با ادامه تنش ها با روسیه؛

آمریکا تعرفه ۲۰۰ درصدی بر واردات آلومینیوم از روسیه اعمال می کند

به گفته منابع آگاه، ایالات متحده در حال آماده شدن برای اعمال تعرفه ۲۰۰ درصدی بر واردات آلومینیوم روسیه در آستانه سالگرد حمله این کشور به اوکراین و به منظور حفظ فشار بر مسکو است.

آمریکا تعرفه ۲۰۰ درصدی بر واردات آلومینیوم از روسیه اعمال می کند

 

به گزارش روابط عمومی ایمپاسکو به نقل از بلومبرگ برخی منابع آگاه اعلام کردند که جو بایدن هنوز مجوز رسمی این اعمال تعرفه‌ها را صادر نکرده و نگرانی‌هایی در دولت در مورد آسیب‌های جانبی به صنایع ایالات متحده از جمله هوافضا و خودرو با اعمال این تعرفه سنگین وجود دارد.

این اقدام که از ماه‌ها پیش مورد بررسی قرار گرفته است، روسیه را به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در جهان هدف قرار داده به خصوص که مسکو با اجرای دامپینگ در عرضه‌های خود به بازار آمریکا آسیب رسانده است. یکی از منابع آگاه اعلام کرد که ممکن است زمان اجرا و اعمال تعرفه‌ها در هفته جاری باشد.

شورای امنیت ملی کاخ سفید حاضر به ارائه هیچ پاسخی در این رابطه نشد.

تشدید فشارها بر مسکو پس از آن صورت می‌گیرد که واشنگتن سطوح بی‌سابقه‌ای از تحریم‌ها را برای تنبیه و در تلاش برای انزوای دولت پوتین در نظر گرفته که از جمله آنها مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی این کشور در سراسر جهان، هدف قرار دادن بخش‌های بانکی، فناوری و دفاعی و همچنین تحریم افراد و شخصیت‌های مرتبط و نزدیک به پوتین است.

این اقدام علیه واردات آلومینوم همچنین به تلاش‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای کاهش نقش روسیه به عنوان نیروگاه کالایی جهان می‌افزاید. اتحادیه اروپا واردات نفت، گاز و سوخت روسیه را در تلاش برای کاهش وابستگی خود به مسکو ممنوع کرده است. با این حال، تاثیر این حرکت با ترسیم مجدد نقشه تجارت جهانی نفت کاهش یافته به طوری که بیشتر عرضه‌های نفت خام اکنون با قیمت‌های پایین‌تر به سمت چین و هند سرازیر می‌شود.

تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر برنامه ریزی اتحادیه اروپا برای اقدام مشابه در مورد آلومینیوم روسیه مشاهده نشده است.

بازار آمریکا

روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم جهان پس از چین شناخته می‌شود که در عین حال منبع مهمی از مواد برای بازار ایالات متحده بوده است. بخش اعظم این مواد به جای کالاهای فله‌ای، اقلامی با ارزش افزوده است که خریداران مختلفی را از طیف ساخت و ساز املاک تا خودرو در برمی‌گیرد.

چنین تعرفه شدیدی عملا به واردات فلزات آمریکا از روسیه پایان می‌دهد. در حالی که این کشور به طور سنتی ۱۰ درصد از کل واردات آلومینیوم آمریکا را به خود اختصاص داده، طبق داده‌های تجاری ایالات متحده، این میزان به بیش از ۳ درصد کاهش یافته است.

از آنجایی که کاخ سفید اقدامات در مورد اعمال تعرفه بر واردات آلومینیوم از روسیه را بررسی کرده، خریداران در ایالات متحده در مورد پتانسیل عرضه جایگزین در صورت ممنوعیت، اعمال تعرفه و یا تحریم به بحث و بررسی نشسته‌اند. اهالی صنعت همچنین در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا برنامه ریزی کنند که اگر فلز روسی به طور ناگهانی در بازار ایالات متحده و اروپا مسدود شود، به سمت کدام کشورها سرازیر خواهد شد و بسیاری گمانه زنی می‌کنند که این روند واردات می‌تواند از طریق یک کشور سوم از جمله چین بار دیگر در چرخه صادراتی به سمت ایالات متحده قرار گیرد.

حمایت از صنعت

قیمت آلومینیوم در بحبوحه نگرانی‌ها از کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی و ادامه قرنطینه‌های همه‌گیری در چین، به عنوان بزرگترین مصرفف کننده آلومینیوم جهان، حدود ۱۵ درصد کاهش یافت.

معاملات آتی آلومینیوم روز گذشته (دوشنبه ۱۷ بهمن ماه) در بورس فلزات لندن برای زمان کوتاهی کاهش یافت و با انتشار اخبار مربوط به اعمال تعرفه‌ها تا ۰.۶ درصد افزایش یافت و در نهایت در پایان معاملات با ۱.۷ درصد کاهش قیمتی به ۲ هزار و ۵۲۶ دلار در هر تن رسید.

انجمن آلومینیوم که یک گروه تجاری نماینده صنعت در ایالات متحده است، روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: صنعت آلومینیوم از هر تلاشی که توسط دولت ایالات متحده و متحدانش در ناتو ضروری تشخیص داده شود برای مقابله با تهاجم روسیه حمایت می‌کند چرا که این یک فاجعه امنیتی و انسانی در سطح جهانی است که بسیار فراتر از منافع هر صنعت است.

واردات آلومینیوم روسیه از ایالات متحده در ماه اکتبر به نزدیک صفر کاهش یافته بود چرا که دولت در حال بررسی این ممنوعیت بود و برخی از خریداران هم از خرید امتناع می‌کردند. با این وجود واردات آلومینیوم در ماه نوامبر به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن و در ژانویه ۲۰۲۳ به ۹ هزار و ۷۰۰ تن بازگشت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها