فروردین سال آینده معجزه‌ای رخ ندهد و دولت گامی برای حل مشکلات پیچیده اقتصادی برندارد، کاسبان تحریم با تداوم شرایط سخت و اسفناک موجب خواهند شد اتفاقات ناگواری در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی رخ دهد. آرزوی حقیر این است که ای کاش هرچه زودتر متخصصانی وطن‌دوست، امور را در دست بگیرند تا مانع از نابودی اقتصاد کشور شوند. در ایران ما، نوروز و سال نو با خوش‌یُمنی و امید و آرزوهای مبارک، پیوند دیرینه دارند. ما هم در آستانه ورود به سال نو و به این امید که روزگاری بهتر در انتظار ایران و ایرانیان باشد آخرین شماره روزنامه مستقل در سال ۱۴۰۱ را منتشر می‌کنیم.
نوروز بمانید که ایّام شمایید!
آغاز شمایید و سرانجام شمایید!
آن صبح نخستین بهاری که ز شادی
می‌آورد از چلچله پیغام، شمایید!
گیرم که سحر رفته و شب دور و دراز است،
در کوچه‌ی خاموش زمان، گام شمایید
ایّام ز دیدار شمایند مبارک
نوروز بمانید که ایّام شمایید!

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها