ادعای رویترز به نقل از دیپلمات ایرانی؛

تا پایان هفته توافق می‌شود

خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از یک دیپلمات ایرانی ادعا کرد تا پایان هفته توافق حاصل می‌شود.

تا پایان هفته توافق می‌شود

تا پایان هفته توافق می‌شود

 

یک نماینده روسیه روز سه شنبه گفت که مذاکرات در مورد بازگرداندن توافق برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران و کاهش تحریم ها نزدیک به پایان است و منابع نزدیک به مذاکرات گفتند که انتظار می رود مبادله زندانیان بین ایران و ایالات متحده به زودی انجام شود.

 

 میخائیل اولیانوف در توییتر با استفاده از نام کامل توافقنامه 2015، برنامه جامع اقدام مشترک، گفت: ظاهراً مذاکرات بر سر بازگرداندن برجام در شرف عبور از خط پایان است.

 

 رویترز هفته گذشته گزارش داد که پس از ماه‌ها مذاکره بین تهران و قدرت‌های بزرگ برای احیای توافق هسته‌ای که در سال 2018 توسط آمریکا آن زمان کنار گذاشته شد، توافق ایران و آمریکا در وین در حال شکل‌گیری است. 

 

 دیپلمات‌ها گفتند که متن پیش‌نویس این توافق به طور مبهم به موضوعات دیگر اشاره می‌کرد و افزودند که منظور از آن لغو مسدود کردن میلیاردها دلار از وجوه ایران در بانک‌های کره جنوبی و آزادی زندانیان غربی است که در ایران نگهداری می‌شوند.

 

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه گفت که جمهوری اسلامی آماده تبادل فوری زندانیان با ایالات متحده است.

 

 یک مقام ارشد ایرانی در تهران بدون اشاره به جزئیات بیشتر به رویترز گفت: "ایران همیشه و بارها آمادگی خود را برای تبادل زندانیان اعلام کرده است. ماه ها پیش ما آماده انجام این کار بودیم اما آمریکایی ها این توافق را خراب کردند، اکنون معتقدم برخی از آنها آزاد خواهند شد، شاید پنج یا شش نفر ."

 

 مذاکره کننده آمریکایی رابرت مالی گفته است که تا زمانی که تهران چهار شهروند آمریکایی از جمله پدر و پسر ایرانی-آمریکایی باکر و سیامک نمازی را آزاد نکند، اطمینان از توافق هسته ای بعید است.

 

 مالی روز سه شنبه در توییتی نوشت: «شش سال پیش دولت ایران باقر نمازی را دستگیر کرد و هنوز هم اجازه خروج او از کشور را نمی دهند. دولت ایران می‌تواند و باید نمازی‌ها، عماد شرقی، مراد طاهباز و دیگر اتباع آمریکایی و خارجی را که به ناحق بازداشت شده‌اند، آزاد کند.»

 

 تهران خواهان آزادی بیش از 12 ایرانی در ایالات متحده، از جمله هفت ایرانی-آمریکایی دوتابعیتی، دو ایرانی با اقامت دائم ایالات متحده و چهار شهروند ایرانی بدون وضعیت قانونی در ایالات متحده است.

 

 انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات، در تازه‌ترین اظهارنظر درباره مرحله نهایی مذاکرات هسته‌ای، در توییتی نوشت که «مسائل کلیدی باید حل شوند» اما پایان فرصت مذاکرات نزدیک است.

 

 چند مقام ایرانی که نخواستند نامشان فاش شود با رویترز صحبت کردند، گفتند که برخی از مسائل فنی جزئی در وین در حال بررسی است و انتظار می‌رود تا قبل از پایان هفته توافق شود، اما افزودند که "تا زمانی که همه چیز به توافق نرسیده است، هیچ چیزی توافق نشده است".

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها